Vårgårdabuss övertar Ornunga buss

Startat av HH, 19 maj 2008, 23:17:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HH

http://www.ornungabuss.nu/
Vårgårdabuss övertog ju tidigare även Hagelqvist buss
/Hans H.

S Svensson

Dvs ägaren av Ornunga Buss AB överlåter verksamheten till Vårgårda Buss AB,men köper istället in sig i Vårgårdabuss och blir ägare till en tredjedel av Vårgårdabuss.
Ornungabuss föregångare var enskilda firman Torsten Fredriksson med ett best tillstånd.Vårgårdabuss AB föregångare var HB Södra Härene Bilstation med étt best tillstånd. Uppgifter från 83/84 och då hade de senare adressen inne i Vårgårda. Övriga tillstånd till beställning då var HB Blomresor Lagmansholm,Rolf Eriksson Nårunga (fd Berden) och Ingemar Carlsson i Ljurhalla (troligen sålde han där och övertog taxirörelse i Borås). GDG hade ett antal best tillstånd knutet till Vårgårda kommun också.
Bussgaraget i Vårgårda som ligger på SJ/BV mark vid jv stn är troligen  från ca 1951/52. Användes av SJ troligen och inte av någon annan.
Det fanns i ännu äldre tid bussföretag i Ornunga liksom i Vårgårda. Om jag minns rätt hette bussägaren i Ornunga Carl Pettersson och i Vårgårda verkade Berden (cafe i Vårgårda och buss i Nårunga) samt Pontus Eliasson som överlät sin trafik till SJ. Berden och Petterson verksamhet har växlat med åren. Berden blev gammal och överlät rörelsen till GDG men dottern behöll en buss i Nårunga.Denna rörelse stod på maken Rolf Eriksson.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 19 maj 2008, 23:54:00 PM
Dvs ägaren av Ornunga Buss AB överlåter verksamheten till Vårgårda Buss AB,men köper istället in sig i Vårgårdabuss och blir ägare till en tredjedel av Vårgårdabuss.
Ornungabuss föregångare var enskilda firman Torsten Fredriksson med ett best tillstånd.Vårgårdabuss AB föregångare var HB Södra Härene Bilstation med étt best tillstånd. Uppgifter från 83/84 och då hade de senare adressen inne i Vårgårda. Övriga tillstånd till beställning då var HB Blomresor Lagmansholm,Rolf Eriksson Nårunga (fd Berden) och Ingemar Carlsson i Ljurhalla (troligen sålde han där och övertog taxirörelse i Borås). GDG hade ett antal best tillstånd knutet till Vårgårda kommun också.
Bussgaraget i Vårgårda som ligger på SJ/BV mark vid jv stn är troligen  från ca 1951/52. Användes av SJ troligen och inte av någon annan.
Det fanns i ännu äldre tid bussföretag i Ornunga liksom i Vårgårda. Om jag minns rätt hette bussägaren i Ornunga Carl Pettersson och i Vårgårda verkade Berden (cafe i Vårgårda och buss i Nårunga) samt Pontus Eliasson som överlät sin trafik till SJ. Berden och Petterson verksamhet har växlat med åren. Berden blev gammal och överlät rörelsen till GDG men dottern behöll en buss i Nårunga.Denna rörelse stod på maken Rolf Eriksson.

Vårgårdabuss har i dag sitt garage i ett industriområde nära E20 i norra delen av samhället. Ägare till Vårgårdabuss är svågrarna Henry Claesson och Ingemar Larsson. Samt numera alltså också Östen Hallenbert, tidigare ägare till Ornunga Buss. Dessa har tidigare haft sitt garage vid Skjutshagen i Ornunga, där Östen också drivit en mindre jordbruksrörelse.
En intressant uppgörelse och kanske i viss mån nödvändig. Ornunga Buss hade från hösten nämligen förlorat sina skolkörningar (som underentreprenör till Vårgårdabuss) eftersom Orusttrafiken tog hem dessa. Dessa motsvarade ungefär en tredjedel av verksamheten.

Bussmicke

Han köper in sig i Vårgårda med Ornunga som betalningsmedel?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 20 maj 2008, 23:39:15 PM
Han köper in sig i Vårgårda med Ornunga som betalningsmedel?

Exakt hur uppgörelsen gått till vet jag inte. I varje fall annonserar Östen utan sina två Setra till salu i senaste numret av Trafikforum. Den ena från 2004 och den andra från 2008. Visserligen kan en sådan annons vara en gardering och det händer ju också att bussägare annonserar ut alla bussar när de i själva verket bara vill sälja en av dem.
Östen har satsat på Setra, ett märke som också finns hos Vårgårdabuss, så det verkar ju konstigt om inte åtminstone någon av bussarna är med i uppgörelsen. Även frånsett skolkörningarna har Ornunga Buss haft ganska omfattande uppdrag för sina två Setror. Bland annat har de kört för Resemakarn i Vänersborg. Det finns väl ingen anledning att tro att dessa uppdrag upphör i och med denna uppgörelse.




HH

Med tanke på att Vårgårdabuss genom sitt dotterbolag Hagelqvist resor har ett ganska stort utbud av egenproducerade resor, både Norden och Europa, borde det väl finnas underlag att behålla Ornungas 2 Setror. Hagelqvist´s bussar var väl inte av helt senaste modell.
/Hans H.