Borås Lokaltrafik kommer till omnilinkland

Startat av Trafikar´n, 26 juni 2007, 20:17:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trafikar´n

Borås Lokaltrafik styrelse har nu gått igenom anbuden för de, som det nu visar sig 20 nya bussar som ska köpas till stadstrafiken i Borås.
Resultatet blev att det blir 2axliga Scania omnilink.
Köpet gäller under förutsättning att Västtrafik och BL kommer överens om de sista optionsåren, vilket ju är sällsynt att det inte sker.

Det ska levereras 10 bussar med CNG-motorer innan årskiftet och BL har option på ytterligare 10 bussar. Blir dessa de sista bussar av nuvarande omnilink som levereras?

kortfattat notis i Borås tidning; http://www.bt.se//edrum.jsp?article=270081
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

cobra_81

Vad bra att det blev Scania. men jag hade ju hellre sett Volvo som vinnare på anbudet, men men Scania är bättre än MAN. Men sen vet jag ju inte hur Scanias Gasbussar är i jämnförelse med MAN´s Gasbussar, jag provkörde ju aldrig Scanian som va på visning. Men jag får la hoppas på att dom går bättre.

Mvh/Cobra

Ps. Ha God Natt alla Bussnackare
MVH/Hans-Åke

Busschaufför på Bottnarydstrafik.

Kört buss sen 2005

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kvarne

Citat från: Trafikar´n skrivet 26 juni 2007, 20:17:10 PM
Borås Lokaltrafik styrelse har nu gått igenom anbuden för de, som det nu visar sig 20 nya bussar som ska köpas till stadstrafiken i Borås.

...Anbud för att leverera bussar....?!

Jag blir så less! Anbud hit och anbud dit. Upphandling där och upphandling där...
Suck, som den VP jag är så längtar man ju tillbaka till tiden då staten ägde busstrafiken...

Ska vi inte tvingas begära in anbud på vems luft man får andas in, när man går ut och promenerar...?!
:( :-X :-\....Så less på anbud!
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Peter L

Citat från: Kvarne skrivet 27 juni 2007, 11:47:59 AM
...Anbud för att leverera bussar....?!

Jag blir så less! Anbud hit och anbud dit. Upphandling där och upphandling där...
Suck, som den VP jag är så längtar man ju tillbaka till tiden då staten ägde busstrafiken...

Ska vi inte tvingas begära in anbud på vems luft man får andas in, när man går ut och promenerar...?!
:( :-X :-\....Så less på anbud!

Jo, men verkar det inte vettigt att kontrollera vilken buss man vill köpa innan man bara slänger ut X antal miljoner? Det borde rimligtvis skett även när Staten ägde busstrafiken kan jag tycka. Att modeorden idag sedan är Anbud och Upphandling är bara en detalj...  ::)

blubb

Citat från: Trafikar´n skrivet 26 juni 2007, 20:17:10 PM
Resultatet blev att det blir 2axliga Scania omnilink.
Köpet gäller under förutsättning att Västtrafik och BL kommer överens om de sista optionsåren, vilket ju är sällsynt att det inte sker.

Det ska levereras 10 bussar med CNG-motorer innan årskiftet och BL har option på ytterligare 10 bussar. Blir dessa de sista bussar av nuvarande omnilink som levereras?

kortfattat notis i Borås tidning; http://www.bt.se//edrum.jsp?article=270081

I TED kan man läsa det är en ny upphandling på gång för tätortsbussar med CNG-drift i Borås. Har någon överklagat så att man har fått göra om upphandlingen? eller har någon av parterna dragit sig ur affären?

Ersa

Citat från: blubb skrivet 22 juli 2007, 12:34:26 PM
I TED kan man läsa det är en ny upphandling på gång för tätortsbussar med CNG-drift i Borås. Har någon överklagat så att man har fått göra om upphandlingen? eller har någon av parterna dragit sig ur affären?

Vad säger våra korrespondenter i Borås?

homer

Kul med västtrafik blåa Scanior, de finns de inte för många av!

cobra_81

Svenska MAN har överklagat beslutet om att BL valde Scania. Det ä va jag vet. Hoppas nån kollega kan fylla på med varför.

Mvh/Cobra_81
MVH/Hans-Åke

Busschaufför på Bottnarydstrafik.

Kört buss sen 2005

Staffan Sävenfjord

Enligt lokalnyheterna hade kriterier som inte fanns med i upphandlingsunderlaget varit avgörande för valet av Scania. MAN tyckte alltså att detta felaktigt gynnade Scania och att deras bud mer motsvarande vad som frågats efter. Uppenbarligen hade BL lyssnat lite för mycket på förarnas synpunkter att de gillade Scania bättre. Och givetvis får en arbetsgivare inte lyssna på vad de som skall köra bussarna har för synpunkter (den meningen var menad som ironi).
Men en annan sak: BL har sagt att de skall köpa 10 nya bussar i år. Vadan detta: de har 29 stadsbussar och 18 regionbussar som faller för åldersstrecket, dvs är 12 år gamla. Hur kan Västtrafik gå med på ett sådant uppenbart avtalsbrott? Och vad säger andra anbudsgivare som naturligtvis räknade på vad det skulle kosta att uppfylla ålderskraven?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Hur har upphandlingen fungerat. Är det ungefär liknande krav och avtal som när kommunerna upphandlar leasingbilar att man egentligen bara frågar efter en fast månadsavgift för att få bruka fordonet? Och att BL i detta fallet betalar allt förutom skatt/försäkring och skador som inte är normalt slitage förutom leasingavgiften?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 22 juli 2007, 23:24:05 PM
Hur har upphandlingen fungerat. Är det ungefär liknande krav och avtal som när kommunerna upphandlar leasingbilar att man egentligen bara frågar efter en fast månadsavgift för att få bruka fordonet? Och att BL i detta fallet betalar allt förutom skatt/försäkring och skador som inte är normalt slitage förutom leasingavgiften?

Efter vad jag förstått skall man köpa bussarna med kommunen som garant för de lån som man behöver för att finansiera inköpet.
Upphandlingen har i det här fallet tydligen gått till så att man sett inte bara till pris utan till exempelvis bussförarnas synpunkter på vilka bussar som varit bäst. Skall man göra det måste det i anbudsunderlaget finnas noga angivet hur man tänker gå tillväga för att få fram en objektiv bedömning. Det säger ju sig självt att detta är omöjligt. Och för mig är det lika självklart att nuvarande upphandlingssystemet för offentligägda aktiebolag måste göras om.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Trafikar´n

Nej, Nej, och Nej!
Oavsett alla andra aspekter valdes Scania beroende på priset. Ca 200tkr billigare per buss! Till Scanias fördel... Spontant anser jag att om ingen uppfyller skallkraven skulle billigaste alternativet vara accepterat enl LOU men ikke.
Formellt har BLAB brutit mot villkoren i LOU o länsrättens beslut förekom även BL genom att avbryta upphandlingen.

Så oavsett hur fel det är att LOU lämnar lite så "ikke överklagansbart" utrymme för fakta från verkstad/service/personal är det inte sakfrågan.
Scania var billigast av de som lämnade in "otillåtna" anbud och valdes som leverantör.
Att vi alla som är i branschen/lämnat den (som jag) tycker det är fel är inte sakfrågan.
Scanias anbud uppfyllde inte villkoren i anbudet-precis som övriga anbud, varför inte något skulle accepterats. Återigen anser jag att billigaste anbudet utanför specifikationen skulle vara tillåtet att acceptera, men det tillåter inte våra EU-direktiv...
Men Staffan ang. din uppräkning av alla BL´s gamla bussar.. innehåller inte ST-avtalet för Borås ca 30 bussar?
Så att räkna in bussar på andra avtal, tillåtna ersättningsbussar och utgående bussar-det ger intryck av demagogik o nyliberal populism.
13 MAN från -04 och de 4 "Lundabussarna" samt 037 + 10 nya bussar 2007 = 28 bussar inom ramen?
Mina vänner på BL och jag tycker det uppfyller villkoren, med högsta ålder 13 år och snittet på 7 år. Jo ST-avtalet i Borås avviker från Västtrafiks standardavtal. Dessutom är det väl lite osäkert om vad som gäller för "miljöbussarna" modell 1995, Scaniaetanolerna med ägarförbehåll.

Att det är fel att LOU inte ens medger att man väljer det billigaste alternativet av de som inte uppfyller skallkraven är vi säkert överens om, att det inte ens ges ett lagklart utrymme för den arbetande personalen värderingar av en kommande arbetsplats är väl ytterligare en självklar brist.
Men oavsett alla brister och fel i LOU hanterade BLAB antingen anbudet eller upphandlingen fel. Det handlar alltså om en upphandling av köp av bussar, inte ett leasingavtal med fullservice.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trafikar´n skrivet 23 juli 2007, 19:11:03 PM
Men Staffan ang. din uppräkning av alla BL´s gamla bussar.. innehåller inte ST-avtalet för Borås ca 30 bussar?
Så att räkna in bussar på andra avtal, tillåtna ersättningsbussar och utgående bussar-det ger intryck av demagogik o nyliberal populism.

13 MAN från -04 och de 4 "Lundabussarna" samt 037 + 10 nya bussar 2007 = 28 bussar inom ramen?
Mina vänner på BL och jag tycker det uppfyller villkoren, med högsta ålder 13 år och snittet på 7 år. Jo ST-avtalet i Borås avviker från Västtrafiks standardavtal. Dessutom är det väl lite osäkert om vad som gäller för "miljöbussarna" modell 1995, Scaniaetanolerna med ägarförbehåll.

Jag räknar på ett annat sätt. Vad jag förstår är det bara på 40-linjerna det är tillåtet med bussar äldre än 12 år. Och inte behövs det ett 40-tal bussar för dessa. Användningen på dessa linjer motsvarar 10 bussar. De tresiffriga linjerna upphandlades 2001 med 12-årskrav. Tätortstrafiken upphandlades 2004 med 12-årskrav. Har det sedan ökat till 13 år måste det vara något som gjorts efter det anbudsvillkoren gått ut.
Jag får det till att det behövs 30 bussar i tätortstrafiken från den 20 augusti (1:10, 2:7, 3:3, 6:2, 7:2, 9:2 samt en som går på 9 på morgonen och 7 på eftermiddagen). Men du glömde de båda MAN från 2006 så det blir faktiskt 30 bussar som är yngre än 13 år nästa år. Detta alltså utan reserver. I ärlighetens namn skall väl nämnas att de 5 Scania Lahti som BL har också kan användas som reservvagnar i stadstrafiken, även om de inte är särskilt lämpliga för ändamålet. Men behövs inte de på de tresiffriga linjerna? Och kan det verkligen vara tillåtet att sätta in en buss som är äldre än 13 år som ersättning när en av de ordinarie bussarna är ur trafik. Erfarenhetsmässigt kommer åtminstone fem utsättningar i sådant fall att utgöras av äldre bussar.

Beträffande priset på Scania-bussarna kan du detta bättre än jag och jag har ingen anledning att betvivla dina uppgifter. Kan bara konstatera att min uppfattning bygger på vad Svenska MAN angav i sitt överklagande. Men det är mycket möjligt att de är fel ut - och i så fall även jag.