Huvudmeny

Inte dagsfärsk

Startat av Hans Fredriksson, 15 juni 2008, 22:57:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: Svemicke skrivet 19 juni 2008, 02:32:53 AM
Volvo har lyckats behålla en bekväm körergonomi trots utbyte av förarplatsutseende i och med införandet av B12-chassiena. Det är ett plus.

Har Swebus Express bara fått en buss av den nya 9700-serien?

Nej just nu håller 15st på att levereras
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Johan B

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 19 juni 2008, 03:07:03 AM
Det var minsann en fin kärra. Är det I-Shift?

Om inte Volvo återinfört Allisonautomater på buss så I-Shift iom 420hk.

Bussmicke

Citat från: Walter skrivet 19 juni 2008, 07:11:32 AM

Nej just nu håller 15st på att levereras

Jag fick bild på 6801+6803 idag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Martin Maltkvist

Citat från: Johan B skrivet 18 juni 2008, 20:30:39 PM
Man skall vänta några sekunder på i på tändning innan man startar B12- och även B7-motorerna just för att de behöver några sekunder att ställa in sig. Tyvärr verkar företagen glömma bort att informera förarkåren om detta med strul som följd.
Jag har för mig att det är något liknande på vissa gasbussar med 10-litersmotorn.
Vilka inställningar görs medan tändningen är på?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Johan B

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 20 juni 2008, 00:05:58 AM
Jag har för mig att det är något liknande på vissa gasbussar med 10-litersmotorn.
Vilka inställningar görs medan tändningen är på?

Insprutningen om jag förstått saken rätt, div sensorer ska känna av temp osv för att få till optimal bränslemängd --> bästa möjliga förbränning.

Hans Fredriksson

Citat från: Johan B skrivet 22 juni 2008, 13:14:11 PM
optimal bränslemängd --> bästa möjliga förbränning.

Du tänker nog på bensinmotorer med fet resp mager bränsle- luftblandning som kan vara mager, optimal eller fet. Och där varvtalet bestäms av mängd via spjäll.
Dieselmotor regleras varvtalet endast av bränsle.

Hursomhelst. Det är ett program som körs vid matning och som blir störd om man startar innan det har gått klart.

Johan B

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 23 juni 2008, 20:39:09 PM
Du tänker nog på bensinmotorer med fet resp mager bränsle- luftblandning som kan vara mager, optimal eller fet. Och där varvtalet bestäms av mängd via spjäll.
Dieselmotor regleras varvtalet endast av bränsle.

Hursomhelst. Det är ett program som körs vid matning och som blir störd om man startar innan det har gått klart.

Det gör jag säkert. Lämnade ganska tidigt den fordonstekniska banan för annat kul så kunskaperna börjar väl redan bli lite rostiga ;). Nåja, bättre att veta på ett ungefär än att inte veta alls iaf. Vet du förresten om det är common rail på B12-motorn?

Kinslayer

Citat från: Johan H skrivet 16 juni 2008, 12:23:57 PM
Är bagageutrymmet tillräkligt?   

Räcker för en inköpsresa för 35 personer till Bordershop......vi i Skövde har provat ett par gånger :)