Huvudmeny

Några Tips?

Startat av Ove Bojarp, 04 juni 2008, 14:44:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

Jag behöver några tips när det gäller digitalkamera, då jag är helt och hållet
nybörjare i det sammanhanget.
Prismässigt omkring 4-5000:-, innan man är varm i kläderna.

Bergenga

Da må du finne ut hva slags kamera du vil ha.

Du får speilreflekskamera for den prisen, men da har du ikke råd til god optikk, og det er ofte minst like viktig som kameraet.

Du kan også kjøpe deg et "ultrazoom"-kamera som gir deg veldig mange muligheter. Du kan få over 10x zoom og alt av manuelle innstillinger, men kvaliteten er ikke like bra som i speilrefleks. Fordelen med disse er også at de ofte er ganske små, ofte ikke mer enn som to kompaktkamera, men likevel har mye optikk. Jeg hadde en sånn type kamera i 4 år før jeg kjøpte speilrefleks, og kan absolutt anbefale det.

Det finnes også kompaktkameraer med alt av manuelle instillinger lett tilgjengelig. Husker ikke hvilke det er, men kan finne det.
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Øyvind Berg skrivet 04 juni 2008, 15:59:26 PM
Da må du finne ut hva slags kamera du vil ha.

Du får speilreflekskamera for den prisen, men da har du ikke råd til god optikk, og det er ofte minst like viktig som kameraet.

Du kan også kjøpe deg et "ultrazoom"-kamera som gir deg veldig mange muligheter. Du kan få over 10x zoom og alt av manuelle innstillinger, men kvaliteten er ikke like bra som i speilrefleks. Fordelen med disse er også at de ofte er ganske små, ofte ikke mer enn som to kompaktkamera, men likevel har mye optikk. Jeg hadde en sånn type kamera i 4 år før jeg kjøpte speilrefleks, og kan absolutt anbefale det.

Det finnes også kompaktkameraer med alt av manuelle instillinger lett tilgjengelig. Husker ikke hvilke det er, men kan finne det.

Jag använder Canon Power Shot S3, kostar cirka 4 000 kronor. Den har 12 gånger zoom, är liten och behändig och tar hyfsade bilder. Mina bilder från Molde t ex är tagna med den. Den har också manuella inställningar och den har spärr mot skakningar. En annan fördel är att den går på vanliga AA-batterier. Det finns liknande, s k semikompaktkameror, av andra fabrikat. Olympus har t ex en med 18 gånger zoom. Och då talar vi alltså om optisk zoom, inte digital.
Givetvis får man bildkvalitet efter vad man betalar, men man skall ju också betänka vad det egentligen är man behöver. Min kamera är bara direkt dålig när det är svagt ljus, t ex sen skymning. Det går att ställa in den på hög ISO men då blir bilderna väldigt korniga.

OSkar000

Elgiganten säljer ut Nikon D40 för 3000kr just nu. Riktigt prisvärt i förhållande till vad man får. Bildkvalitetsmässigt slår den lätt alla halvkompakter/superzoomar. Nikons 18-55 objektiv som följer med kameran är bland de bättre i den klassen, speciellt om man jämför med motsvarande canon-objektiv som är rent bedrövligt ur vissa synpunkter. Kompletterar man med ett billigt teleobjektiv, till exempel Nikon 55-200 så täcker man in de flesta behoven. När sedan intresset eller användandet ökar så kan man alltid komplettera eller uppgradera det man saknar.

Vad är det för egenskaper som är viktigast på kameran och/eller optiken?