Huvudmeny

Fd 08:a [ 1 bild ]

Startat av Jeppe Hagelbäck, 15 maj 2008, 20:18:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jeppe Hagelbäck

Veolia 4891 ska strax få domen hos SBP i Kristianstad tidigare idag.
Har tydligen även rullar i Norge under en period.

Bussmicke

Trevligt, återstår att se var den hamnar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Frippe Fribas

En tanke som slog mig med anledning av Norgevisiten är hur fordonet registreras hos VV.

Får bussen samma reg. nr. om det är ledigt när den kommer tillbaka till Sverige?
När jag kikade på fordonsfrågan står det att bussen varit avställd sedan 23/8-06, men den står uppenbarligen inte som importerad vilket jag befarat.

Tydligen har VV bättre koll än skatteverket eftersom jag själv har gjort samma manöver med mig själv vilket resulterat i att jag numera räknas som inflyttad svensk medborgare...
//Fredrik

Walter

I detta fallet när man vet att fordonet ska tillbaka efter en korttid så ställer man nog bara av den i Sverige. Eller kör med svenska skyltar i Norge? Busslink har ju inte reggat sina norska lånebussar utan de kör ju med norska skyltar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Frippe Fribas

Jo precis, men i detta fall var det väl så att bussarna fick norska plåtar och då tänkte jag att bussarna kanske avregistrerades i Sverige för att man kanske inte skulle kunna ha ett fordon registrerat i två länder samtidigt.
Därav min fråga, men kan man ställa av den tillfälligt och köra vidare på utländska plåtar så är ju inte det ett problem.
//Fredrik

Bussmicke

Här har vi mannen som har svar på allt, snacka om levande uppslagsverk.
Imponerande.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Frippe Fribas

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 maj 2008, 19:56:24 PM
Om bussen inte exporteras går det utmärkt.

Norge har ju f.ö udda regler, du kan ju inte ta med en svenskreggad personbil om du ska jobba där en tid, däremot går det utmärkt att köra med en norskreggad personbil här i sverige så länge du inte är svensk medborgare
Jag råkade faktiskt ut för just detta när jag var på väg "hem" till Oslo vid ett tillfälle.
Tullaren jag talade med sade att jag fick välja på att antingen importera bilen med norska skyltar eller lämna bilen i Sverige.
Efter att ha kört upp och kollat med Norska tullen vad det skulle kosta att importera bilen till norska skyltar och avgifter kom jag snabbt fram till att det inte var någon vits med tanke på bilens värde.

Problemet var nämligen att jag var tillsvidareanställd och hade ett icke tidsbegränsat hyreskontrakt i Oslo och därmed inte kunde bevisa att jag bara skulle använda bilen tillfälligt i Norge.

För att ytterligare komplicera saken stod bilen på min far vilket iofs kunde blivit min räddning också.
Enligt tullaren hade det nämligen gått bra att köra in med bilen i Norge om min far varit med, men i praktiken kunde jag haft med mig vilken liftare som helst enligt tullaren.

Den gången fick jag köra bilen till Årjäng och ta bussen till Oslo efter att ha blivit hotad med att få bilen beslagtagen om jag fortsatte in i Norge med den.
Detta hindrade mig dock inte från att två dagar senare hämta bilen i Årjäng och köra hem den till min lägenhet i Oslo där den fick stå en tid för att undvika "onödig exponering" så att säga...

Kollegor som jobbade på samma ställe som jag fick ta med sina bilar som flyttgods och betalade i princip bara avgift för norska skyltar.
Det som hindrade mig från att göra detsamma var att jag inte ägt bilen tillräckligt länge.

Sorry om det blev alltför OT...
//Fredrik

Walter

Norrmännen är bra knepiga
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Danne B.

Om bussen inte exporteras går det utmärkt.

Norge har ju f.ö udda regler, du kan ju inte ta med en svenskreggad personbil om du ska jobba där en tid, däremot går det utmärkt att köra med en norskreggad personbil här i sverige så länge du inte är svensk medborgare

Hur går detta ihop med dom bussar som rullar i Söderort med norska plåtar nu då? Nog är det väl Svenskar som kör dom???

Eller är det andra regler för bussar/tunga fordon?

//Danne

Optimal

Citat från: Danne B. skrivet 17 maj 2008, 16:19:25 PM
Hur går detta ihop med dom bussar som rullar i Söderort med norska plåtar nu då? Nog är det väl Svenskar som kör dom???

Eller är det andra regler för bussar/tunga fordon?

//Danne

Jo bussarna körs av busslink som är svenska :P, men bussen är väll fortfarande reggade på norge?

Danne B.

Citat från: Optimal skrivet 17 maj 2008, 17:09:48 PM
Jo bussarna körs av busslink som är svenska :P, men bussen är väll fortfarande reggade på norge?

Vilket då enligt ovanstående borde innebära att det inte är okej...?! Eller?

//Danne

Ersa

I 6 månader kan du väl köra din svenska bil (med tre extraljus) i Norge om du har ett tillfälligt arbete där, har jag för mig?
Därefter blir det dock att börja betala norsk skatt, regga om bilen, samt montera ner det tredje extraljuset.
Ty i Norge gäller max två stora eller max fyra små extraljus!  ::)