Huvudmeny

Karosser

Startat av Stefan P, 16 maj 2008, 15:45:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Först en ot - fråga byggde hägglunds både bussar och rälsbussar.
När köpte Volvo Seffle Lätmetall?
Finns det karossör som bara bygger på enda tex. Scania, Volvo, då förutom Säffle Lättmetall

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 16 maj 2008, 15:45:19 PM
Hej

Först en ot - fråga byggde hägglunds både bussar och rälsbussar.
När köpte Volvo Seffle Lätmetall?
Finns det karossör som bara bygger på enda tex. Scania, Volvo, då förutom Säffle Lättmetall

mvh Stefan P

Hägglunds tillverkade såväl bussar som rälsbussar litt YBo6 (från 1970 kallade Y6). Beteckningen rälsbuss byttes vid SJ officiellt ut mot motorvagn omkring 1960.
Säffle Lättmetall var bara ett varumärke. Fabriken hette Höglund & Co från början, ändrade sedan till Säffle Karosserifabrik AB och Säffle Karosseri AB. Exakt när Volvo köpte fabriken hittar jag ingen uppgift om men det torde ha varit i början av 1990-talet.
Karossörer som bygger på ett enda chassi-märke finns. Kan till exempel nämna Lahden Autokori (Lahti) som bara bygger på Scania.

Frippe Fribas

Volvo köpte Säffle karosserifabrik AB 1981 enligt Volvos hemsida.

Naturligtvis finns det fler "inhouse" karossörer, bl a Italienska Orlandi som bygger bussar åt Irisbus.
Ett mer bekant exempel är kanske Tyska Setra som väl bara går att få med Mercedes chassi och drivlina?

Irizar och Scania är också väldigt nära vänner, men där är det lite olika beroende på vilken marknad bussen skall säljas i.
I stora delar av Europa kan man bara beställa en Irizar med Scaniachassi, men i en del länder bygger de på valfritt chassi, främst i södra europa.
//Fredrik

Busstobbe

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 maj 2008, 16:44:34 PMKarossörer som bygger på ett enda chassi-märke finns. Kan till exempel nämna Lahden Autokori (Lahti) som bara bygger på Scania.
Nja, deras hemsida anger
"We build our bodies on chassises in close co-operation with Scandinavian chassis manufacturers, but can deliver them with other chassises as well."

Frippe Fribas

Jag misstänker att Staffan tänkte på den nya OmniExpress när han skrev inlägget.
Vidare är det ju ytterst få Lahtibussar som byggs på annat än Scania som jag sett iaf.
Men naturligtvis går det att få t ex en Lahti Eagle på Mercedes chassi, men det är inte så vanligt här i Norden så vitt jag har sett.

Skall man se det strikt är det väl nästan bara Volvo och Säffle/Carrus samt Scania och Omni som hör ihop här på den Svenska marknaden.
Det skall alltså röra sig om helbyggen från en motortillverkare, men med en karossör som ändå inte riktigt hör ihop om jag förstått det rätt?

Irisbus är ju en utmärkt parallell i det sammanhanget även om deras bussar inte är så vanliga i Sverige.
Iveco bygger motorerna och Karosa eller Orlandi karosserar och så säljs det som ett Irisbus helbygge.
Ingen regel utan undantag kom jag på: Den väldigt vanliga Citelis byggs ju av fd Renaults bussdivision i Frankrike har jag för mig.

Sammanfattningsvis kan man kanske säga att helbyggen är vanligare på lokaltrafikbussar, men inte ovanligt på turistbussidan.
Skillnaden är att turistbusskunderna ofta har önskemål som kanske inte alltid går att förena med massproduktion på samma sätt som lokaltrafikbussar där det ofta beställs betydligt större serier och där man har större intresse av likriktade produkter.
//Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 maj 2008, 17:21:07 PM
Jag misstänker att Staffan tänkte på den nya OmniExpress när han skrev inlägget.
Vidare är det ju ytterst få Lahtibussar som byggs på annat än Scania som jag sett iaf.
Men naturligtvis går det att få t ex en Lahti Eagle på Mercedes chassi, men det är inte så vanligt här i Norden så vitt jag har sett.

Nja, jag tänkte på den svenska marknaden. Uppfattade frågan som om den gällde denna. Men ser nu att så knappast var fallet.  :-[

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 maj 2008, 18:41:14 PM
Nja, jag tänkte på den svenska marknaden. Uppfattade frågan som om den gällde denna. Men ser nu att så knappast var fallet.  :-[

alltid dessa borförklaringar istället för ett enkelt "oj, jag hade visst fel"

Johan B

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 16 maj 2008, 21:47:35 PM
alltid dessa borförklaringar istället för ett enkelt "oj, jag hade visst fel"

Men bygger man Eagle fortfarande? Har inte den lagts ner till förmån för OmniExpress? Tittar man på deras hemsida så presenteras bara Scala (endast Scania), Flyer (enda kvarvarande modell som man bygger/byggt på varierande chassin) och OmniExpress.

Johan B

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 maj 2008, 16:54:16 PM
Volvo köpte Säffle karosserifabrik AB 1981 enligt Volvos hemsida.

Naturligtvis finns det fler "inhouse" karossörer, bl a Italienska Orlandi som bygger bussar åt Irisbus.
Ett mer bekant exempel är kanske Tyska Setra som väl bara går att få med Mercedes chassi och drivlina?

Irizar och Scania är också väldigt nära vänner, men där är det lite olika beroende på vilken marknad bussen skall säljas i.
I stora delar av Europa kan man bara beställa en Irizar med Scaniachassi, men i en del länder bygger de på valfritt chassi, främst i södra europa.
//Fredrik

Setra har jag hört någonstans ifrån att de ska gå att få med Cummins på amerikanska marknaden. Har dock inte hittat uppgifter som bekräftar (inte letat heller för den delen). Sedan bygger ju Neoplan numera bara på MAN av naturliga skäl.

Ulf Rådeström

Citat från: Johan B skrivet 17 maj 2008, 13:27:21 PM
Men bygger man Eagle fortfarande? Har inte den lagts ner till förmån för OmniExpress? Tittar man på deras hemsida så presenteras bara Scala (endast Scania), Flyer (enda kvarvarande modell som man bygger/byggt på varierande chassin) och OmniExpress.

Tanken är att både Eagle och Falcon skall läggas ner och man skall satsa på OmniExpress och Scala.
Ang. Flyer-modellen vet jag inte.

Dock kan man precis som du skriver fortfarande få en Eagle idag, men det verkar bara vara en tidsfråga.

Uffe