Huvudmeny

LGU 005

Startat av Tobbe, 24 juni 2007, 18:37:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobbe

Den här bussen står i gustavsberg, Munkmora

Niklas Bygdestam

Har du någon aning om vilket öde som väntar den här bussen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Tobbe

Nej men det ser ut som ett på börjat husbuss bygge

Niklas Bygdestam

Citat från: Tobbe skrivet 24 juni 2007, 19:01:34 PM
Nej men det ser ut som ett på börjat husbuss bygge

Synd!  :(

Funderar också lite på om bussens grill är original. Den ser lite konstig ut tycker jag
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juni 2007, 19:24:53 PM
Det är färgen som förvillar.
"Bussen" är ett gammalt "kronvrak" sannolikt en Vo B57

//Lars

Menar du med "kronvrak" att det är en gammal militärbuss?

Peter Öden

Hej !

Att det är en fd. gammal millitärbuss råder det väl inget tvivel om, kaross från Hägglunds i Ö-vik.
Däremot torde chassiet nog vara "FB 86". D.v.s. ett lastbilschassi F 86 med busskaross. Jag kommer
själv i håg från "lumpartiden" 1970/71 att jag åkt i ett sådant fordon och då granskat typskylten på
bussen ifråga och och B:et mellan F:et och talet 86 förklarar väl busskarossen på lastbilschassiet.
Vill minnan också att i "häcken" på bussen fanns två dörrar.

Mvh Peter Ö

Bussmicke

Var hittar man den bussen?
Nå´t för min sida Busshvilan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tobbe

I gustavsberg,skyttevägen ta buss 422,425 den står mellan HPL Skyttevägen och nelsonstigen

Tobbe

Jag rättar mig själv. Bussen är ett färdigt husbuss bygge

bjorn_k

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 juni 2007, 19:12:54 PM

Synd!  :(

Funderar också lite på om bussens grill är original. Den ser lite konstig ut tycker jag
Synd och synd... det kan man (som alltid) diskutera. Hade den inte blivit ombyggd så hade den ju förmodligen skrotats... Då kan i alla fall jag tycka att det är roligare att den rullar vidare som husbuss...

Tobbe

Citat från: Peter Öden skrivet 24 juni 2007, 20:18:47 PM
Hej !

Att det är en fd. gammal millitärbuss råder det väl inget tvivel om, kaross från Hägglunds i Ö-vik.
Däremot torde chassiet nog vara "FB 86". D.v.s. ett lastbilschassi F 86 med busskaross. Jag kommer
själv i håg från "lumpartiden" 1970/71 att jag åkt i ett sådant fordon och då granskat typskylten på
bussen ifråga och och B:et mellan F:et och talet 86 förklarar väl busskarossen på lastbilschassiet.
Vill minnan också att i "häcken" på bussen fanns två dörrar.

Mvh Peter Ö
Japp det är två dörrar i häcken på bussen.