Huvudmeny

Music.

Startat av Möllers, 09 maj 2008, 14:49:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Nu vill man veta lite mer om är på sidan då gäller det music då.
Alla gillar music nästan vad gilla rni för music då pop-rock-rap-jazz finns det mer  ???

Själv gillar jag mest rock gör jag  gillar pop o rap med ochså med rock mer.

har finns dom jag gillar mest är mina idoler.
kan börjar med-

Rock..
Guns´N´Roses.
Kiss.
AC/DC.
Twisted sisters.
Metallica.
Queen.
Green Day

pop..
Mika.
Rod Stewart.
Robbie Williams.
ABBA.
Björn Skift.
Jobbla Med Siv.
Eddie Meduza.

Rap.
Eminem&D12.
2Pac.
50 cent.
Usher.
Snoop Dog.
Akon.
Justin Timberlake.
Nelly.

Många fler svårt att minna alla man gillar är massor ju.
Ni kan gärna skriva ner vad ni gillar upp till är ju  :)

Lycka Till.

Patrik

Mest 80-tals hits.

Oftast enstaka låtar såsom:
Roxette - The big L
George Harrison - Got my mind set on you
Miko Mission - How old are you
Lionel Richie - Dancing on the ceiling
Steve Winwood - Valerie
Boy meets girl - Waiting for a star to fall
Starship - We built this city/Nothings gonna stop us now
Secret Service - Oh Susie
Modern Talking - You´re my heart, you´re my soul

m.m. och väldigt många låtar från Studio 107.5

Kinslayer

Mina stora gudar är finska Nightwish! Helt underbar musik inom genren symfonisk hårdrock.
Sen lyssnar jag mycket på Within Temptation,Madonna,Metallica,Iron Maiden mm
När det gäller svensk musik så blir det mycket Sahara Hotnights,BWO,Robyn plus mycket 80tal som Gyllene Tider. Perfekt till grillfesten.....

Simon Bertilsson

Jag har väldigt blandad musiksmak, och det vore enklare att berätta vad jag inte lyssnar på:
Dansband, dödsmetall, punkrock (typ Millencollin osv), schlager och klassiskt är väl det främsta där...

En platta som snurrar väldigt mycket i bilstereon just nu är Fleetwood Mac's Best off-platta. Helt grym! Favoriterna är "Go your own way" och "You make loving fun". En annan favorit är Kent, fast deras lite tidigare album. Tillbaka till samtiden är absolut inte samma klass som de låg på förr. Hagnesta Hill, och särskilt låten Berg & Dalvana är min absoluta favoritplatta av Kent! :)

Stefan Lindberg

Mina största favoriter är :

Motörhead, Stratovarius, Gamma Ray, Deep Purple, Led Zeppelin, Jimi Hendrix
The Who, Rolling Stones, Accept, Uriah Heep, Blind Guardian, Ramones, Sex Pistols, Misfits

Sedan smyger det även in lite :

Evert Taube, Fred Åkerström, Harry Brandelius samt diverse klassisk musik

Det mesta moderna som spelas på radion lyssnar jag Absolut inte på.

76

Euhm, ja det här blir ju lite svårt, jag har en tämligen bred musiksmak. Ibland undrar jag om det inte är kvantitet som gäller framför kvalitet...

Men om man ska göra någon slags sammanfattning så kan man väl säga att jag har en dragning åt det elektroniska men inte dansanta. Men det utesluter ju inte att jag drar igång lite 60/70-talsrock, Frank Sinatra, U2 eller helt enkelt drar på skvalradion.

Kan väl klämma in en anekdot som skedde för cirka 2 år sen:
Mp3-spelaren var laddad (kopplad till bussen stereo med en kassettadapter) och shufflefunktionen hade fastnat för Aphex Twin - Come to Daddy (ni får scrolla fram en bra bit i videon innan musiken börjar på riktigt).
En man i 40-årsåldern kliver på bussen och medan han väntar på växeln så utbrister han:
"Va fan är det för skit du lyssnar på?"

Jag har full förståelse för att man inte vill lyssna på Aphex Twin på väg till jobbet halv sju en lördagsmorgon, det ÄR ganska extremt.

Numera så väljer jag min musik med större omsorg, det är ju inte meningen att passagerarna ska bli störda av den.

Bengt Jönsson

Lite "blandat" bl.a ...

Banco di Gaia:  "Last train to Lhasa"  En låt på 12 min där man riktigt får känslan av att åka långt tåg långt uppe på den mongoliska högslätten i den kalla natten

Darude:

Jean Michel Jarre: som ju bl.a samplat mycket tågljud och spårvägsgnissel..  8)

Kraftwerk:  TEE

Tysk / eurpeisk "eurodisco" från 80- o 90-talen

DJ Tiesto

Madonna

/B

Nico

Som sagt blandat är ordet och i princip det mesta utom ren schlager och dansbandsmusik fungerar för min del. Sedan har man alltid favoriter inom olika genrer, alltifrån Dire Straits och Iron Maiden via en del sköna lirare inom jazzen som t.ex. Stan Getz eller Keith Jarrett vidare till exempelvis Mozarts Requiem eller Händels Messoratorium. Överlag så är det dock i princip omöjligt att utse några favoriter som är absolut bäst för allt beror på humöret för stunden.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Sundås

Jag lyssnar också på väldigt blandad musik, men det blir särskilt mycket indiepop/indierock.

Man kan se min musiksmak i sin helhet på den här adressen http://www.lastfm.se/user/sundas

Last.fm är ett ganska roligt program, som gör att man kan se vad man lyssnat på, och hitta folk med samma smak. :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Möllers

Táck för allt info vi fick vad ni gillar för music.

Peter C

x-perience - Heart of mine

JB

Det verkar som jag inte är den enda med en en bred musiksmak. Det finns så mycket fin musik i världen.

Jag är en stor fantast av klassisk musik där man hittar det största musikaliska geniet hittills (enligt mig i alla fall), Johann Sebastian Bach. Ett litet urval av hans musik:

Bereite dich Zion (altaria ur juloratoriet, första kantaten)
Allegro ur brandenburgkonsert nummer 5
Wachet auf, ruft uns die Stimme (orgel)
Badinerie ur orkestersvit nummer 2
Preludium ur cellosvit nummer 1

Men detta är bara en liten del av all den fantastiska musik som Bach komponerat. Hans musikstycken har också spelats i andra konstellationer än vad som ursprungligen var tänkt. Exempelvis av såväl [urlhttp://youtube.com/watch?v=wchR3qTf5C4]brassband[/url] som av en jazztrio.

Men Bach är naturligtvis inte den enda klassiska kompositör jag lyssnar på. Det blir en del annat också. Främst barock (Heinrich Schütz, Georg Friderich Händel, Dietrich Buxtehude, Jean-Baptiste Lully, Georg Friederich Telemann m.fl.) men även lite wienklassicism och annat. Beethoven kan man inte låta bli att nämna. Favoritstycket där måste vara andra satsen i nionde symfonin. Men ska man se till hela symfonier tycker jag nog bättre om sexan än om nian. En annan kompositör som inte kan förbigås är Wolfgang Amadeus Mozart. Favoritskivan där är valthornskonserterna med Philharmonia orchestra under ledning av Herbert von Karjan med Dennis Brain på valthorn. Underbar skiva. Men även trollflöjten måste nämnas, min favoritopera. Utdrag: Papageno Papagena-duetten (på svenska), Slutet av första akten (på tyska). Och i trollflöjten hittar man även vad som ibland anses vara världens mest svårsjugna sopranstycke. Nattens drottnings ena aria som går upp till trestrukna f. Med Natalie Dessay som Nattens drottning, med Diana Damrau

Utöver det finns det naturligtvis massor med fantastiska kompositörer, ingen nämnd och ingen glömd.

Men det blir även en del modern musik. Förutom det vanliga Kent och Winnerbäck och så som alla svenskar verkar lyssna på blir det även en del sextio- och sjuttitalsrock. Beatles, Simon & Garfunkel, Queen och liknande. Jazz likaså och rätt mycket folk musik. Tycker framförallt om nyckelharpa. Kanske för att jag bor i Uppland? Utöver det blir det en del "udda" musik också. Bland annat Torsson och Steeleye Span. Jag säger nog inte nej till någon musik men bland de musikstilar jag aldrig skulle betala för att lyssna på finns schlager, hiphop/rap och heavy metal.

Det var ett försök till sammanfattning av min musiksmak.

/Jonas