Hur tänkte man gällande SL:s littera på bussarna?

Startat av virtual1, 02 juni 2008, 21:28:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Undrade lite hur man egentligen tänkte då det gällde numreringen av SL:s bussar gällande litterat, det är ju en salig röra i tidsordning och verkar inte ha nåt med ledbussar/kortvagnar att göra heller, var det en slumpgenerator som tog första bästa lediga nummer eller? :-)

christianm

Ett tag försökte man väl hålla sig till följande i alla fall och det ser inte så rörigt ut tycker jag.

1-9 Volvo kort
10-19 Scania kort
20-29 Volvo led
30-39 Scania led
40- Volvo boggi

Tja, det kanske det blev rörigt en när numren inom respektive serie tog slut iofs...

Karsten

Citat från: christianm skrivet 02 juni 2008, 21:46:18 PM
Ett tag försökte man väl hålla sig till följande i alla fall och det ser inte så rörigt ut tycker jag.

1-9 Volvo kort
10-19 Scania kort
20-29 Volvo led
30-39 Scania led
40- Volvo boggi

Tja, det kanske det blev rörigt en när numren inom respektive serie tog slut iofs...

Nej, det var inte så rörigt då heller. Innan 1975(?) när ovanstående system infördes gällde ett löpnummersystem, tror det sista litterat i detta system var H59 (bortsett från övertagna CF o annat).

Numren inom serien H1-H9 tog slut när just H9 levererats, men löstes på ett ganska snyggt sätt med att fortsätta numrera Volvokortvagnar i serien H50-H59. I övriga serier blev det aldrig fullt, i serien H20-H29 återanvändes dock vissa littera (H20,H23).

Provbussar av olika slag tilldelades littera i serien H101-H109, vissa omlittererades till serien H90-H99 på senare år.

virtual1

Citat från: Karsten skrivet 02 juni 2008, 22:33:04 PM
Nej, det var inte så rörigt då heller. Innan 1975(?) när ovanstående system infördes gällde ett löpnummersystem, tror det sista litterat i detta system var H59 (bortsett från övertagna CF o annat).

Numren inom serien H1-H9 tog slut när just H9 levererats, men löstes på ett ganska snyggt sätt med att fortsätta numrera Volvokortvagnar i serien H50-H59. I övriga serier blev det aldrig fullt, i serien H20-H29 återanvändes dock vissa littera (H20,H23).

Provbussar av olika slag tilldelades littera i serien H101-H109, vissa omlittererades till serien H90-H99 på senare år.

Men H57:or är ju Volvo-leder tex - inte kortvagnar, och de flesta H5X:or är ju _äldre_ än de bussar som ligger mellan H1-H9 - hur blev det så?

Jonas Gustafsson

Citat från: virtual1 skrivet 02 juni 2008, 23:18:47 PM
Men H57:or är ju Volvo-leder tex - inte kortvagnar, och de flesta H5X:or är ju _äldre_ än de bussar som ligger mellan H1-H9 - hur blev det så?

H57 tillhör ju det äldre systemet där littera gavs löpande oavsett typ!

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 juni 2008, 23:23:51 PM
H57 tillhör ju det äldre systemet där littera gavs löpande oavsett typ!

//Jonas G

Oavsett är de flesta bussarna inom H5X-intervallet fortfarande äldre än de i
mellan H1-H9, så - que?

Jonas Gustafsson

Har du läst hela tråden ordentligt?

Från och med sent 1975 infördes systemet med olika "tiotal" för olika tillverkare / längd på bussen.
Alltså t. ex. H1-H9 för Volvo kortvagn.

INNAN dess hade man löpande litteranumrering.
H57 är en av de allra sista typerna i detta ÄLDRE system, precis som du säger.

De NYA bussarna i H5x-serien som kom till när serien H1-H9 blev full (som Karsten talar om) levererades först under sent 90-tal.

För mer detaljerat info hänvisar jag till denna sida:

http://www.bussgaraget.nu/

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Karsten

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 juni 2008, 23:36:27 PM
Har du läst hela tråden ordentligt?

Från och med sent 1975 infördes systemet med olika "tiotal" för olika tillverkare / längd på bussen.
Alltså t. ex. H1-H9 för Volvo kortvagn.

INNAN dess hade man löpande litteranumrering.
H57 är en av de allra sista typerna i detta ÄLDRE system, precis som du säger.

De NYA bussarna i H5x-serien som kom till när serien H1-H9 blev full (som Karsten talar om) levererades först under sent 90-tal.

För mer detaljerat info hänvisar jag till denna sida:

http://www.bussgaraget.nu/

//Jonas G

Just det! Tack för att du tolkar mina kråkfötter. :)