Fortsättning från tråd om arbetsmarknad

Startat av Martin Maltkvist, 10 juni 2008, 20:48:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 09 juni 2008, 23:36:14 PM
Synd att ni är så många som går ut utbildningen utan CE-behörigheten. Verkar vara ett stort problem på många skolor.

Men fins det verkligen inga jobb där det bara krävs C-kort?.
Tycker det verkar konstigt, då det är stor brist på lastbilschaufförer.

Har de frågat på arbetsförmedlingen om de kan hjälpa dig med E-kortet?.
/ Henrik

Ja jag håller med dig och i mitt fall nekades jag att fortsätta under samma höst (gick ut förra året) enär rektorn bedömde mig som anställningsbar med både C-kort och slutbetyg.
Kortfattat:
Enbart C-kortsjobb finns det förvisso men de jag söker går alltid till någon annan. Orsak(oftast): Ej tillräcklig erfarenhet.
Nej, tyvärr ställer inte Af upp med en utbildningsinsats eftersom jag efter denna inte kan garanteras anställning.
Hur göra då: spara pengar till en släputbildning (vilket skulle ta ganska många månader), omskola mig till maskin- eller lokförare eller helt sonika ta lån på 15 papp så det räcker till ett CE.
Som senast sökte jag jobb hos och blev kallad till intervju hos Pågen här i Eskilstuna, svaret blev negativt maa att jag saknade säljerfarenhet men hur mycket tror ni att man behöver kunna innan (tjänsten gällde som säljande chaufför)?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Taunusch

Jag tror, rent generellt, att det är svårt att få jobb som säljande chaufför utan erfarenhet som vare sig chaufför eller säljare. Har man däremot kört vanlig brödbil (utan försäljning) åt något bageri och dessutom kanske haft upplockning i något butik tror jag att det kan vara så pass meriterande att du kan få jobbet om du är rätt person. Som Pågenschaufför är du mer säljare än chaufför, lastbilen är bara ett verktyg du använder.

Mitt tips i Eskilstuna är annars Bageri Skogaholms men tyvärr så har de väl sina sommarvikarier klara vid det här laget. Annars finns ju Kent-Ove Larssons Åkeri som är ganska stora i staden men de har väl förmodligen också sitt klart inför sommaren.

Någonstans måste det ju på något sätt gå att få in en fot.....  ;)

Patrik

Varför inte skaffa en vanligt sommarjobb på ett kontor eller nåt som man inte kan misslyckas med? Då får du ihop pengarna som behövs för en högre utbildning.

Martin Maltkvist

Citat från: Patrik skrivet 10 juni 2008, 22:49:51 PM
Varför inte skaffa en vanligt sommarjobb på ett kontor eller nåt som man inte kan misslyckas med? Då får du ihop pengarna som behövs för en högre utbildning.
Just kontor har jag inte sökt men av alla ansökningar(även inför sommaren) har bara ett fåtal kallat till intervju.
Hursomhelst, jag väntar på besked angående lokis- samt maskinförarutbildning (Ängelholm/Vännäs) och har idag skickat en ansökan till SJ som söker nya tågvärdar.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 juni 2008, 22:58:30 PM
Ju närmare storstäderna du kommer desto lättare är det att få C-korts jobb med liten eller ingen erfarenhet men ute i landet är det så många fler sökande per plats att man kan välja på ett annat sätt.
Jag har tittat på Stockholm och där har Adaptus faktiskt kallat till intervju gällande sopkörning, något som det tyvärr inte blev något av.
Pendling är givetvis tänkbart men ofta faller det på lokalkännedom samt att arbetsdagen börjar innan jag skulle hinna fram.
Nu till något positivare; jag har fått ett erbjudande om att ev. köra grusbil, en person i trakterna har planer på att dra igång lite körningar och vände sig därför till mig. Givetvis blev svaret ja och ännu är inget bestämt men det kan ju falla ut väl.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Peter C

Sök till Poståkeriet, brukar för d mesta finnas plats.

Martin Maltkvist

Citat från: Peter C skrivet 10 juni 2008, 23:21:35 PM
Sök till Poståkeriet, brukar för d mesta finnas plats.
Lantmännen hade två utlysta tjänster men inget utdelning där, tidigare idag fick Adecco(Arlanda) en ansäkan och jag ska prova hos Rekryteringsgruppen när sidan väl funkar. Poståkeriet har jag också kontaktat tidigare i år, fick som svar att de skulle kontakta mig men har ännu inte hört något och det kan vara så att de redan fått in folk.

Hälsningar
/Martin

Simon Bertilsson

Citat från: Stefan skrivet 10 juni 2008, 22:42:55 PM
Som Pågenschaufför är du mer säljare än chaufför, lastbilen är bara ett verktyg du använder.

Det stämmer, så det är väl egentligen inte det bästa exemplet på ett vanligt lastbilsjobb för C-kort. Samtidigt är ju de flesta C-körningar rätt nischade, då de går ut på distribution där kundrelationer ofta är ett nyckelord. Men brödbilarna är ju som sagt väldigt speciella med sin försäljning. Dessutom brukar ju föraren stå och packa upp grejorna åt den bortskämda butikspersonalen...

//Simon som stör sig väldigt mycket på att storbagerierna inte kan gå över till beställning i förväg, så att vi mjölkchaufförer kan komma åt bryggorna istället för att behöva vänta i en halvtimme...  ::)