Huvudmeny

H 18 MaxCi Fråga

Startat av Peter Rost, 02 juni 2008, 21:02:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Har  slopningen  av  någon/några  av  SL:s  MaxCi  vagnar  H18  påbörjats?

/Peter

Bussmicke

Tyvärr inte i innerstaden
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Peter Rost skrivet 02 juni 2008, 21:02:59 PM
Har  slopningen  av  någon/några  av  SL:s  MaxCi  vagnar  H18  påbörjats?

/Peter

Påbörjats? - det är väl flera stycken, de flesta mellan 5021-5029 är väl borta?

Peter Öden

Hej !

Är det inte 5001-5020 som ska fasas ut ??

Mvh Peter Ö

Peter Rost

Citat från: virtual1 skrivet 02 juni 2008, 21:15:46 PM
Påbörjats? - det är väl flera stycken, de flesta mellan 5021-5029 är väl borta?

Så  är  det  ja, 5021-29  är  ju  redan  väck :P.

/Peter

christian berg

De som är borta är väl som sagt 5021-29 och 5032-34 (de två sista tillhörde Råsta/Veolia). Av innerstadsvagnarna är 5066 avställd, men alla andra finns mig veterligen kvar, såg bl.a de gamla 5002, 5003 och 5015 för några minuter sedan...

Christian B

Zella

Maxcin har sina fina linjer och det är synd att det fyrkantiga underverket rangas bort... undra vad som kommer efter scania omnilink, omnicity i scania serien.

Ersa

Det går ju inte komma ifrån att MaxCi-individerna till slut faller för ålderstrecket en efter en, pga det tragiska faktumet att ingen nytillverkning förekommer. Vilka datorspäckade ersättare det än blir kommer dessa knappast att klara av lika många år i hård tjänst som sin fyrkantiga föregångare. En MaxCi som utnyttjas till den är utsliten är raka motsatsen till kapitalförstöring. Om nu en MaxCi ens kan bli utsliten förstås. Det verkar bara vara ålderskrav och kanske bristfälligt underhåll som kan stoppa dessa pansarvagnar. Ålderskraven i Sverige lär bara innebära att de tuffar vidare 10-15 år till i öst.  8)

Ivo

Citat från: Verspieder skrivet 03 juni 2008, 08:52:16 AM
Det går ju inte komma ifrån att MaxCi-individerna till slut faller för ålderstrecket en efter en, pga det tragiska faktumet att ingen nytillverkning förekommer. Vilka datorspäckade ersättare det än blir kommer dessa knappast att klara av lika många år i hård tjänst som sin fyrkantiga föregångare. En MaxCi som utnyttjas till den är utsliten är raka motsatsen till kapitalförstöring. Om nu en MaxCi ens kan bli utsliten förstås. Det verkar bara vara ålderskrav och kanske bristfälligt underhåll som kan stoppa dessa pansarvagnar. Ålderskraven i Sverige lär bara innebära att de tuffar vidare 10-15 år till i öst.  8)

:) Håller med dig, de bussar vi har i Stockholms city har varit mycket driftsäkra. Nu börjar de tyvärr bli slitna. Något som inte håller i MaxCi är instrumentpanelen. Plasten är för tunn & svag. Knappar, reglage & mätare lossnar ur sina infattningar & fästen. Dessutom är låset till förargrinden inte bra. Det skramlar och låter som bara den från grinden.
Ibland hjälper det om man slår igen grinden med stor kraft, men inte alltid. Trots dessa små fel är denna vagntyp ändå
en av debussar som jag uppskattar mycket. Inte så snygga att titta på, men ändå väldigt funtionella och sköna att köra i citytrafik.  8)

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 02 juni 2008, 21:05:02 PM
Tyvärr inte i innerstaden

Jag vill minnas Björn Forslunds kommentar till Bussmicke under en tur i H22 6431 i Nynäshamn för några år sedan:
"Nästa buss SvOF köper kommer att bli en MaxCi. Den får du komma och putsa på, Micke"

Jag minns inte att Björn fick något direkt positivt svar tillbaka...  ;)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Citat från: Verspieder skrivet 03 juni 2008, 09:32:53 AM
Jag vill minnas Björn Forslunds kommentar till Bussmicke under en tur i H22 6431 i Nynäshamn för några år sedan:
"Nästa buss SvOF köper kommer att bli en MaxCi. Den får du komma och putsa på, Micke"

Jag minns inte att Björn fick något direkt positivt svar tillbaka...  ;)

En sådan ära till Micke den chansen får du väl se till att ta vara på  :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Knut

I Oslo hadde vi problemer med at bussene "skaket i sönder". Vindruten løsnet og slik. Er dette et særOslo fenomen. Eller var det slik i det "Östeuropeiske" (:-*) landet Sverige også??

Peter Öden

Hej !

Bussmicke tycks väl vara en av de få där Scania Maxci inte accepteras som buss.

Mvh Peter Ö