Huvudmeny

Hmmm

Startat av Bussmicke, 07 maj 2008, 23:56:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Bedrövligt att använda en sån buss i trafik....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

vesslan30

 ;) Är swebus i ett nötskal   ;D ;D

Fredde

Den ser lite ledsen ut ;D ::)


LTU projektas


Sundås

Det var inte jättesnyggt med halv skolskylt.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Bakstammen är ju inte så vacker, men så blir det ju tyvärr när man envisas med att klistra reklam direkt på lacken.
Förhoppningsvis är det "reklamskåp" på alla nyare bussar.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 maj 2008, 09:40:21 AM
Vad är egentligen problemet pojkar?

Att skolskylten borde ha skruvats bort (den används förmodligen aldrig) eftersom tvättborsten sannolikt slitit av underdelen, den gör gärna det om skylten inte är 100%:igt uppvikt.

Att det fattas några plastbitar i underkant är knappast orsak till att ställa av en buss på verkstan, sådan reservkapacitet finns knappast nånstans idag

Problem och problem.. Det är ju så att bussen inte ser speciellt vacker ut i baken. Det är säkert inget större fel på den, men den ger inget representativt intryck. Eller är det precis det den gör?

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 maj 2008, 10:19:38 AM
Reklamen har ju entreprenören inga intäkter från

Men lackskadorna är det entreprenören som får betala?

michael k

vilket krig har den bussen varit med i?

Fredde

Har dom glömt byta regskylten på bussen ? För det äv väl i något östland bilden är tagen i va ?  8) ;D :P :-X

//Fredde

yngrot

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 maj 2008, 09:40:21 AM
Vad är egentligen problemet pojkar?

Att skolskylten borde ha skruvats bort (den används förmodligen aldrig) eftersom tvättborsten sannolikt slitit av underdelen, den gör gärna det om skylten inte är 100%:igt uppvikt.

Att det fattas några plastbitar i underkant är knappast orsak till att ställa av en buss på verkstan, sådan reservkapacitet finns knappast nånstans idag

Problemet är ju att det inte ger ett seriöst intryck av bussbolaget i fråga.... hade bussen rullat nere hos oss i Västtrafiks område hade bussbolaget fått en lapp "åtgärda" och förmodligen lite vite .... men tyvärr rullar det en del trasigt nere hos oss oxå för som du skriver vagnreserven finns ju knappt längre.... en konsekvens av upphandlingen inget får kosta..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jo

Citat från: Verspieder skrivet 08 maj 2008, 10:18:25 AM
Bakstammen är ju inte så vacker, men så blir det ju tyvärr när man envisas med att klistra reklam direkt på lacken.
Förhoppningsvis är det "reklamskåp" på alla nyare bussar.

Eller kanske man skulle börja med att enbart köra med helstrajpade bussar och se till att man alltid hade reklam på på dem. Då skulle man ju få utbyte av ytskikt tillräckligt ofta för att det skulle hålla sig fräscht samtidigt som ingen skulle vilja betala för helreklam på en alltför skabbig buss.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Jo skrivet 09 maj 2008, 17:22:05 PM
Eller kanske man skulle börja med att enbart köra med helstrajpade bussar och se till att man alltid hade reklam på på dem. Då skulle man ju få utbyte av ytskikt tillräckligt ofta för att det skulle hålla sig fräscht samtidigt som ingen skulle vilja betala för helreklam på en alltför skabbig buss.


Sedan kan man slopa fönstren så får man mycket större släta ytor att smeta reklam på. Jag inser att reklamen genererar en inkomst, men ingen kan påstå att det är snyggt. Ur den synpunkten så var det tveklöst bättre förr då bussarna såg ut som bussar och var målade i en enhetlig färgsättning.

M v h
Ingwar

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 maj 2008, 09:40:21 AM
Vad är egentligen problemet pojkar?

Att skolskylten borde ha skruvats bort (den används förmodligen aldrig) eftersom tvättborsten sannolikt slitit av underdelen, den gör gärna det om skylten inte är 100%:igt uppvikt.

Att det fattas några plastbitar i underkant är knappast orsak till att ställa av en buss på verkstan, sådan reservkapacitet finns knappast nånstans idag

Skulle snarare vilja påstå att:

  • Någon räknat fel i anbudsunderlaget alternativt medvetet uteslutet allt underhåll som inte kan anses vara direkt trafiksäkerhetsrelaterat
  • SL inte förstått värdet i hela, rena och snygga fordon vilket torde vara en grundförutsättning för att locka kunder från (de av vissa så förhatliga) bilisterna och därmed gjort en upphandling där ekonomiskt utrymme finns för att åtgärda trasiga fordon
  • Man har personal som överhuvud taget inte bryr sig om sin arbetsuppgift, sitt företags image (fast den är kanske så här) och sin kunds image

Sedan kan man inte låta bli att förundras över att bussar i detta skick i SL-land i nio fall av tio kommer från samma entreprenör och att ursäkterna alltid är desamma. Varför har andra entreprenörer/garage möjlighet att laga denna typ av skador, alternativt se till att minimera mängden? Och hur var det nu med kvalitetsklassificeringen i SL:s upphandlingar.