Bränslepriser + fordonstillverkning

Startat av S Svensson, 30 maj 2008, 22:17:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Bensin och dieselpriserna skjuter i höjden.
Tar man dollarpriset 7,50 nämnaren och nuv dollarpriset 6,00 i täljaren och multiplicerar med nuv priset fås priset som gällde då dollarn stod i 7,50.
Uppenbart så är det den förändringen i värdet på dollarn som gör sig gällande.
Ett annat problem är att komponenter till fordon ofta säljs i dollar medan numera bilar säljs i euro(i grossistled). Här uppkommer en divergens. Tyska fordonstillverkare  med tillverkning av premiumbilar går fortfarande hyggligt bra. Alltså Audi,Porsche,Mercedes.
Fortfarande går tunga lastbilar hyggligt ekonomiskt i europa med orderböckerna fulla.Men en avmattning är i sikte och nyanställning av folk uppskjutes därför.
Nyckel till problemen är USA och dess ekonomiska politik. Många hyser hopp till en ny president med en ny ekonomisk politik. Frågan är väl hur en sådan kan se ut.
De tunga fordonstillverkarna är bra rustade eftersom dessas produkter kan köra med alternativa bränslen också. Personbilstillverkarna är numera inne på att tillverka hybrider med eldrift och lithiumbatterier. Etanol är ingen framkomlig väg eftersom detta är problematisk. En stor andel etanol framställs av vinöverskott i europa. Detta kräver kvävegödsling. Etanol från brasilien är en tillfällig lösning. Svensk etanol blir mycket dyrt att framställa. Metangas är en växthusgas och denna kan anv'ndas till fordonsdrift istället för att avdunsta. Men ytterligare gasprospektering kan innebära skärpning av politiken emellan staterna som gränsar till Arktis. Det är här en stor den av reserverna av gas och olja finns. Sverige har tillgångar i form av uran. Detta användes till att koka vatten i en kärnreaktor. Sådana känske måste byggas i Sverige i några exemplar.
Vad man vet är att det inte går att låta bli att köra bil. De äldre alternativen med hästskjuts och liknande var mera miljöfarligt än dagens problem. 130g/km koldioxid är ganska litet men måste ned ytterligare. Men hela Sveriges nuv utsläpp är mindre än en medelstor amerikansk stad.

bastuper

Nybilsförsäljningen sägs öka så vi får se vad som händer nu, med tanke på att metallpriserna ökar o.s.v. tycker jag dom ska lugna sig, så vi får köra slut på de bilar som finns, finns så mycket bilar till salu idag också och även där ökar väl antalet.

Jag hoppas verkligen att Herr och Fru USA börjar att ställa undan sina feta pickisar och skaffar sig små bilar, vad sägs om Skoda Fabia eller en liten Opel Diesel? Lillopeln låg på 0,45 l/mil tror jag och med den storleken på bil så tror jag skatten inte är nått man mår dåligt av.....