Nya Buss snack fyller 1 år!

Startat av Walter, 23 maj 2008, 23:24:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Är det imorgon högtidsdagen är? Första inlägget i det nya forumet skrevs den 24 maj 2007.

På ett år har vi  skrivet drygt 86000 inlägg (drygt 235 om dagen) i lite över 12600 ämnen. Kepp up the good work och ett tack till moderatorerna!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Björn Forslund

Fortsätt alla ni trevliga Snackare i samma goda stil, så Buss Snack med sina olika underfora blir lika roligt att kolla  varje dag!

/Björn

Peter Rost

Grattis  snacket!

Toppen  forum  för  övrigt. :)

/Peter

Fredde

Jag besöker detta dagliggen antingen via en dator eller min N95 med mobilt bredband !

Hur fan hade det varit utan internet som igentligen enligt politiker enbart var en fluga?!?!?.. Internet har man ju med sig igentligen hela den vakna tiden genom mobilen bla.. Jag har ju även fritt internet på jobbet med...

Man får tacka för alla bilder & tips som folk levererar med, synd bara att vissa lämnar forumet pga för lite uppskattningshet eller att någon har andra åsikter...

//Fredde

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredde skrivet 25 maj 2008, 03:22:23 AM
Jag besöker detta dagliggen antingen via en dator eller min N95 med mobilt bredband !

Hur fan hade det varit utan internet som igentligen enligt politiker enbart var en fluga?!?!?.. Internet har man ju med sig igentligen hela den vakna tiden genom mobilen bla.. Jag har ju även fritt internet på jobbet med...

Man får tacka för alla bilder & tips som folk levererar med, synd bara att vissa lämnar forumet pga för lite uppskattningshet eller att någon har andra åsikter...

//Fredde

Det är ju kul att så många uppskattar forumet. Och som jag sagt så många gånger förr: det blir vad vi själva gör det till.

Beträffande Ines Uusmann har hon oförskyllt fått klä skott för ett uttalande, som hon egentligen inte har gjort, utan det där med att Internet var en övergående fluga var det en rubriksättare i Svenska Dagbladet som skrev. Enligt denna sida http://sv.wikiquote.org/wiki/Ines_Uusmann har Ines Uusmann sagt följande:
Jag vågar inte ha någon alldeles bestämd uppfattning men jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet. [...] Att sitta och surfa på nätet tar en himla massa tid. Vad är det bra för? [...] Det kanske är så att det är något som vuxit upp nu. Alla pratar om internet men kanske är det övergående och sedan blir inriktningen mer specificerad.
Ines Uusman citerad i Svenska Dagbladet, 12 maj 1996.
Källa: Rydén, Daniel, "Dimmor på nätet", Sydsvenskan, 4 mars 2007.

Jag undrade om inte det planlösa surfandet var på övergående? Inriktningen i framtiden blir kanske mer specifik? [...] Jag menar självklart inte att Internet är en övergående fluga.
Ines Uusman i Internetworld, nr. 10/1997, s. 6.

Det Ines Uusmann avsåg var alltså det planlösa surfande som fanns på nätet i maj 1996. Internet hade då knappt startat och stora företag som SJ hade t ex ännu ingen hemsida. Bara ett fåtal bussbolag hade hemsida då och det fanns knappt ens några porrsidor. SJK öppnade i samma veva Postvagnen - det skulle dröja många år innan första versionen av Bussnack kom.
Sedan var det i början av 1996, då jag själv skaffade mitt första Internet-abonnemang, inte många som insåg vilken omfattande betydelse Internet skulle få. Men jag håller med: hur skulle vi klara oss i dag utan Internet? Ändå är det många människor i Sverige som inte har tillgång till Internet. För ett par år sedan såg jag en uppskattning att det skulle röra sig om hälften av vår läskunniga befolkning - alltså små barn borträknade.  Det har givetvis blivit fler sedan dess, men ändå... 

Ersa

Visst hade hon rätt, för hur många surfar "planlöst" runt runt idag? Jag skulle vilja påstå att nästan alla har ett mål med sitt surfande. Man söker en viss information, läser vissa bloggar, beställer hem varor eller skriver onödiga inlägg på nördforum...  ::)

Utan dator- och internetkunskap är man idag väldigt låst. Bara att leta upp folk med telefonkatalogen är ju ytterst bökigt utan Eniros sida. Men det finns de som vägrar låsa sig, som en herre född 1932 i grannskapet som använder MSN Messenger varje dag. Eller en dam jag känner som är född 1931 och som nyligen bytt sin gamla dator mot helt ny bärbar med mobilt bredband, som hon alltid tar med sig till sina stugor.  :)