Norrländsk Omniexpress(bilder från idag)

Startat av Greger Larsson, 19 juni 2008, 22:03:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Cyklisten

Jag vet inte om bussen är bra rent tekniskt, men jag tycker att fronten är ful och plastig  på något sätt. Måste se modellen "live" för att kunna bedöma och ta ställning  :)

bastuper

Scania?

Volvos front är ju mycket snyggare.

Jona

Verkar ju som en snygg modell. Får försöka få någon bild på dom där 2 när jag kommer tillbaka till ostigt län med sval luft. Kommer hem i Juli.

/Jona
MVH Filosofen Jona

bastuper

Är det handikapphiss bak?

Om man ser på dörren ser det ut osm du kan öppna en smal dörr till så får du en ännu bredare ingång.

Krille

Dessa verkar gå på omlopp som tidigare körts med 3-axliga Vegor.
Vad händer med dom bussarna nu?
Fina bilder btw.

/K

Greger Larsson

Citat från: Krille skrivet 20 juni 2008, 12:48:11 PM
Dessa verkar gå på omlopp som tidigare körts med 3-axliga Vegor.
Vad händer med dom bussarna nu?
Fina bilder btw.

/K

Nja, som tidigare nämnts så blir de här bussarna Norsjöbaserade så där är det väl i första hand kortvegen 231 som blir övertalig. På de eftermiddagsturer som ska trafikeras har HD:n 210 använts senaste tiden. De treaxliga Vegorna blir nog kvar på sina nuvarande tjänster (239 finns ju t ex i Burträsk).

Första intrycket från bussen är att insteget känns lite väl smalt. Dörröppningen är det iofs inget fel på men som man ser på översta bilden så försvinner 20-25 cm i framkant pga att frontpanelen och ledstången tar plats. Förhoppningsvis är det något slags krockskydd därinunder som gjort att panelen blivit "tjockare". I övrigt ser den lite plastig ut framtill(invändigt) men det ska väl inte göra något bara plasten sitter fast ordentligt!
Sedan får vi invänta sign Norrländers bedömning av väg/köregenskaper.

/GL

Ulf Rådeström

Citat från: Greger Larsson skrivet 19 juni 2008, 22:03:35 PM

AAAHH!!
Perfekt...ett karossnummer till min databas...tackar!
Hoppas på samma nr på den andra bussen  :)

Ulf Rådeström

Citat från: bastuper skrivet 20 juni 2008, 12:47:45 PM
Är det handikapphiss bak?

Om man ser på dörren ser det ut osm du kan öppna en smal dörr till så får du en ännu bredare ingång.

Stämmer!

Jonas M. Bobjörk

Norrlanders

Nu har jag kört både 217 & 218 på lite kortare sträckor och det mesta är positivt det första man slås av är kliman i bussarna den en skön luft med rätt temperatur framför allt hos föraren nu återstår det att se hur det funkar när tempen kryper ner mot -35, förarplatsen är mycket rymlig på längden men lite väl smal även mynthållaren blir i vägen men förarstolen är mycket skön nog det bästa jag suttit i, sen återstår det attse om det räcker med 280 hk det är en euro5 motor med extra rening så det finns för tillället ingen störr lite synd, nu får det räcka för idag men i morron 05.00 startar jag 218 och kör med den till 11.15.

yngrot

Inga problem med sega dörrar?? En sak som jag märkt är att om man ligger baom dessa bussar och blikner och bromsljus är igång samtidigt vilket ju inte är ovanligt så syns inte blinkers alls :P då bakljus broms och blinker ligger alla 3 i samma lilla runda lampa där bak.... det var bättre förr med 3 blinker och extra bromsljus då syntes det ju bra!!
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina