Jamnik besøker Trondheim [6 bilder]

Startat av Bergenga, 23 maj 2008, 23:40:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Siden nordmenn flest ikke vet hva Solaris er for noe skrev jeg denne forklaringen for Busspraten, men det finnes kanskje noen av dere svenske som heller ikke har fått med seg Jamnik, så jeg lar teksten være uforandret fra det norske forumet:

Jamnik er navnet på den lille grønne hunden som er bussprodusenten Solaris sin maskot. Den kommer i allverdens utførelser der den kneler enten med frambena eller med alle bena, og noen ganger er den ekstra lang, når det er boggi. Jeg syns dette konseptet med Jamnik er ganske artig, og en helt annen måte å markedsføre seg på enn andre bussprodusenter.

Og så til bussen. Dette er Nettbuss Drammen #457, som kom til landet for litt over et år siden. Det var denne som var på Transport 2007-messa på Lillestrøm. Bussen er kjøpt inn til Drammen, men er ment å være en slags testbuss på de forskjellige Nettbuss-avdelingene rundt om i landet. Og nå har altså turen kommet til Team Trafikk her i Trondheim. Hvor lenge de skal ha den her aner jeg ikke, men den skal nok være et stykke utover sommeren i hvert fall. Så jeg håper jeg får prøvd den en gang før jeg flytter sørover (og aller helst før semesterkortet mitt går ut om en uke).

Det kanskje største kjennetegnet på Solaris er at fronten er "skjev". I starten syns jeg det så rart ut, men jeg syns etter hvert det er ganske kledelig. Vinduet heller jo nedover mot døra der de reisende skal gå på, så den virker på en måte mer åpen og innbydende. Hvis kvaliteten på disse er god så ser jeg ikke noe problem med at de inntar landet. De finnes jo allerde i Oslo og Vestfold.

DL 61410 hos Team Trafikk i Trondheim, 21.05.2008.
Mvh.
Øyvind Berg

Cyklisten

Bara för att förtydliga lite så är "Jamnik" det polska ordet för "Tax" som rasen heter :) Jag skulle gärna se fler av dessa i Sverige. Det känns otroligt hur stor kvalitetsskilnaden är om man jämför de första Solaris som marknadsfördes inom Neoplan, år 2000 (har åkt med dem) och de som tillverkas nu för olika länder. Hoppas att de blir ännu bättre!

Ersa

Som ni säkert redan sett på den lilla bilden till vänster ser även jag fram mot fler Solaris i Sverige och Norge. Jag har aldrig gillat Neoplan, men de "nya" Urbinos jag kört, av årsmodell 2006, känns verkligen som ett helt annat (bättre) märke än Neoplan. Som låggolvsled-pusher anser jag den upplevas överlägsen alla dagsaktuella konkurrenter från Scania och Volvo. Att Solaris dessutom tillverkar både gas- och trådbussar försvårar ju inte heller när man ska beställa udda bussar enligt udda krav.

christianm

Jag begick min Solarisdebut som passagerare nu under min Rigaresa och håller med, det kändes bättre än de produkter som det svenska märket med samma begynnelsebokstav levererar. Men det får man väl knappt säga i det här forumet.  :-\