Borås Lokaltrafik 034 i Lockryd

Startat av Svemicke, 16 maj 2008, 14:09:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 19 maj 2008, 23:06:01 PM
Det ryktas om att Bergkvara åker runt och kollar upp inför anbudet... sen ska väl oxå läggas till Vänersborgs Linjetrafik de har ju redan bussar i Skene ihop med B-L!

Jo, men Vänersborgs Linjetrafik lägger knappast något eget anbud utan det blir säkert genom Buss i Väst, precis som det fungerar i Skene i dag. Om det blir Buss i Väst blir det väl närmast Kjellgrens som får köra, men de är också lite av en dark horse i sammanhanget sedan Orusttrafiken köpt 40 procent av företaget. Kommer de att samarbeta med Orusttrafiken i stället för Buss i Väst?
Rykten om att diverse bussbolag åker runt och kollar kan man nog ta med en viss nypa salt. De går ju knappast fram och presenterar sig i så fall.

yngrot

Jag fick för mig V-L buss var utanför Buss i väst är deras bussar märkt på taket längst bak med buss i väst?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 19 maj 2008, 23:21:23 PM
Jag fick för mig V-L buss var utanför Buss i väst är deras bussar märkt på taket längst bak med buss i väst?

Oavsett hur de är märkta så kör Vänersborgs Linjetrafik all sin linjetrafik under Buss i Väst. De kör alltså ingen egen linjetrafik, vilket för övrigt delägarna i Buss i Väst inte får göra. När KE's Bussar i Fjärås började med det åkte de ut ur Buss i Väst fortare än kvickt.
Vill Vänersborgs Linjetrafik köra trafiken enligt eget avtal måste de lämna Buss i Väst. Något som skulle vara rätt komplicerat eftersom de kör linjetrafik för Buss i Väst på många håll, till exempel i Karlskoga.

yngrot

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 19 maj 2008, 23:28:18 PM
Alltid lär man sig nått nytt ;D

Visst  :) Det är ju just det Bussnack är till för. För ömsesidigt utbyte av kunskaper alltså.
En sak slog mig: när det gäller trafik Borås-Svenljunga/Tranemo är det numera väldigt glest mellan Buss i Väst-företagen. Det finns inget i Borås eller Svenljunga kommuner. Och i Tranemo finns "bara" Kjellgrens. Hallgrens har visserligen viss verksamhet i Borås som underentreprenör till Veolia så de kanske kan utöka?

yngrot

Och ändå sägs det att man inte kan lära gammla "gubbar" som oss nått nytt ;).....Hallgrens tror jag inte skulle få nått av trafiken Tranemo Svenljunga om buss i väst skulle vinna ,möjligen mer trafik i Borås.

Jan Sjöberg

Är inte Kjellgrens utesluten ur Bivab ? sedan affären med Orust?  Kjellgrens finns i allafall inte med på Bivabs hemsida längre som medlem
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 20 maj 2008, 01:36:28 AM
Är inte Kjellgrens utesluten ur Bivab ? sedan affären med Orust?  Kjellgrens finns i allafall inte med på Bivabs hemsida längre som medlem

Det är mycket möjligt. De kör dock kvar de omlopp de har enligt Buss i Väst-avtalet. Men det är ju fördenskull inte säkert att de kan få några nya körningar. Vilket i så fall gör att Buss i Väst får problem om de tar hem den här trafiken. Dock inte olösliga sådana. De tog ju hem trafik i Skåne och Småland utan att ha någon tidigare etablering där.

yngrot

Dem som lever får väl se ... men det kan ju bli intressant om Bivab vinner trafiken.... Ska då Kjellgrens köra som underentreprenör som de gör idag åt B-L?