GS 319 Näsbovägen + OT bild [Bild]

Startat av Nupski, 12 maj 2008, 23:47:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Hade den relativt nylackade 319 en sväng i eftermiddags. Den här kärran gungar nåt så grymt så jag höll på att studsa ur stolen några gånger på Oskarsleden. Alla borde testa att ratta en B93 ledbuss ibland roligare än Liseberg  ;D.

En liten OT bild. Tagen från förareplatsen på 319. Ståendes på hållplats Kannebäck riktning Näset ikväll. Bilden var inte lätt att ta. Långsam mobilkamera med en vältrafikerad väg.

Zella

Sådan miljö är trevlig att köra i  :)

Nupski

Citat från: Tomas Fransson skrivet 13 maj 2008, 01:07:04 AM
Sådan miljö är trevlig att köra i  :)

Nej, Näsetvägen är bland de värsta vägarna att köra under rusningen. Bilisterna beter sig som riktiga idioter man drar på vänsterblink väntar efter en lucka som aldrig kommer börjar då gå ut sakta och möts av idiotomkörningar, tutningar och allmänt värdelöst beteende. Vägen är ruskigt överbelastad av trafik.

Stefan P

Hej

Vad är det för sorts buss och kaross?

mvh Stefan P

Nupski

Citat från: Stefan P skrivet 13 maj 2008, 15:11:53 PM
Hej

Vad är det för sorts buss och kaross?

mvh Stefan P

Den Oudsten B93 med DAF motor. Holländskt helbygge i plast. Luktar plastbåt och gungar som en plastbåt  ;D

Stefan P

Hej

Finns denna buss på något mer ställe än i Göteborg?

mvh Stefan P

Nupski

De rullar i Mölndal, Kungälv och Ale. Ibland besöker de även Kungsbacka. Så de finns utanför Göteborg. Annars är väl Haag och Amsterdam städer att besöka om du vill se Den Oudsten, nackdelen är att de börjar bli gamla nu så snart är det nog Afrika eller någon avlägsen gammal Sovjetstat man får åka för att njuta Den Oudsten.

Jonas Gustafsson

Men det är ju Göteborgs spårvägar som kör även i de nämnda kommunerna, och de är väl enda köparna av den Oudsten i hela Norden om jag inte minns fel. Tyvärr för GS har ju den Oudsten gått i konkurs, men reservdelstillgången skall tydligen vara säkrad enligt tidigare trådar i ämnet.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Nupski

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 13 maj 2008, 18:16:41 PM
Men det är ju Göteborgs spårvägar som kör även i de nämnda kommunerna, och de är väl enda köparna av den Oudsten i hela Norden om jag inte minns fel. Tyvärr för GS har ju den Oudsten gått i konkurs, men reservdelstillgången skall tydligen vara säkrad enligt tidigare trådar i ämnet.

//Jonas G

Det har väl rullat Leyland Den Oudsten i vårt västra grannland Danmark?

Zella

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 13 maj 2008, 18:16:41 PM
Men det är ju Göteborgs spårvägar som kör även i de nämnda kommunerna.

//Jonas G

Förutom i Kungsbacka tätort där Orust kör... GS kör Blå  ::) men det viste ni ju redan  ;)

Zella

Citat från: Tomas skrivet 13 maj 2008, 15:08:06 PM
Nej, Näsetvägen är bland de värsta vägarna att köra under rusningen. Bilisterna beter sig som riktiga idioter man drar på vänsterblink väntar efter en lucka som aldrig kommer börjar då gå ut sakta och möts av idiotomkörningar, tutningar och allmänt värdelöst beteende. Vägen är ruskigt överbelastad av trafik.

Är det 50, 70 eller 90 sträcka... är det 50 eller lägre så får du dra igång siljatutan  ;D

Nupski

Citat från: Tomas Fransson skrivet 14 maj 2008, 00:04:45 AM
Är det 50, 70 eller 90 sträcka... är det 50 eller lägre så får du dra igång siljatutan  ;D

50 sträcka. Starkhornet på Den Oudsten är guld värt  ;D ;D ;D.

Janne

Hehe ja jag kan inte annat än hålla med även om jag bara åkt som passagerare i den Oudsten men jäkalr vad d elutar åt alla håll. De användes ju mycket i Backa innan stombussarna började köra där, på linje 48 och 49 och de är nog rätt slitna nu för det hände att de la av på Litteraturgatan på Hisingen i bland, motorn lät som de var helt sönderkörd:) Men invändigt är de underbart bekväma och speciella så det var ett roligt drag av GS att beställa den Oudsten! De trafikerar fortfarande mycket på linje 42 och linje 52-53.

S Svensson

I samband med att Oudsten köptes fick jag en uppgift om att de skulle återköpas då de slutade användas i Göteborg. Jag vet inte om denna uppgift stämmer men i vilket fall gjorde Oudstens konkurs att något återköp inte kan ske.

Martin Maltkvist

Citat från: Tomas Fransson skrivet 14 maj 2008, 00:04:45 AM
Lyssna här angående tutor:
Signalhorn på en passagerarfärja (Ej Silja)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin