Miljöbusser lager støy

Startat av Knut, 22 maj 2008, 22:09:09 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Knut

Scania med etanol lager ny støy i Oslo.
Mulig at bussene har lydnivået på et annet nivå slik at dette plager folk som bor langs rutene
http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2439296.ece

Svemicke

Norska är intressant, men gôrsvårt att begripa. En får jobba lite. Får översätta till danska för att kunna hänga med.

Nu är det väl så att dessa bussar inte för mer oväsen än vad andra bussar gör? Våra biogasdrivna Scania OmniLink i Borås har ett bullrande ljud och låter inte alls som gasbussar gör i övrigt, men jag tycker inte att deras ljud stör.

Visserligen är dessa etanolbussar vilket innebär att de har ett annat motorljud, men i så fall borde detta problem uppstått på fler ställen än i detta norska samhälle.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 23 maj 2008, 01:23:54 AM
Norska är intressant, men gôrsvårt att begripa. En får jobba lite. Får översätta till danska för att kunna hänga med.

Nu är det väl så att dessa bussar inte för mer oväsen än vad andra bussar gör? Våra biogasdrivna Scania OmniLink i Borås har ett bullrande ljud och låter inte alls som gasbussar gör i övrigt, men jag tycker inte att deras ljud stör.

Visserligen är dessa etanolbussar vilket innebär att de har ett annat motorljud, men i så fall borde detta problem uppstått på fler ställen än i detta norska samhälle.

Fri översättning från norskan (som jag inte tycker är ett dugg svår att förstå, vare sig i tal i skrift):
Scania med etanol orsakar buller i Oslo. Möjligt att bussarna har högre ljudnivå på så sätt att det plågar folk som bor längs linjerna.

I sakfrågan så har jag aldrig märkt att etanolbussar bullrar mer än motsvarande dieselbussar. Att etanolbussarna i Borås möjligen kan anses bullra mer än Volvo B10BLE torde väl bero på att det är Scania. Min personliga uppfattning är dock att Scania-ljudet är trevligare att lyssna till än Volvo-ljudet.

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 maj 2008, 09:39:11 AM

I sakfrågan så har jag aldrig märkt att etanolbussar bullrar mer än motsvarande dieselbussar. Att etanolbussarna i Borås möjligen kan anses bullra mer än Volvo B10BLE torde väl bero på att det är Scania. Min personliga uppfattning är dock att Scania-ljudet är trevligare att lyssna till än Volvo-ljudet.

Upplever inte heller någon större skillnad i ljudbilden mellan diesel- och etanoldrivna Omnicity led, varav bägge sorterna trafikerar linjer i mitt närområde. Bägge modellerna är dessutom av samma årgångar. Inte heller de etanoldrivna Omnilink led som ersatte tidigare CN113 respektive Neoplan bullrar mer, snarare mindre. Dock finns en skillnade jämfört med tidigare Scaniagenerationer och det är den elektriska motorfläkt som uppenbarligen finns och som vid varmt väder (eller felinställning) kan låta nästan lika mycket som Volvos. Dessutom tycker jag den nya femcylindriga motorn har en ljusare motorsång som mer påminner om de nyare dieselmotorer som finns i många lätta lastbilar. Kanske har den ett mer störande ljud utifrån också, har inte haft tillfälle att begrunda det ljupare.

Håller med dig om att Scanias motorsång generellt sett är trevligare att lyssna till än Volvos (men undantag finns).

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 maj 2008, 09:39:11 AM
norskan (som jag inte tycker är ett dugg svår att förstå, vare sig i tal i skrift)

Bara man låter bli Trondheims landsbygd är det mesta glasklart...  ;)

Några klagomål på etanolbussars ljudnivå har jag aldrig hört. Däremot har många astmatiker klagat över stora problem med etanolbussarnas avgaser jämfört med dieselbussarnas dito. Detta även när de åker inne i bussarna. Till detta kan tilläggas att alla bussar här ser exakt likadana ut för en vanlig resenär oavsett vad den drivs med för bränsle, och det är inga nördar med exakta invnrlistor i händerna vi talar om.