Frustande järnhästar och glänsande pärlor -

Startat av Simon Bertilsson, 05 maj 2008, 21:31:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

- Det här är min bild av Söndagen runt Ängelholm. Mer kommer att dyka upp. :)

B 1038 på norrgång vid Nötte backar

En liten bit norrut vid Brattenborg. Här på södergång

Norrlycke

Vi förflyttar oss raskt via Max hamburgerrestaurant vid Väla, till Hasslarp där den här pärlan behagade passera.

Obs! Ortsnamnen är högst lokala, och uppsnappade på eniro.se. Om de stämmer eller är allmänt vedertagna vet jag inte.

Ersa

Daniel Söderberg

Jag är allt annat än en expert på tåg.
Men är inte dom där vagnarna lite väl moderna för loket??

Det jag typ undrar om det där är tidsenligt korrekt eller hur man nu ska säga det.

Bilderna är riktigt fina Simon..

Staffan Sävenfjord

Citat från: Daniel Söderberg skrivet 07 maj 2008, 17:55:58 PM
Jag är allt annat än en expert på tåg.
Men är inte dom där vagnarna lite väl moderna för loket??

Det jag typ undrar om det där är tidsenligt korrekt eller hur man nu ska säga det.

Bilderna är riktigt fina Simon..

Vagnarna är från cirka 1960 och loket är från 1910 så det kan man kanske säga. Jag vet inte om det någonsin hände att B-loken (som det på bilden) drog 60-talsvagnar "in real life" men loken var i alla fall kvar efter 1960 så helt uteslutet är det inte. Om än mycket ovanligt.
För övrigt kul att du ställer den frågan. Det fanns bild på samma tåg i Postvagnen och då kom samma kommentar. Varvid någon svarade att det bara är tågfantasterna i Postvagnen som märker sådant. Du har just visat att det inte är så.  :)

Johan Hansson

Mycket vackra bilder.
Trevligt att tågen finns kvar.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Simon Bertilsson

Jag tackar! :)
Visst vore det roligt om vagnarna var tidsenliga, men det är svårt att ordna fram sådana. Snälltågsvagnar av den åldern är inte skåpmat precis. De här vagnarna tillhör Nässjö Järnvägsmuseum och är från 60-talet.
Några vagnar som matchar bättre till sitt lok, är däremot de som går efter Rapidloket (och som inte syns på min bild). Kanske kunde man istället gjort en rockad, och kopplat Rapidens vagnar efter ångloket, och ånglokets vagnar efter Rapiden? Det vore verkligare.

michael k

rapiden är en gammal favvorit
vad finns det för modeller av detta loket?

Nico

Svaret är visserligen kanske lite OT, men tråden ligger ju under ordet är fritt så... :D

I modellväg har Ra förekommit som H0-modell. Lima gjorde flera versioner, men dessa är slutsålda sedan länge och Lima självt gick i KK för ett par år sedan och formarna köptes då upp av Hornby. Möjligen att den senare firman kommer att återuppta produktionen i framtiden.

Sedan har Jeco tidigare haft 'Rappe' som byggsats och den batchen är mig veterligt slutsåld. Man kommer dock nu ganska snart att släppa en ny modell av samma loktyp, men då i färdigbyggd form. Priset kommer dock nog att avskräcka vissa från rena spontanköp då de billigaste lär hamna på runt 3,300 kronor. 

// Edit. Rättat stavfel
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

michael k

hm undrar om jag inte har en i köket hemma ::) ::)
en lima rapid

Daniel Söderberg

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2008, 18:20:55 PM
Vagnarna är från cirka 1960 och loket är från 1910 så det kan man kanske säga. Jag vet inte om det någonsin hände att B-loken (som det på bilden) drog 60-talsvagnar "in real life" men loken var i alla fall kvar efter 1960 så helt uteslutet är det inte. Om än mycket ovanligt.
För övrigt kul att du ställer den frågan. Det fanns bild på samma tåg i Postvagnen och då kom samma kommentar. Varvid någon svarade att det bara är tågfantasterna i Postvagnen som märker sådant. Du har just visat att det inte är så.  :)

Hehe ja där ser man  :)

Och tack för informationen, tyckte det såg lite fel ut som sagt.

Bengt Jönsson

"Dräggabla" bilder sannerligen!  ;D  8)
Uppför Hallandsåsens branta kurvor dragen av en frustande ångare med tu-u-u-u-u-nga ångslag vore verkligen något att uppleva för den sanne "entusiasten" och "diggaren"!
;D  ;D

/Bengt