Huvudmeny

Bussar från Kalmar

Startat av Stefan P, 27 maj 2008, 16:14:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej 

Är det någon som vet om det bara är Setror som kommer ifrån Kalmar eller är det fler sorter som kommer ?
Och när får Kalmar sina nya bussar och vad är det för slags bussar?

mvh Stefan P

Leif D

Citat från: Stefan P skrivet 27 maj 2008, 16:14:45 PM
Hej 

Är det någon som vet om det bara är Setror som kommer ifrån Kalmar eller är det fler sorter som kommer ?
Och när får Kalmar sina nya bussar och vad är det för slags bussar?

mvh Stefan P


Med tanke på att antalet Setror hos Swebus i Kalmar är ganska litet, i förhållande till antalet övriga bussar, så lär det ju säkert komma andra bussar också, än Setror.
Sedan har du ju glömt tala om vart bussarna ska flyttas, vilket ju kan vara bra att veta för den som ev. ska svara på din fråga.

;-)

Ersa

Citat från: Leif D skrivet 27 maj 2008, 16:43:07 PM
Sedan har du ju glömt tala om vart bussarna ska flyttas, vilket ju kan vara bra att veta för den som ev. ska svara på din fråga.

Ja, vart ska Setrorna få sin tredje lackering?

Stefan P

Hej

Ja det kan ju vara bra att tala om, det gäller till Uppland.

mvh Stefan P

Ersa

Då kanske man kan spara några kronor om färgnyanserna är såpass lika att man slipper lacka om från gult till gult?

Johan B

Citat från: Stefan P skrivet 27 maj 2008, 16:14:45 PM
Hej 

Är det någon som vet om det bara är Setror som kommer ifrån Kalmar eller är det fler sorter som kommer ?
Och när får Kalmar sina nya bussar och vad är det för slags bussar?

mvh Stefan P


Kalmars nya bussar has diskuterats i flera tidigare trådar men i korthet kan sägas att Swebus ska ha MAN och Volvo, Buss i Väst-företagen ska ha huvudsakligen Scania OmniLink och OmniExpress och sedan blir det blandat till de mindre operatörerna. Bussarbna bör komma under sommaren om jag inte missat något för trafikstarten är väl i augusti.

Sundås

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2008, 21:24:33 PM
Och för Bergkvarabuss del kan man misstänka en stor del Mercedes.

KLT har f.ö lämnat en generell dispens året ut vad gäller bussar vilket till största delen torde avse Swebus som redan har en stor mängd befintliga fordon i länet.

Detta innefattar också Dacke Buss, till stor del. De flesta av de setror som finns kommer gå kvar till årsskiftet..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2008, 21:24:33 PM
Och för Bergkvarabuss del kan man misstänka en stor del Mercedes.

KLT har f.ö lämnat en generell dispens året ut vad gäller bussar vilket till största delen torde avse Swebus som redan har en stor mängd befintliga fordon i länet.

Man hinner inte få nyleveranserna i tid alltså?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Kristian

Kommer Swebus 5869 att bli kvar i Kalmar?

Walter

Citat från: Kristian skrivet 28 maj 2008, 08:15:45 AM
Kommer Swebus 5869 att bli kvar i Kalmar?

Enligt tidigare uppgifter kommer endast den nyaste Raskenbussarna (Vo 9700) från 2006 att få vara kvar. Övriga bussar uppfyller inte kraven
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Citat från: Walter skrivet 28 maj 2008, 09:42:52 AM
Enligt tidigare uppgifter kommer endast den nyaste Raskenbussarna (Vo 9700) från 2006 att få vara kvar. Övriga bussar uppfyller inte kraven

Finns det någon vagnlista på Swebus kalmar med underdepåer?
I branschen i 40 år

Svemicke

Citat från: Walter skrivet 28 maj 2008, 09:42:52 AM
Enligt tidigare uppgifter kommer endast den nyaste Raskenbussarna (Vo 9700) från 2006 att få vara kvar. Övriga bussar uppfyller inte kraven
Hur länge kommer vi att få dras med dessa löjliga krav? Det måste ju bli en kostnadsfråga i slutet. Som jag ser det är det slöseri med pengar att ställa sådana krav. Vad hade KLT gjort om ingen lagt anbud på grund av för dålig lönsamhet?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Walter

Citat från: Svemicke skrivet 29 maj 2008, 01:44:53 AM
Hur länge kommer vi att få dras med dessa löjliga krav? Det måste ju bli en kostnadsfråga i slutet. Som jag ser det är det slöseri med pengar att ställa sådana krav. Vad hade KLT gjort om ingen lagt anbud på grund av för dålig lönsamhet?

Det händer ju aldrig, man matchar buden efter kraven, däremot får ju skattebetalarna en högre kostnad om kraven höjs.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Svemicke

Citat från: Walter skrivet 29 maj 2008, 11:45:19 AM
Det händer ju aldrig, man matchar buden efter kraven, däremot får ju skattebetalarna en högre kostnad om kraven höjs.
Västtrafik går ju inte med vinst precis. Vet inte hur det är med KLT. Om man lättar på kraven så kanske det blir mindre dyrt?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Johan B

Tycker det är bra att man ställer höga krav när det gäller miljö och säkerhet vid upphandlingar, hade man inte gjort det hade inte heller utvecklingen gått frammåt.