Huvudmeny

F3 [5 bilder]

Startat av christianm, 02 juni 2008, 19:52:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

christianm

Kan inte se att någon annan har visat denna ännu.  :)

Jag hade lyckats boka upp mig på andra aktiviteter på Spårvagnens dag men jag hann fånga F3:an som hade ställts upp på Norrmalmstorg för allmän beskådan. Tyvärr hade man lyckats parkera på en ur fotosynpunkt hopplös plats med halva bussen i stark sol och andra halvan i skugga.  ;)











Man har alltså som målsättning att renovera bussen till körbart skick och förhoppningen om att kunna framföra den på en anläggning i Stockholm någon gång i framtiden. Två andra alternativ när jag frågade är besök i Landskrona eller att bakom bussen dra en vagn som går på spårvagnsspåren och matar bussen med el.

Ivo

 :D  Häftiga bilder, jag visste ej att det fanns någon sådan kvar. Men borde inte dessa bilder visas i busshistoriskt forum. Detta är riktig busshistoria.   ;D

Ersa

Citat från: christianm skrivet 02 juni 2008, 19:52:17 PM
Man har alltså som målsättning att renovera bussen till körbart skick och förhoppningen om att kunna framföra den på en anläggning i Stockholm någon gång i framtiden. Två andra alternativ när jag frågade är besök i Landskrona eller att bakom bussen dra en vagn som går på spårvagnsspåren och matar bussen med el.

Skulle det inte gå att köra denna (+ nya trådbussar om man vill det) direkt längs spårvägslinje 7 i Stockholm. Varför skulle en vagn behövas?

Ingwar Åfeldt

Citat från: Verspieder skrivet 03 juni 2008, 08:47:05 AM
Skulle det inte gå att köra denna (+ nya trådbussar om man vill det) direkt längs spårvägslinje 7 i Stockholm. Varför skulle en vagn behövas?

Man behöver kontaktledning med två trådar, en plus och en minus, för trådbussen. Spårvagnarna har plus i tråden och minus i skenorna.

Trevliga bilder!!! Ger mig en krafitg nostalgikick! Linje 41 med trådbuss var den första busslinjen jag jobbade som konduktör på hos Stockholms Spårvägar hösten 1961.

M v h
Ingwar

Ersa

Då förstår jag. Det hela låter ju väldigt logiskt... och tråkigt. Det hade varit väldigt kul att se den körbar.

Hagri

Var det en buss av denna typ som gick av bron tillnågon av Essingeörana?

Ersa

#6

Camilla

Citat från: christianm skrivet 02 juni 2008, 19:52:17 PM
Kan inte se att någon annan har visat denna ännu.  :)

Jag hade lyckats boka upp mig på andra aktiviteter på Spårvagnens dag men jag hann fånga F3:an som hade ställts upp på Norrmalmstorg för allmän beskådan. Tyvärr hade man lyckats parkera på en ur fotosynpunkt hopplös plats med halva bussen i stark sol och andra halvan i skugga.  ;)











Man har alltså som målsättning att renovera bussen till körbart skick och förhoppningen om att kunna framföra den på en anläggning i Stockholm någon gång i framtiden. Två andra alternativ när jag frågade är besök i Landskrona eller att bakom bussen dra en vagn som går på spårvagnsspåren och matar bussen med el.

Står den här bussen normalt  på spårvägsmuseet i stockholm??

Björn Forslund

Den här bussen tillhör SSS, som har två av denna typ (F3)-
Den som störtade från Essingebron var av en äldre modell, F2.

Ingwar Åfeldt

Citat från: christianm skrivet 02 juni 2008, 19:52:17 PM







Tyvärr har man satt på en nummerplåt på bussen som inte stämmer. Stockholms trådbussar hade inte femsiffriga registreringsnummer, se bilden nedan från Spårvägsmuséet.



Jag kommer inte ihåg vilka bussar som hade femsiffrigt som började på 74..., men Metropolbussarna hade nummer som började på 75...

M v h
Ingwar



Björn Forslund

Hej

Jo, en del av F3:orna hade A74xxx nummer.
Serien återkom sedan med högerbussarna, t ex Bussing H32 som hade A74001-280, sedan följde dubbeldäckarna, och därefter Leyland osv

Karsten

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 03 juni 2008, 22:25:33 PM

Tyvärr har man satt på en nummerplåt på bussen som inte stämmer. Stockholms trådbussar hade inte femsiffriga registreringsnummer, se bilden nedan från Spårvägsmuséet.

Jag kommer inte ihåg vilka bussar som hade femsiffrigt som började på 74..., men Metropolbussarna hade nummer som började på 75...

M v h
Ingwar




Nä du, skylten är helt rätt.

Följande F3 hade SS: (Alla med "A" före siffrorna)1571-1574, 1577-1579, 1581-1585, 1589, 1593,1594,1597-1599, 1601, 1605-1607, 1610,1611,1613-1617,1619-1620,1622,1627-1629,1632,1636,1640,1642,1644,1651-1654,1656,1661,1665,1667,1668,1670,1672,1675,1677,1679-1680,1682,1683,1685,1687,1690 samt 74001-74053.

Björn Forslund

Även "radhusen" F4 hade A74-nummer, 74054-063
SS fick serierna A74xxx och A75xxx reserverade i slutet på 40-talet för att slippa de brutna nummerserierna. Det verkar som om A75xxx reserverades för dieselbussar, medan A74xxx skulle vara vikt för trådbussar- då. Men den serien kom aldrig högre än till A74063 med trådbussar.

Ingwar Åfeldt

Det var som hmhm. :o Jag kan inte påminna mig att jag någonsin såg en trådbuss med 5-siffrig nummerplåt och jag brukade hålla koll på det på den tiden det begav sig. Men jag antar att jag aldrig jobbade på någon av dem eller också har minnet korroderat.

M v h
Ingwar

christianm

Visserligen ser skyltarna på bussen nytillverkade ut och visserligen sitter det andra skyltar på bussen när man ser den i den här artikeln http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/smatt_gott/article351420.ece men numret på mina bilder stämmer med både Spårvägssällskapets och Svensk busshistorias uppgifter samt även med dem som finns i Leif Stolts bok Trådbussen i Sverige.