Huvudmeny

Pendeltåg byggs om

Startat av Peter Rost, 19 juni 2008, 18:27:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Bussmicke

Undervart, ännu ett år med X1
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik

Hur många X1or finns kvar nu?
Jag har bara åkt X60 och X10 denna och förra veckan, X10 oftast som dom här "extratågen".

Simon Bertilsson

Tradigt... Ännu ett år med X1.  :(

Peter Rost

#4
Själv  föredrar  jag  nog  X60 framför  X1. ;)

/Peter


Walter

#6
Man tycker ju att såna här saker borde upptäckas redan på beställnings och prov-stadiet. Man har väl referensgrupper (förare) som provar hytterna och arbetsmiljön. Sen kan man ju inte tilfredsställa alla individers önskemål men man borde ju slippa att Arbetsmiljöverket griper in.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Björn Forslund

#7
Sannolikt är X60 förarplats byggd efter någon EU-anpassad norm som kanske inte passar storvuxna svenskar? Samma sak var det med Mercedesbussarna till Swebus som det blev en del diskussion om.

Själv tycker jag att det är kul att X1 får leva vidare ett tag till. Man har ju vuxit upp med dessa gamla motorvagnar och åkt och åldrats med dem sedan de var nya. Jag blir faktiskt glad varje gång det kommer en X1 som ersättare för X60.  Gamla kämpar som rullar på. Hoppas att ett par enheter bevaras. Hur många miljoner mil har dessa rullat och hur många miljoner passagerare har transporterats? Finns nog inte något motstycke i Sverige. Viva X1!

Kristian

Härligt att läsa! :D Ser fram emot det kommande året.

Idag finns det 32 X1'or kvar i trafik: 3004-3006, 3008-3009, 3011, 3016, 3019-3020, 3023, 3025, 3032, 3034, 3040, 3046-3047, 3056, 3060-3061, 3065-3067, 3081-3082, 3084-3085, 3088, 3090, 3094, 3096-3097 och 3101, plus två stycken (3013 och 3037) som är sålda till Bombardier för prover av något signalsystem på Botniabanan.

Karsten

Citat från: Walter skrivet 21 juni 2008, 11:33:59 AM
Man tycker ju att såna här saker borde upptäckas redan på beställnings och prov-stadiet. Man har väl referensgrupper (förare) som provar hytterna och arbetsmiljön. Sen kan man ju inte tilfredsställa alla individers önskemål men man borde ju slippa att Arbetsmiljöverket griper in.

Det var väl ett himla tjafsande om just förarmiljön när X60 provades ut om jag minns rätt. Facket tyckte inte att företaget/vagnägaren lyssnade på deras krav och önskemål medan vagnägaren ansåg att fackets representanter ville göra en kopia av en X1-hytt, modern teknik, såsom datorer på förarbordet, ansågs farligt.