Huvudmeny

Måndagen

Startat av Jocke Selling, 21 maj 2008, 19:29:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

Startade 12:13 i garaget.

6817 t&r Knivsta

Sedan till Edsbro i

För att avsluta med Arlanda i

Åter i Uppsala 21:55

En angenäm dag med välfungerande åkdon.

Ersa

En 809 till Edsbro? Jag trodde de gick antingen till Knutby eller Norrtälje.
Var vänder man i Edsbro? Till höger direkt efter ICA och ner framför skolan och runt macken?

Stinsen

Citat från: Verspieder skrivet 22 maj 2008, 12:33:33 PM
Var vänder man i Edsbro? Till höger direkt efter ICA och ner framför skolan och runt macken?

3 st går till Norrtälje
6 st vänder i Edsbro
Övriga går inte bortom Knutby (sett från Uppsala)

Yujin Zhang

Jag fick höra tidigare i veckan från en källa att från hösten kommer 809 bara trafikera Edsbro-Uppsala medan 808 kommer trafikera Norrtälje-Edsbro (---?). Inte helt säker vart 808 kommer ta vägen sen från Edsbro och det innebär alltså dagens UL808 får byta linjenummer.

Jocke Selling

Citat från: Verspieder skrivet 22 maj 2008, 12:33:33 PM

Det är korrekt.

Stinsen

Citat från: Yujin Zhang skrivet 22 maj 2008, 16:54:10 PM
Jag fick höra tidigare i veckan från en källa att från hösten kommer 809 bara trafikera Edsbro-Uppsala medan 808 kommer trafikera Norrtälje-Edsbro (---?). Inte helt säker vart 808 kommer ta vägen sen från Edsbro och det innebär alltså dagens UL808 får byta linjenummer.

Att 809 inte skall gå Edsbro - Norrtälje är ju bestämt och det är inget snack om den saken.

Det jag dock är lite fundersam till är det där med Edsbro-Norrtälje. Det har sagts att SL skall köra Edsbro - Norrtälje och det lär väl i så fall bli en linje i nummerserien 600 för det är väl det SL:s linjer heter i det här området?

Patrik

Citat från: Stinsen skrivet 22 maj 2008, 23:25:25 PM
Att 809 inte skall gå Edsbro - Norrtälje är ju bestämt och det är inget snack om den saken.

Det jag dock är lite fundersam till är det där med Edsbro-Norrtälje. Det har sagts att SL skall köra Edsbro - Norrtälje och det lär väl i så fall bli en linje i nummerserien 600 för det är väl det SL:s linjer heter i det här området?

Någon linje måste fortsätta från Edsbro till Smara-området för annars blir dom helt utan busslinje.

Stinsen

Citat från: Patrik skrivet 22 maj 2008, 23:39:21 PM
Någon linje måste fortsätta från Edsbro till Smara-området för annars blir dom helt utan busslinje.

Jo viosst, jag tycker bara det är märkligt att en ren SL-linje (Edsbro-Norrtälje) i ett område där SL:s linjer är i 600-serien skall heta 808.

Patrik

Citat från: Stinsen skrivet 22 maj 2008, 23:47:36 PM
Jo viosst, jag tycker bara det är märkligt att en ren SL-linje (Edsbro-Norrtälje) i ett område där SL:s linjer är i 600-serien skall heta 808.

Jag håller med, kanske går Knutby - Edsbro - Norrtälje eftersom hela sträckan mellan Knutby och Edsbro blir utan busslinje annars.

Ersa

Idag väntar södergående 639 (med Fridströms som förstärkning) in 809:an från Uppsala och Smara i Edsbro. Detta pga skolbarnen för skolbarnen som går i Edsbro eller Rimbo beroende på ålder. Det skulle tyvärr inte förvåna mig ett dugg om Smara helt blir utan reguljär busstrafik i framtiden. Det blir säkerligen att återinföra matartaxi för skolbarn som förr gick mellan byn och vägskälet, men att nu låta den köra Smara-Edsbro, samt omvänt på eftermiddagen. Men den idag rätt oprioritetade linjetrafiken Edsbro-Knutby skulle mycket väl kunna försvinna helt.

Jag hade hellre sett 809:an vara oförändrat minskad mot idag. Hellre ökad med fler turer på sträckan Norrtälje-Edsbro mot idag. Låt alla 809:or gå Uppsala-Edsbro, starta en ny SL-linje Norrtälje-Edsbro och låt dessa båda möta upp 639:an (framtida 679?) på plats i vid macken i Edsbro för byten åt alla håll. Idag får många Edsbrobor åka omvägen via Rimbo för att ta sig hem från arbetet i Norrtälje. Och arbete i Uppsala är väl bara att glömma i framtiden?  :(

Ersa

"Skriv först, tänk sedan och undersök fakta sist"

Det fanns ju redan en tråd om den framtida busstrafiken Norrtälje-Edsbro-Knutby-Almunge-Uppsala i forumet:

Citat från: Yujin Zhang
808 namnändras till 186. Nya linje 808 går Norrtälje-Knutby (samma linjesträckning som dagens 809)
809 kortas av till Knutby-Almunge-Uppsala och därmed klassas inte längre som EU-linje.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=12733.0

Vi slänger in en gul-röd reprisbild med en gul 641:a mest bara för skojs skull: