Huvudmeny

Dokument: Busslink 7107

Startat av Jonas M. Bobjörk, 14 maj 2008, 23:07:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

Dags för ett dokument igen.
När man får en fin representant för MaxCi-familjen måste man ju passa på.

Först en bild snett framifrån.
Så vad kan ni se på denna bild som SL-MaxCi inte brukar ha?

Bakdelen på bussar har jag inte visat, men när man nu har ett fint exemplar med "Scania 113"-logga på måste man ju.

Låt oss stiga in i bussen. Välkommnas av... ingen?

Diggarsäte

Inredning.

Vi går väl ut genom mittendörrarna. De har ju tom ledstänger.

Det var allt för mig för denna gång.

Ersa

Vart har man hittat de grå sätena? Hölö?

Kristian

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 14 maj 2008, 23:07:34 PMSå vad kan ni se på denna bild som SL-MaxCi inte brukar ha?
Hmmm... jag är inte så bra på så'nt här, men inte brukar väl MaxCi ha sådan där utvändig strålkastare vid bakdörrarna?

IntresseTrafik

Har för mig att det är olika färger på stolarna vid fyrsittsgruppen i den här bussen och några till. Beror på något exprement där man skulle märka ut de platser som främst är avsedda för rörelsehindrade med en annan färg. Så att de synsvaga skulle hitta de stolarna lättare. Säga vad man vill men snyggt är det inte!

Cero

Citat från: IntresseTrafik skrivet 15 maj 2008, 09:36:02 AM
Har för mig att det är olika färger på stolarna vid fyrsittsgruppen i den här bussen och några till. Beror på något exprement där man skulle märka ut de platser som främst är avsedda för rörelsehindrade med en annan färg. Så att de synsvaga skulle hitta de stolarna lättare. Säga vad man vill men snyggt är det inte!

Eftersom det grå stolsparet är av annan modell än övriga skulle jag snarare tro att någon "trevlig" kund till SL gjort sig omaket att förstöra ursprungsstolarna och man satt in ersättare i form av gammal lagervara. Dock stämmer såvitt jag vet det du är inne på, att märka ut vissa säten i bussarna, men det var med blått SL-tyg istället för det röda om jag minns rätt.

IntresseTrafik

Nja jag är ganska säker på att jag har rätt. Denna buss härstammar väl i från Jönköping och Näckrosbuss?
Jag har för mig att de röda stolarna är den klädsel som användes i Jönköping. Medans den gröna är den klädsel som Näckrosbuss använde i Örebro/Sörmland. Har för mig att bussen levererades med helröd klädsel för att sedan modifieras med avikande klädsel på just denna sittgrupp. För att "synskadeanpassas". Det finns många skribenter i från Handen här på bussnack. Bussen började sin tid hos SL i Handen. Någon utav Handenfolket kanske vet mer?

BadTab

Vet inget om just stolarna, men det som avviker på denna jämfört med en sl-maxci (50xx och 51xx) är vägkantsbelysningen, positionsljusen som sitter på varsin sida om främre dest. skylten samt att den har klima!
Jag har bytt en hel del saker på denna buss när den rullade i Handen. Bland annat bromsar runtom, växellåda och "hyllan" som håller i ac-kompressorn och hydraulpumpen för kylfläktarna, då dessa har en tendens att spricka, och att bultarna som håller dessa i motorn kan gå av så man får borra ut dem.

F.Å

Skulle till listan om icke sl-utrustning vilja hänföra dom öppna- och stängknappar för framdörren som sitter på fronten ovanför höger blinkers. Det är väl rätt ovanligt i SL-land.

Jonas M. Bobjörk

Finns en sak till, som är tänd på bilden.

Magnus_J

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 15 maj 2008, 17:35:06 PM
Finns en sak till, som är tänd på bilden.

är väl inte fotografen för han är inte med.  ;D :P ::)
så jag gissar väl på nån varningslampa..

Optimal

Lampa utvändigt ovanför mittdörr?

Jonas M. Bobjörk

Den är redan nämnd.
Den kan vara klurig att se eftersom den lyser med samma färg som det den sitter bakom.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: BadTab skrivet 15 maj 2008, 11:11:20 AM
Vet inget om just stolarna, men det som avviker på denna jämfört med en sl-maxci (50xx och 51xx) är vägkantsbelysningen, positionsljusen som sitter på varsin sida om främre dest. skylten samt att den har klima!

Sitter ju såna på 51-vagnarna också...

Båda dessa har öppna- och stängknappar för övrigt, men de sitter inte på samma ställe.

Leif D

Uppenbart är att läsarna i detta forum har lätt att glömma, eller så har alla/många väldigt dålig koll på bussförflyttningarna i landet.
Jag vet att jag skrivit om just detta exemplar minst en gång tidigare och många av dess kollegor som också hamnat i Storstockolm har nämnts ett otal gånger.

Här ser vi bussen i dess tidigare liv, som Busslink 6100 i Norrköping,

där den började sitt första liv, den hann även gästspela lite i Linköping och hamnade i Storstockholm under nytt namn 7107, efter att Busslink lämnat Östergöterland. Att det är f.d. östgötabussar ser man bl.a. på att den har AC-utrustning. Utrustningslistan för östgötavagnarna är ursprungligen den som Näckrosbuss tog fram då företaget bildades, vilket nog kan annses innebära en del exklusiv utrustning mot vad man köpte inom SL-buss under motsvarande tid.

Observera att bussen hade Busslinknummer 6100 och Ötrafradionummer 6101.
;-)

Optimal

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 15 maj 2008, 18:04:18 PM
Den är redan nämnd.
Den kan vara klurig att se eftersom den lyser med samma färg som det den sitter bakom.

Den var svår