Fråga till de som hängt med ett tag i Uppsala

Startat av Simon A, 07 maj 2008, 19:46:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon A

Hej allihop!

Startar min första tråd här genom en undring. När jag var sjuk så kollade jag igenom pappas gamla almanackor från den tiden när han var grön i branschen. Kul att se de gamla linjerna från 90-talet(pappa började på GUB i mars 1990). Min fråga är då vad stog bokstaven K och M för i linje 23:s tjänster? T ex 23K/2 eller 23M/2 kunde det stå. Pappa har tyvärr glömt bort vad dessa bokstäver stod för. Tacksam för svar.

//Simon

jocke

Utan att vara alltför gammal på den tiden, men fortfarande minnen från linje 23 när den las ner samt något år före, så skulle jag tippa på att det är olika kombinationer för hur den gick nordväst om stan. Tex om den skulle gå via Norrhällby / Jälla och allt vad de heter där ute.

någon får hemskt gärna rätta mig
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Simon A

Citat från: jocke skrivet 07 maj 2008, 20:07:00 PM
Utan att vara alltför gammal på den tiden, men fortfarande minnen från linje 23 när den las ner samt något år före, så skulle jag tippa på att det är olika kombinationer för hur den gick nordväst om stan. Tex om den skulle gå via Norrhällby / Jälla och allt vad de heter där ute.

någon får hemskt gärna rätta mig
Jag tror nog att det kan stämma. Jag frågade pappa om det kunde vara det(han har pratat om att man körde "stora svängen" eller "lilla svängen") om det hade med det att göra men han visste inte. Han kommer ihåg mycket från den tiden men just den saken har han förträngt ;D

//Simon

Stinsen

Linje 23 morgon = Nybron - Vaksalagatan - väg 288 till Jälla - Norrhällby - Skölsta - Norra Årsta - Vaksalagatan till Nybron
Linje 23 kväll = Nybron - Vaksalagatan - Norra Årsta - Skölsta - Norrhällby - Jälla - väg 288 - Vaksalgatan till Nybron

Gränsen mellan morgon och kväll gick vid lunchtid.

Med Norra Årsta avsågs inte Linje 9 ändhpl utan hpl Vitkålsgatan. Sedan fanns det några andra komninationer av färdväg. En variant var att den inte gick via Skölsta utan istället passerade Svia handelsträdgård. En annan variant var att den gick via Årsta centrum och Brantingskolan istället för via Vaksalagatan till/från City, det gällde enstaka turer vid skolans början och slut.

Simon A

Citat från: Stinsen skrivet 08 maj 2008, 00:39:58 AM
Linje 23 morgon = Nybron - Vaksalagatan - väg 288 till Jälla - Norrhällby - Skölsta - Norra Årsta - Vaksalagatan till Nybron
Linje 23 kväll = Nybron - Vaksalagatan - Norra Årsta - Skölsta - Norrhällby - Jälla - väg 288 - Vaksalgatan till Nybron

Gränsen mellan morgon och kväll gick vid lunchtid.

Med Norra Årsta avsågs inte Linje 9 ändhpl utan hpl Vitkålsgatan. Sedan fanns det några andra komninationer av färdväg. En variant var att den inte gick via Skölsta utan istället passerade Svia handelsträdgård. En annan variant var att den gick via Årsta centrum och Brantingskolan istället för via Vaksalagatan till/från City, det gällde enstaka turer vid skolans början och slut.

Tack för svar :) När pappa såg din beskrivning kom han ihåg det ;D

//Simon

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg