RUD385 Marks Limousine (Bilde)

Startat av Arnt Helge, 30 maj 2008, 00:39:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Arnt Helge

Er det noen som kjenner til RUD385? Mercedes Travego registrert på Marks Limousine fra og med 12/12-2000. Registrert i Norge 24/5-2002, reg. nummer PC96800. Jeg har blitt fortalt at det var en demobuss, men dette ser ikke helt ut til å stemme.

Høyreklikk på bildene, og åpne i ny tab el. vindu.
Arnt Helge

Stolt bussjåfør siden 1998!

michael k

marks ägde två travego för många år sedan bägge såldes efter att mäst ha värmt värkstadsplats och skapat bekymmer
den ena såldes till stefans buss i götet och den brann upp efter ett tag
tysk skit

S Svensson

Jag vill minnas att bussen i fråga sågs en lördag av mig (maj eller juni 2000) och då målad i Nettbus färger och körde E6 Exp mot Norge. Samma buss "dök" senare upp hos MLimo. Den uppgift jag fick då var att det var en demo/provvagn. I varje fall tyckte jag då att det var ovanligt med en norsk buss som har svenskt regnr.Numera har ju Säfflebussen och Swebus express bussar med norska nummer.
Någonstans har jag regnr även på den andra MB Travego
Michael,är Du säker på att bussen är tysk ?? Är den inte turkisk?

Arnt Helge

Bussen var gått ca. 50000 km når vi overtok den i mai 2002. Det er jo ikke veldig mye på ett og et halvt år. Hvis den ble registrert på RUD385 12/12-2000 skjønner jeg ikke helt hvordan den kan ha gått på E6 exp. i mai/juni 2000.

Jeg mener bussen er bygd i Ulm, ikke Tyrkia.

Er ikke enig i at det er noe "tysk skit". Den har stått mye på verksted, men det er ikke produsentens feil. Etter en million km. mellom Kristiansand og Oslo var den fortsatt fantastisk å kjøre. Sprekest av alle de fire Travego vi har. Det var 3 forskjellige sjåfører hver dag med mye start og stopp, likevel gikk den 650 000 km på en clutch. Den har tross alt 6 stegs manuell, ikke AS Tronic. Det var ingen nevneverdige knirkelyder fra interiør selv etter en million på telleren. Det er noe annet enn hva jeg kan si om f.eks. Volvo med Caruss bygg. Så "skit" er det ikke.

Ellers vil jeg bare takke for opplysnigene :-)
Arnt Helge

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 31 maj 2008, 16:12:55 PM
marks ägde två travego för många år sedan bägge såldes efter att mäst ha värmt värkstadsplats och skapat bekymmer
den ena såldes till stefans buss i götet och den brann upp efter ett tag
tysk skit

RUD 385 har jag sett i Hovslätts Bussresor färger. Så förmodligen var det din såldes. Arnt skrev väl också i Busspraten att den var grön när den kom till Norge, vilket är Hovslätts huvudfärg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 31 maj 2008, 23:58:18 PM
Michael,är Du säker på att bussen är tysk ?? Är den inte turkisk?

Travego byggdes i Tyskland till slutet av 2006, då tillverkningen flyttades till Mercedes-fabriken i Hosdere utanför Istanbul. Tourismo har byggts i Turkiet hela tiden.  Man kan se på chassinumren var bussarna är byggda. De som byggs i Turkiet har nummer som inleds med NBM, de som byggs i Tyskland har nummer som inleds med WEB (eller de äldre som bara har siffror).
Nu spelar det väl egentligen inte så stor roll. Jag har hört Mercedes-folket skoja med att bussarna alltid byggs av turkar. Men vissa byggs av turkar i Tyskland, andra av turkar i Turkiet.
Men det är väl bara Setra som byggs i Ulm. Mercedes bussar byggs i Mannheim.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Arnt Helge

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juni 2008, 08:51:42 AM
RUD 385 har jag sett i Hovslätts Bussresor färger. Så förmodligen var det din såldes. Arnt skrev väl också i Busspraten att den var grön när den kom till Norge, vilket är Hovslätts huvudfärg.

www.hovslattsbussresor.se er det bilde av en Travego med den grønnfargen som jeg mener. Jeg har aldri sett bussen i annen farge enn blå, men i hjulbuer og innerskjermer ble blåfargen slitt bort etter en tid og da kom den grønne fargen, som Hovslätts har nederst, til syne. Så det stemmer nok at Hovslätts har eid den.
Arnt Helge

Ante

Citat från: Arnt Helge skrivet 01 juni 2008, 12:35:28 PM
www.hovslattsbussresor.se er det bilde av en Travego med den grønnfargen som jeg mener. Jeg har aldri sett bussen i annen farge enn blå, men i hjulbuer og innerskjermer ble blåfargen slitt bort etter en tid og da kom den grønne fargen, som Hovslätts har nederst, til syne. Så det stemmer nok at Hovslätts har eid den.

Denna grönfärg då också alltså?

Arnt Helge

Arnt Helge

S Svensson

Citat från: Arnt Helge skrivet 01 juni 2008, 05:25:11 AM
Bussen var gått ca. 50000 km når vi overtok den i mai 2002. Det er jo ikke veldig mye på ett og et halvt år. Hvis den ble registrert på RUD385 12/12-2000 skjønner jeg ikke helt hvordan den kan ha gått på E6 exp. i mai/juni 2000.

En gång till:
Bussen ifråga gick hos Nettbuss,Mysen på E6 expressen i Nettbuss färger som om den vore norsk men med svenska regnrskyltar.Samma skyltar och även färgsättning då den kom till Näsområdet i Kinna.
Bussen gick alltså hos Nettbuss med svenska regnrummerskyltar.

michael k

CitatDen har tross alt 6 stegs manuell, ikke AS Tronic.
det ska ni vara glada för och fira varje dag
avsdynga

Arnt Helge

Citat från: S Svensson skrivet 01 juni 2008, 18:42:34 PM
Citat från: Arnt Helge skrivet 01 juni 2008, 05:25:11 AM

En gång till:
Bussen ifråga gick hos Nettbuss,Mysen på E6 expressen i Nettbuss färger som om den vore norsk men med svenska regnrskyltar.Samma skyltar och även färgsättning då den kom till Näsområdet i Kinna.
Bussen gick alltså hos Nettbuss med svenska regnrummerskyltar.

Ok, jeg regnet med at den ble registrert FØRSTE gang 12/12-2000, ettersom den visstnok skal være en 2001 modell. Da er det mulig at det er en 2000 modell. Men de som har kunnskaper om chassinummer kan kanskje tolke det for meg for å finne ut det.. Chassinummer: WEB62901213520068
Arnt Helge

S Svensson

Säger inget om när bussen i fråga är tillverkad. Om bussen i fråga är en provvagn(vilket en del talar för bl a att den tydligen enbart var utlånad till Nettbuss och Marks Limosine)
När jag såg bussen i fråga första gången reagerade alltså jag genom att anteckna och komma ihåg. En buss med "norsk" ägare och gående inom Norge och till Göteborg med svenskt regnr är nycket ovanligt. Sedan var det någon som trodde den tillhörde Evobus. Något jag inte kan vidimera.