Stort Dokument: Busslink 6886

Startat av Jonas M. Bobjörk, 14 juni 2008, 18:29:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

Äntligen, för att citera herr Fylking.

Idag var det lustig vagnutsättning på Lidingö.
Eftersom Scania av någon anledning gjorde översyn på samtliga Lidingös Linkar i 52-serien (dvs alla OmniLink utom 2) så fick man ta City (både Etanol och Diesel) och MaxCi. Och 6886. Och den låg på mitt block, bland annat.  ;D
(I vanliga fall rullar endast Link och MaxCi på helger. Och väldigt sällan rullar H16 eller H17.

Nu kommer bilderna. Blev många på interiören. Den är cool.  ;D

Här står den i Ropsten. Av någon anledning klarar inte skylten två rader destination. Så därför går bussen alltid skyltad utan destination fram till Centrum där PC:n skyltar om...

...men jag är ju jag, så jag knappar lite på pc:n och vips står där Elfvik. Visserligen inte "via Centrum" men för mig är slutdestinationen viktigare än viadestination. Och definitivt bättre än blankt.

Men man kommer till Elfvik oavsett om skylten säger "204                       " eller "204  Elfvik"

Låt oss gå in genom de slitna dörrarna och titta.

Vi börjar väl med förarplatsen. Fin arbetsmiljö. Lite svårt att få in mina långa ben under ratten bara...

Reglage för dörrar. Och nigning. Varför man nu behöver det på höggolvare :).
Och radio av senaste modell. Som inte fungerar.

Detta kan man kanske kalla för diggarsäte?

Diskret randig inredning.

Sätena sitter längs väggarna i främre delen.

Och så några tvärställda.

Och så går vi ut genom mittendörrarna.

Bakifrån ser den ut såhär.

Lite kul skylt kanske. Skyltar om segt.
Först skyltar den 203 så det står "203j i trafik" som syns på sidoskylten. Sen tar den långsamt bort "j i trafik".
Sen lite då och då tar den bort 203 och skriver tillbaka det igen. Såg det tydligt i bakrutan på en personbil :)
Självklart gick jag in och skyltade 203 Larsberg, eftersom skylten inte klarar "Larsberg via Näset-Centrum"

Vad jag tyckte om bussen?
Jodå, den gick bra. Fjädringen är bra. Motorn brummar på. Hörs knappt när man startar den.
Kanske lite mycket vibrationer från motorn på tomgång med lådan i läge D.
Saknar radio också, men i gengäld hör man brummet från Scaniadieseln bättre :)

Ber om ursäkt för bildkvaliten, men jag var inte riktigt kompis med min kamera idag, och kameran var inte kompis med vädret som växlade mellan sol och regn.

homer

Finns med många SL bussar kvar som har den här gammla äckliga klädseln? framförallt regionalstolarna hade en förmåga att bli väldigt svarta vid nackstödet

Fredde

Hur många bussar i SL-tafik har kvar denna äldre lack då?

//Fredde

Fredde

Reg skylten hamande väll där uppe när det var populärt med helstripade bakstammar? Så hände iaf med Gävles Scania MaxCI vagnar, dock så förekommer nu inte längre denna reklam här på slutet hade några Volvo B12 boggie vagnar det på S1:an men nu är det helt borta..

//Fredde

Fredde

I Karlstad under slutet på 80-talet fanns det en Scania CN 112 som var helstripad för OBS i Bergvik (numera är det ett helt köp C) den hade det i många år samt dom bytte allt en gång med.. Bak stod det även OBS före linje nummret. Det var ju lite roligt då "OBS" är förkortning för Observera..

Förekommer denna reklam på något ställe numera i någon stadstrafik?

Är det någon som har någon bild på denna så kallde "OBS bussen" tro? Har för mig att inv när hos karlstad lokaltrafik var 215 men det kan ha varit 216 minnet börjar svika lite  ??? .. Dom andra Scania CN112 i samma lev var 1/2 turistare inv nr var 213 samt 214 på dessa & dom gick ofta i stadstrafiken på slutet en av dom finns kvar på NNT...

http://www.nnt.se/img/catalog/030811%20012.jpg?273008

http://www.nnt.se/img/catalog/030811%20013.jpg?103108

//Fredde

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Fredde skrivet 14 juni 2008, 19:19:41 PM
Hur många bussar i SL-tafik har kvar denna äldre lack då?

//Fredde

Citat från: Fredde skrivet 14 juni 2008, 19:23:11 PM

Reg skylten hamande väll där uppe när det var populärt med helstripade bakstammar?
//Fredde

Antagligen var det då.
4824 har likadan lack. Och den har regskylt där den ska vara :)

Reportage om 4824 kan du hitta här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=12818.msg87824#msg87824

Fredde

Simon A

Lika trevligt dokument som vanligt. Keep up the good work!!! :)

//Simon

Karsten

Synnerligen trevligt att den rullar än! Just 6886 var en av de bästa H17 -92:orna i Hb, rullade ett tag väldigt mycket natt. Trevliga vagnar det där.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Karsten skrivet 14 juni 2008, 21:50:20 PM
Synnerligen trevligt att den rullar än! Just 6886 var en av de bästa H17 -92:orna i Hb, rullade ett tag väldigt mycket natt. Trevliga vagnar det där.

Javisst. Tyvärr lite sladdrig styrning på den. Men det är en vanesak :)

bastuper

Ang säten ovan framdäcken, det känner jag igen härifrån då man gick grundskola, nog hade vi sånna bussar i Övik då?

Kan inte vara många av dom kvar väl?

Nupski

Tur att bussen inte rullat i Göteborg då hade det inte varit mycket kvar av den, det dåliga vägunderhållet gör att även nya bussar rasar på en kafferast.  ;D ;D ;D Ta exemplet när man lämnar Oskarsleden och dundrar in mot hållplats järnvågen då är det 23 brunnslock som skall passeras de flesta har satt sig mellan 5-10cm med en personbil är det lätt att väja, lite svårare med en ledbuss.

Har åkt runt en del på vägarna runt Stockholm och vägstandarden är grymt mycket bättre österut än här i väst, skall det inte vara åt andra hållet rent filosofiskt.

Trevligt repotage.

Zella

Jag hade mer än gärna haft den på L203 här i Gbg (203=Blå Exp).  :)

Ted Selander

Citat från: Karsten skrivet 14 juni 2008, 21:50:20 PM

Bussen ska ställas av och utrangeras nu när sommartidtabellen börjar. Den har uppnått sin maximala ålder enligt SL:s krav. Det är/var också Lidingös sista buss med normalhögt golv.

/Ted

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Tomas skrivet 15 juni 2008, 01:53:56 AM
Tur att bussen inte rullat i Göteborg då hade det inte varit mycket kvar av den, det dåliga vägunderhållet gör att även nya bussar rasar på en kafferast.  ;D ;D ;D Ta exemplet när man lämnar Oskarsleden och dundrar in mot hållplats järnvågen då är det 23 brunnslock som skall passeras de flesta har satt sig mellan 5-10cm med en personbil är det lätt att väja, lite svårare med en ledbuss.

Har åkt runt en del på vägarna runt Stockholm och vägstandarden är grymt mycket bättre österut än här i väst, skall det inte vara åt andra hållet rent filosofiskt.

Trevligt repotage.

Vägarna på Lidingö har mycket att önska vad gäller vägunderhåll. Särskilt längs 201 och 205. Nu har man i alla fall fräst och grävt för att kunna asfaltera. Brunnslock finns överallt, gärna på¨hållplatserna, och gärna en decimeter ner i gatan. Dessabrunnar är dock aldrig några problem med höggolvare. OmniCity däremot. Ka-pang *skrammel**ska-brak*

Citat från: Ted S skrivet 15 juni 2008, 10:02:15 AM
Bussen ska ställas av och utrangeras nu när sommartidtabellen börjar. Den har uppnått sin maximala ålder enligt SL:s krav. Det är/var också Lidingös sista buss med normalhögt golv.

/Ted

Då var det i sista stund man fick köra den.
Vi har fortfarande kvar lånevagnen 4824. Rullade idag.
Men om man nu ska fasa ut 6886, vad får vi istället?