Huvudmeny

En Kingkong på stan

Startat av Frippe Fribas, 03 juni 2008, 06:07:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Under min fotorunda i söndags hittade jag den buss jag letat efter de senaste veckorna: Deflinbuss nya Kinglong, eller "King Kong" om man skall tro Staffan.  ;D

Här kommer således några bilder från slottet:

detaljstudie i kinesisk ingjenjörskonst:

Hoppas det faller någon i smaken...
//Fredrik

Niclas Rosenius

Trevliga bilder och grattis till fångsten.

Man får väl se om man lyckas se den i helgen.

//Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 juni 2008, 06:07:40 AM
Under min fotorunda i söndags hittade jag den buss jag letat efter de senaste veckorna: Deflinbuss nya Kinglong, eller "King Kong" om man skall tro Staffan.  ;D

Den felskrivningen tycks man få äta upp.  ;) För övrigt gjorde jag ett annat fel i början: jag skrev KingLong. Det skall skrivas King Long i två ord.
Fast det var ju inte det jag skulle skriva utan jag skulle skriva att jag tyckte det var fina bilder på en fin buss. I synnerhet bakpartiet tycker jag man fått till, även om inspiration från Irizar PB är rätt tydlig.
Nu väntar jag bara på bilder på Axelssons King Long. Och snart också på de båda som levereras till Öland (Silverstrands och Tomas Buss).

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 juni 2008, 08:33:39 AM
Och ännu intressantare blir det att om en tre år eller så kika tillbaka och se hur garanti/reklamation, underhåll och annan eftermarknad har fungerat och på vilken nivå totalkostnaden hamnat.

Mellanskillnaden mellan en billig och en dyrare buss kan som bekant lätt ätas upp av tillkommande kostnader, det har vi många exempel på genom åren, med det menas inte att det skulle vara fallet med King Long, bara att det blir spännande att se.

Det kan man ju inte annat än att hålla med om. King Long har ett års garanti på själva bussen (inte heller någon rostskyddsgaranti därutöver) och två år på motor och drivlina. På de senare kan man dock förlänga garantin till förmånligt pris.
Nyttofordon Sverige i Kalmar kommer att hålla ett stort reservdelslager. Mindre reservdelar kan man få från Kina med flygfrakt på ett par dagar. Större delar kräver båttransport och då tar det minst en månad. Så det vill till att lagret i Kalmar är välfyllt. Ola Wortzelius och Tony Johnsson är ju dock inte precis några duvungar i branschen, och jag tror inte att Bova-kunderna från Olas tid har haft någon anledning att klaga på eftermarknad och service. Det är ju också två av dessa kunder som nu köpt King Long.
Den som nu i början köper en King Long måste naturligtvis vara beredd att ta en risk. Men om bussarna skulle visa sig fungera utmärkt har de gjort en storvinst. Lite som att spekulera i aktier...

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juni 2008, 08:27:30 AM
Den felskrivningen tycks man få äta upp.  ;) För övrigt gjorde jag ett annat fel i början: jag skrev KingLong. Det skall skrivas King Long i två ord.

Någon som vet varför man valde namnet "Långa konungen"?  ::)

Johan Hansson

1 AV 5 KING LONG bussar i sverige.
hoppas kvaliten är bra på bussarna.

och så ett litet minnestest...

Axelssons
Delfinbuss
Dacke buss
Silverstrand buss
Tomas buss.

är fler på ingång till Sverige?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan H skrivet 03 juni 2008, 09:27:24 AM
1 AV 5 KING LONG bussar i sverige.
hoppas kvaliten är bra på bussarna.

och så ett litet minnestest...

Axelssons
Delfinbuss
Dacke buss
Silverstrand buss
Tomas buss.

är fler på ingång till Sverige?

Förra måndagen var det inte fler beställda. Så med reservation för vad som kan ha hänt sedan dessa så...

Jonas Gustafsson

Citat från: Verspieder skrivet 03 juni 2008, 08:42:28 AM
Någon som vet varför man valde namnet "Långa konungen"?  ::)

Är inte King Long kinesiska?

I så fall betyder Long drake. King hittar jag inte någon översättning av.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

michael k

det  skulle ta man över en vecka och fixa ett lagerhaveri och 8000eu på en cityliner
chefen skickade två man i bil till barcelåna för att fixa det

och volvo har väl sällan hagt en enda del hemma till en buss trots de skryter om att det är så mycket gemensamma delar med lastbilarna

och setra som tar 30000sek för en sidoruta

jo här behövs konkurans från kineserna

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 03 juni 2008, 16:13:04 PM
Är inte King Long kinesiska?

I så fall betyder Long drake. King hittar jag inte någon översättning av.
//Jonas

King Long betyder "gyllene drake". Det är för övrigt de enda två ord på kinesiska jag kan.  :)

bastuper

Ska man boka en resa ner till Franska Taizé kanske?

Det blir i så fall 60 timmar med "King Kong".

Jonas Gustafsson

Citat från: bastuper skrivet 04 juni 2008, 00:51:36 AM
Ska man boka en resa ner till Franska Taizé kanske?

Det blir i så fall 60 timmar med "King Kong".

Så det är fortfarande Delfinbuss man åker med till Taizé?
Åkte dit med dem för 13 år sedan...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

bastuper

Jo som sagt, vad ska vi tro, nytaget körkort så det måste varit 2004 jag var dit.