Nytt begagnat i Norrköping

Startat av Leif D, 10 maj 2008, 22:50:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

Nu har 5 st Scania L94UB4X2 Vest, med förflutet i Storstockholm anlänt till Norrköping för att "spårvägsreserver",
dvs vara bland de åtta bussar som är upphandlade för att stå som reservfordon för i första hand spårvägstrafiken.


Veolia 4838 vid Vagnhallen Stohagsgatan, 2008-05-10. Foto Leif D.


Veolia 4839 vid Vagnhallen Stohagsgatan, 2008-05-10. Foto Leif D.


Veolia 4841 vid Vagnhallen Stohagsgatan, 2008-05-10. Foto Leif D.


Veolia 4842 vid Vagnhallen Stohagsgatan, 2008-05-10. Foto Leif D.


Veolia 4843 vid Vagnhallen Stohagsgatan, 2008-05-10. Foto Leif D.



Veolia 4842 och 4841 vid Vagnhallen Stohagsgatan, 2008-05-10. Foto Leif D.

;-)

Bussmicke

Trevligt, de andra tre är väl de 27xx OmniCity va?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 10 maj 2008, 22:54:59 PM
Trevligt, de andra tre är väl de 27xx OmniCity va?

Nja, just nu är de övriga 2746, 2747 (Scania OmniCity) och ett antal av de Volvo B10L i 26xx-serien som funnits här sedan 2004.
Det är väl tänkt att B10L ska försvinna, möjligen blir väl någon kvar, eller så dyker kanske ytterligare någon mer begagnat upp.
;-)

Bussmicke

Syftade på din inledande text

Citat från: Leif D skrivet 10 maj 2008, 22:50:06 PM
Nu har 5 st Scania L94UB4X2 Vest, med förflutet i Storstockholm anlänt till Norrköping för att "spårvägsreserver",
dvs vara bland de åtta bussar som är upphandlade för att stå som reservfordon för i första hand spårvägstrafiken.

när jag skrev det om 2745-2747 (om jag minns rätt, är säker på att det var 3.)

God natt!
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

#4
Citat från: Bussmicke skrivet 10 maj 2008, 23:45:49 PM
Syftade på din inledande text

när jag skrev det om 2745-2747 (om jag minns rätt, är säker på att det var 3.)

God natt!

Dessa tre finns i Östergötland, helt riktigt, men bara de två sista i Norrköping,  2745 bör vara i Motala.
;-)

Becain

2748 är bussen som finns i Motala. 2745 brann redan under tiden i Sundsvall och avyttrades.

OSkar000

De blev ju riktigt snygga i ötrafs stadslackering.

Hur mycket nytt kan det tänkas komma till sommaren när de lägger om stadstrafiken i Linköping? Eller räknar man med att det inte kommer att krävas fler bussar till den?

Becain

Ett antal MAN-ledbussar är beställda av Veolia, men dessa kommer nog inte förrän i augusti. Alla Mercedesbussar blir övertaliga samt åtminstone de äldsta B10L (3334, 3342 samt 3354) som har passerat maxåldern 12 år.

Till stadsdelsbusstrafiken som Orusttrafiken ska köra blir det också nya bussar.

Leif D

Citat från: Becain skrivet 11 maj 2008, 10:03:36 AM
2748 är bussen som finns i Motala. 2745 brann redan under tiden i Sundsvall och avyttrades.

Aha, bra, då får Nilsson ändra i sina anteckningar tycker jag.....
;-)

Leif D

Citat från: Becain skrivet 11 maj 2008, 11:25:27 AM
Ett antal MAN-ledbussar är beställda av Veolia, men dessa kommer nog inte förrän i augusti. Alla Mercedesbussar blir övertaliga samt åtminstone de äldsta B10L (3334, 3342 samt 3354) som har passerat maxåldern 12 år.

Till stadsdelsbusstrafiken som Orusttrafiken ska köra blir det också nya bussar.

12års gränsen passeras ju även av en del B10L i Norrköping, så de borde ju också få stryka på foten, dock är ju de gasvagnar, så de torde ju inte ersättas av dessa dieselvagnar som kommit nu.
Möjligtvis blir det väl kanske en och annan MAN även i Norrköping då, även om Mercedes-lederna bara är 9 år (1999-års modell, 0796-0798).

Orusttrafiken, som agerar underentreprenör till Stångåbuss, som väl fick kontraktet på stadsdelsbussar, ska enligt uppgift ha beställt motsvarande vagntyp som man kör i Norrköping http://www.kutsenits.at/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=65  Dock den 2-axliga och biogasdrivna versionen.
;-)

Svemicke

Trevligt med lite uppdatering från Östergötland.

Känns dock som det blir en stor kostnad att bara ha bussarna som spårvagnsreserver. Vem betalar det kalaset?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Leif D

Citat från: Svemicke skrivet 11 maj 2008, 14:21:48 PM
Trevligt med lite uppdatering från Östergötland.

Känns dock som det blir en stor kostnad att bara ha bussarna som spårvagnsreserver. Vem betalar det kalaset?

Nåja, de används ju iofs till annat också, men inte i stor utsträckning alls.  Dyrt kan det tyckas, men det är ju en fråga om kvalitet, bl.a.
Vid större spårarbeten behövs ju dessa bussar för att ersätta och i dagliga driften, så är garagepersonalen och vissa andra utbildade som förare och ska med kort varsel kunna rycka ut. Då behövs ju bussar som är körklara.
Bussarna ingår i trafikupphandlingen för tätortstrafiken i Norrköping, som Östgötatrafiken gjort. Men eftersom det är inomkommunal trafik, torde den ju betalas av Norrköpings kommun i slutändan.
Det är Ötrafs trafikledning som bestämmer över dessa fordon, men Ötrafs trafikledning är ju även den en upphandlad verksamhet och det är Veolia i norrköping som är operatör. Trafikledningen är placerad vid Vagnhallen Stohagsgatan, dvs samma plats som jag fotograferade bussarna på.
;-)

Bussmicke

Citat från: Leif D skrivet 11 maj 2008, 14:07:45 PM
Aha, bra, då får Nilsson ändra i sina anteckningar tycker jag.....

Behövs inte, Reserverade mig med "om jag minns rätt".
Hade ett vagt minne om 2748 i Motala.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Becain

Citat från: Leif D skrivet 11 maj 2008, 14:21:34 PM
Orusttrafiken, som agerar underentreprenör till Stångåbuss, som väl fick kontraktet på stadsdelsbussar, ska enligt uppgift ha beställt motsvarande vagntyp som man kör i Norrköping http://www.kutsenits.at/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=65  Dock den 2-axliga och biogasdrivna versionen.

Orusttrafiken har beställt en helt annan busstyp jämfört med Norrköping, Hydracity, dock från samma tillverkare. Se denna länk  Kraven i Linköping är nämligen en större buss, med ca 20 sittande. Orusttrafiken har kontraktet i Linköping och kör trafiken i egen regi. Det var ett tag aktuellt att Stångåbuss skulle köra som underentreprenör åt Orust, men det blev inte så i slutändan.

OSkar000

Citat från: Becain skrivet 11 maj 2008, 21:09:48 PM
Orusttrafiken har beställt en helt annan busstyp jämfört med Norrköping, Hydracity, dock från samma tillverkare. Se denna länk  Kraven i Linköping är nämligen en större buss, med ca 20 sittande. Orusttrafiken har kontraktet i Linköping och kör trafiken i egen regi. Det var ett tag aktuellt att Stångåbuss skulle köra som underentreprenör åt Orust, men det blev inte så i slutändan.


Intressant konstruktion på de bussarna. Med tanke på att det är beprövad teknik som ska vara driftsäker så är det bara att hoppas att det fungerar lika bra i bussar som i truckar och frontlastare (och liknande maskiner). Designen såg ju inte helt tokig ut heller, speciellt inte om man jämför med VW-modellerna som de bygger.