Framtida upphandling Gävle omr..

Startat av Fredde, 27 juni 2007, 18:18:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Snackade med en förare som kör för Swebus i Gävle här om dagen om att när nya avtalet ska upphandlas så kommer det krav på genomgående låggolvs bussar på alla linjer i Gävle stadstrafik dvs Stomlinje 1-3 samt lokallinje 10-15.. Så skulle Swebus behålla trafiken så lär alla vagnar bytas ut som det ser ut idag.. Ledvagnarna kan behållas om nu inte dom är för gamla dvs..

Men som jag har förstått det så går ju avtalet ut 1 år före på länstrafiken dvs 2009 å Citytrafiken 2010.. Den tidigare linje 91 som sedan infördes i stomlinje 1 blir ju lite knasigt om den går ut 2009 å det övriga på linjen (City-Bomhus) går ut 2010 om det nu skulle bli olika utövare på Länstrafiken gentimot Citytrafiken..

Någon som ev vet mer om hur det kan tänkas bli ?

Samt hur det skissas på för krav i framtiden från Gävle kommun å X-trafik..?

Mvh Fredde

Fredde

Ingen som har någon koll på detta?

//Fredde

Anders Noren

Citat från: Fredde skrivet 27 juni 2007, 18:18:19 PM
Snackade med en förare som kör för Swebus i Gävle här om dagen om att när nya avtalet ska upphandlas så kommer det krav på genomgående låggolvs bussar på alla linjer i Gävle stadstrafik dvs Stomlinje 1-3 samt lokallinje 10-15.. Så skulle Swebus behålla trafiken så lär alla vagnar bytas ut som det ser ut idag.. Ledvagnarna kan behållas om nu inte dom är för gamla dvs..

Men som jag har förstått det så går ju avtalet ut 1 år före på länstrafiken dvs 2009 å Citytrafiken 2010.. Den tidigare linje 91 som sedan infördes i stomlinje 1 blir ju lite knasigt om den går ut 2009 å det övriga på linjen (City-Bomhus) går ut 2010 om det nu skulle bli olika utövare på Länstrafiken gentimot Citytrafiken..

Någon som ev vet mer om hur det kan tänkas bli ?

Samt hur det skissas på för krav i framtiden från Gävle kommun å X-trafik..?

Mvh Fredde

Uff! Genomgående låggolv? Tur att jag inte längre jobbar i Valbo. Går det över huvud taget att göra låggolvsbussar bekväma för längre resor än, säg, 10 minuter?

Gävle kommun har alltid varit tystlåtna om vad man vill med kollektivtrafiken. Min tolkning är att man inte vet vad man vill, kanske en kombination av ointresserade politiker och svår nationell brist på trafikplanerare. I stadsdelen som inte får heta Alderholmen byggs i alla fall busshållplatser (ca 20 m långa) men något riktigt förslag till busstrafik dit har aldrig presenterats.

Landstinget har ingen åsikt alls fastän man har det övergripande ansvaret för en fungerande kollektivtrafik i länet.

Anders, bussresenär

Peter Öden

Hej !

Nuvarande linje 15 kommer så småningom att utsträckas till Alderholmen,
när det exakt blir är okänt f.n.

Mvh Peter Ö

Fredde

Numera heter ju området ;D "Gävle Strand" ;D

//Fredde

Anders Noren

Citat från: Peter Öden skrivet 05 juli 2007, 16:14:38 PM
Hej !

Nuvarande linje 15 kommer så småningom att utsträckas till Alderholmen,
när det exakt blir är okänt f.n.

Mvh Peter Ö

Ur Samrådsredogörelse för Program för Alderholmen, centrala delen:
"Ett förslag kring kollektivtrafikförsörjning återfinns i Tekniska kontorets
Trafik-PM 2003-06-10 samt i Program för Gamla Hamnen. Förslaget innebär
att högskolelinjen (nuvarande linje 15) förlängs ut till Alderholmen. Det
är dock troligt att kollektivtrafik inte är möjligt förrän visst underlag av boende
finns på Alderholmen."

Trafik-PM:et skissar en förlängd linje 15 i form av en servicelinje via Öster. Inga beslut är dock fattade.

En annan faktor i sammanhanget är att stadsdelen planeras och marknadsförs för hushåll med minst två bilar. Kollektivtrafiken har berördes aldrig under planeringsprocessen. Min gissning är därför att det aldrig blir någon riktig kollektivtrafik till Alderholmen utöver servicelinjen eftersom både ambition och förutsättningar saknas.

Anders