Världens onödigaste program?

Startat av JB, 27 maj 2008, 19:57:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JB

Hittade ett totalt onödigt, men rätt kul, program häromdagen. Kräver en hyfsat ny bärbar Mac (MacBook (Pro) eller nyare iBook/PowerBook).

http://www.suitable.com/tools/seismac.html

/Jonas

Ingwar Åfeldt

Kul, jag skall inhandla en MacBook senare i veckan och då kan jag installera programmet. Det är ju gratis.

M v h
Ingwar

Ante

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 27 maj 2008, 21:34:03 PM
Kul, jag skall inhandla en MacBook senare i veckan och då kan jag installera programmet. Det är ju gratis.

M v h
Ingwar

Helt rätt! Jag älskar Apple ;D
Observera dock att det går rykten om att det ska komma en både design- och prestandauppdaterad version av MacBook:en i höst. Jag tänker vänta tills då med att göra mitt inköp :)

Ingwar Åfeldt

Citat från: Ante skrivet 27 maj 2008, 21:52:03 PM
Helt rätt! Jag älskar Apple ;D
Observera dock att det går rykten om att det ska komma en både design- och prestandauppdaterad version av MacBook:en i höst. Jag tänker vänta tills då med att göra mitt inköp :)

Jodå, det går ofta rykten om Apples nya modeller. F n är det iPhone som står på tur, sannolikt i Juni. Den nuvarande modellen av MacBook duger dock utmärkt till vad jag skall ha den till. Behöver jag mer "power" använder jag någon av mina desktop Macar.

M v h
Ingwar

Simon Bertilsson

Funkar utmärkt!  :D

Ersa

Macintosh är alltid roliga grejor. Lite tråkigt att man helt glidit in på PC de senaste åren.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Verspieder skrivet 28 maj 2008, 05:53:03 AM
Macintosh är alltid roliga grejor. Lite tråkigt att man helt glidit in på PC de senaste åren.

Jag har "kört" Macintosh sedan 1987. Jag har kvar min första Mac, en SE, och den fungerar utmärkt fortfarande. 4 Mb minne (det är max)! Den har rest på X2000 runt hela Sverige och hela USA.
Ta och glid tillbaka till Macintosh!! Du kommer inte att ångra dig. Skulle du få abstinensbesvär så kan du köra Windows på dem också, men varför skulle man vilja det?

Macintosh SE på X2000.

M v h
Ingwar

Cero

Har efter 15 år utan Mac återvänt i form av en iMac. Tycker inte Apples maskiner och OS höll måttet riktigt från mitten av 90-talet men de är helt klart på frammarsch sedan OS X kom och de nya maskinerna är grymma, inte bara till utseendet. Som liten företagare har man dessutom inte råd att köra Windows längre. Det blir för många timmar med stillestånd, problemlösande och allmänt strul med windowsmaskinerna så det lär bli fler Macar framöver. ;D No more Windows.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 maj 2008, 08:17:57 AM
Antalet hårdvarurelaterade fel är idag i princip jämbördiga mellan plattformarna eftersom man numera använder till stor del samma teknik och leverantörer, detta till nackdel för Apple som tidigare haft en avsevärt mycket bättre statistik på den fronten.

Vad gäller mjukvarubiten lider man tyvärr ännu av minnesproblemen som man lovade skulle vara åtgärdade i om MacOS 7.6.1, d.vs att en maskin som är igång under lång tid med minneskrävande programvaror till sist har låst upp allt fysiskt minne och förhindrar multitasking.
Där har faktiskt XP hunnit ett par steg längre.

Numera går det utmärkt att köra med blandad kompott i ett nätverk så länge man inte försöker använda en Mac som servermaskin, där är fortfarande en Windowsmaskin eller Linuxklon att föredra.

Multitasking är inget problem med OS X. Minnet blir inte upplåst numera så jag håller inte alls med om att XP skulle vara ett par steg längre. Tvärtom. Vi har nästan bara Windowsmaskiner på jobbet men den senaste servern är en Mac. Även det fungerar alldeles utmärkt.

Enligt tillgänglig statistik från Consumer Reports så har Apples desktopmaskiner klart mindre antal fel (både hårdvaru- och mjukvarufel) än de Windowsbaserade maksinerna och har haft så i ett flertal år.

M v h
Ingwar

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 maj 2008, 08:17:57 AM
Vad gäller mjukvarubiten lider man tyvärr ännu av minnesproblemen som man lovade skulle vara åtgärdade i om MacOS 7.6.1, d.vs att en maskin som är igång under lång tid med minneskrävande programvaror till sist har låst upp allt fysiskt minne och förhindrar multitasking.
Där har faktiskt XP hunnit ett par steg längre.

Numera går det utmärkt att köra med blandad kompott i ett nätverk så länge man inte försöker använda en Mac som servermaskin, där är fortfarande en Windowsmaskin eller Linuxklon att föredra.

Det är inte allt som är bättre med Mac än Windows. Däremot har Macen färre hyss för sig och de positiva sakerna gentemot Windows överväger. OS:et är dessutom stabilare speciellt för maskiner som använts en längre tid. Windowsmaskiner har en tendens att "gå ner sig" och samla på sig mer skräp med åren.

Visst går det utmärkt att köra blandat i nätverk. Jag kör även Macen som server och det fungerar utmärkt, förutom skrivardelning om man nu inte har nätverksskrivare. Däremot har windowsmaskinerna märbart svårt att förstå vad nätverket är till för och att hitta och accessa andra datorer (såväl Windows som Mac). Här är förvisso XP betydligt bättre än tidigare OS, men Macen har alltid och är fortfarande bättre konfigurerad för enkel nätverkshantering.

Dessutom har Apple ett något trevligare sätt att kommunicera med sina kunder jämfört med Microsoft som betraktar alla användare som potentiella piratkopierande tjuvar och designar sina lösningar därefter.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 maj 2008, 08:42:34 AM

Min gamla PowerMac G4 (OS X 10.4 Tiger) har 768 Mb minne och den har jag använt mycket till grafiska (även video), minneskrävande jobb och aldrig haft några problem med. Liksom min nyare MacPro med OS X 10.5 och 2 Gb minne.

M v h
Ingwar