En sista dos Riga [bilder]

Startat av christianm, 24 maj 2008, 20:04:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

christianm

Det blir tyvärr inte så mycket bussfotografering när man reser i sällskap och det dessutom finns en massa Tatror som måste förevigas men här kommer några som råkade komma i vägen för kameran.







Ulf Rådeström

Minsann...tack för alla bilder från Riga...en helintressant stad med mycket rörelse  :)

Var där en gång förra året med min turistbuss o kollade ut genom fönstrena på färjan o tog mig för pannan o tänkte "jösses"....köer överallt, på alla broar man såg o vägar längs floden....men det gick bra...var ganska lätt att lära sig gatusystemet i centrum.
Fick dock aldrig tillfälle att kolla på busstationen där det skall vara flera ex svenska bussar rullandes...vilka jag såg några i stan komma körandes  :)

Svemicke

Aaah... Sommar i öst! Finns det något bättre?

Mycket trevliga bilder!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bengt Jönsson

Citat från: christianm skrivet 24 maj 2008, 20:04:59 PM
Det blir tyvärr inte så mycket bussfotografering när man reser i sällskap och det dessutom finns en massa Tatror som måste förevigas men här kommer några som råkade komma i vägen för kameran.




Ahhhh... !!  8)
EXAKT ovanstående plats stod jag också i April förra året och fotograferade lite...  8)
Stalinskrapan i bakgrunden och massor av vinande och "klicket-i-klackande" trådbussar förevigar för alltid förnimmelsen av "öststat" på både gott och ont.

Tatra Trådbussar måste vara i princip outslitliga!  ::)

/Bengt

Bengt Jönsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 maj 2008, 19:00:37 PM

Tatra Trådbussar måste vara i princip outslitliga!  ::)
/Bengt

... Ähhh  Mena ju självfallet Skoda!!
8)

Fredrik Mattsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 maj 2008, 19:00:37 PM

Ahhhh... !!  8)
EXAKT ovanstående plats stod jag också i April förra året och fotograferade lite...  8)
Stalinskrapan i bakgrunden och massor av vinande och "klicket-i-klackande" trådbussar förevigar för alltid förnimmelsen av "öststat" på både gott och ont.

Tatra Trådbussar måste vara i princip outslitliga!  ::)

/Bengt

Får vi se några av dina bilder ;)

Bengt Jönsson

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 25 maj 2008, 19:15:12 PM
Får vi se några av dina bilder ;)


Mina bidler är tagna med en 2Mpixels mobilkamera..
Jag har heller ingen serverplats att lägga upp dem på..  :'(

/B

Optimal

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 maj 2008, 20:15:57 PM

Mina bidler är tagna med en 2Mpixels mobilkamera..
Jag har heller ingen serverplats att lägga upp dem på..  :'(

/B

photobucket. gratis å superbra

Svemicke

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 maj 2008, 19:00:37 PM

Ahhhh... !!  8)
EXAKT ovanstående plats stod jag också i April förra året och fotograferade lite...  8)
Stalinskrapan i bakgrunden och massor av vinande och "klicket-i-klackande" trådbussar förevigar för alltid förnimmelsen av "öststat" på både gott och ont.

Tatra Trådbussar måste vara i princip outslitliga!  ::)

/Bengt
Jag tycker då mest att det är på gott. Den öststatiska charmen är något speciellt. Att få åka runt i en gammal manuellväxlad buss tillverkad av Ikarus, gamla Mercedesbussar från 70-talet eller en trådbuss av Škoda. Det är något särskilt med det.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Så en trådbuss håller i genomsnitt längre än en diesel/etanolbuss?

Svemicke

Citat från: Verspieder skrivet 26 maj 2008, 08:39:36 AM
Så en trådbuss håller i genomsnitt längre än en diesel/etanolbuss?
Jag är långt ifrån en expert så jag borde hålla tyst nu, men jag spekulerar i om det inte är så att elmotorerna håller längre än dieselmotorer. Allt annat på bussen är väl det samma som på en dieselbuss?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -