Hvorfor ikke to OmniExpresser ...? (bilder)

Startat av Bergenga, 12 maj 2008, 19:03:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Inntil torsdag hadde jeg aldri sett en eneste OmniExpress, så da jeg endelig fikk sett en fikk jeg ikke bare sett én, men hele tre. Og to av dem kom på bilde til og med. Den tredje var Sogn og Fjordaneekspressen, som vi møtte rett før Slependen. Dessverre hadde jeg ikke mulighet til å ta bilde av den, men det får bli ved en senere anledning.

De to jeg derimot fikk bilde av var begge på Landekspressen og derfor også begge med OpplandsTrafikk-farger. Det var Nettbuss Ringerike #202 og en av JVB sine. De har altså to hver, så jeg fikk med meg halvparten av dem.
Byggenummeret på #202 var YK900L34080008341. Kanskje man burde prøve å dechiffrere disse byggenumrene litt?





JU 96113 ved Oslo bussterminal, 08.05.2008.






JR 27685 i Schweigaards gate, Oslo, 08.05.2008.
Mvh.
Øyvind Berg

Ulf Rådeström

Citat från: Øyvind Berg skrivet 12 maj 2008, 19:03:44 PM

De to jeg derimot fikk bilde av var begge på Landekspressen og derfor også begge med OpplandsTrafikk-farger. Det var Nettbuss Ringerike #202 og en av JVB sine. De har altså to hver, så jeg fikk med meg halvparten av dem.
Byggenummeret på #202 var YK900L34080008341. Kanskje man burde prøve å dechiffrere disse byggenumrene litt?

[

Sure!
YK9 = Finland, Lahden Autokori Oy
00L = ?
340 = troligen 340 hästkrafter
8 = 2008
0008 = löpnummer
341 = karossnummer tillsammans med första 8:an = 341-08

Tittade du på höger sida hittar du Scanias chassinummer på bussen på en skylt.

Uffe

Bergenga

Jeg sjekket ikke chassinummeret der, men ifølge noen lister er det 1859770, som sannsynligvis blir YS2K4X20001859770 i full lengde. Og det er nok en LK340EB, så 340hk kan stemme. Men det kan vel også være at den er 3,40m høy? Eller er det derfor det står en L der, siden det er den lave utgaven?
Er dette egentlig et Omni-karosserinummer, så det riktige karosserinummeret for Lahden Autokori blir bare 34108?
Mvh.
Øyvind Berg

killerpop

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 maj 2008, 23:38:14 PM
340 = troligen 340 hästkrafter
Nej, de måste vara höjd (OmniExpress 340/360)

Till exempel Pohjolan Matka #15 och #19 (OmniExpress 360)
#15 XEY-515 YK900L36080008356 / 1859565 Sc K340IB
#19 XEY-519 YK900L36080008357 / 1859623 Sc K340IB


Ulf Rådeström

Citat från: Øyvind Berg skrivet 14 maj 2008, 12:42:55 PM
Jeg sjekket ikke chassinummeret der, men ifølge noen lister er det 1859770, som sannsynligvis blir YS2K4X20001859770 i full lengde. Og det er nok en LK340EB, så 340hk kan stemme. Men det kan vel også være at den er 3,40m høy? Eller er det derfor det står en L der, siden det er den lave utgaven?
Er dette egentlig et Omni-karosserinummer, så det riktige karosserinummeret for Lahden Autokori blir bare 34108?

Vad 340 står för är jag osäker på tyvärr.

Enligt ett EU-direktiv så skall fordonet ha en typskylt från det land fordonet är tillverkat i. Därav en typskylt med Scanias chassinummer, och dessutom ett "egentillverkat" chassinummer på Lahden Autokori, som kombinerats med karossnummer.
Så ja, karossnummer är 341-08

//U.

yngrot

Vad synd att Scania sabbat synligheten på blinkers bak, bakljus bromsljus i undre halvan av lampa och blinkers i halvan ovanpå bak-bromsljus så blinkers syns inte när bussen bromsas underligt att sånt kan bli godkänt.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina