Huvudmeny

Sydpilen?

Startat av Henrik Palmqvist, 04 maj 2008, 20:19:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Palmqvist

I mitten av 90-talet fanns det expressbussar? med namnet Sydpilen. Dessa tror jag gick mellan Stockholm och Malmö. Vad var det för bolag som körde, och vad hände, varför slutade de köra?. / Henrik

TageK

Det ringer namnet Örjan Svensson i Gnarp....., den förträfflige Senor Svensson.

Walter

Köptes inte dessa upp av Swebus express?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 05 maj 2008, 07:52:46 AM
Köoptes inte dessa upp av Swebus express?

Kan nog stämma. Svensson i Gnarp körde i alla fall i mitten på 1990-talet några turer åt Swebus Express Stockholm-Malmö. Bussen (bussarna?) var målade i Expressens färger men registrerade på Svensson.

Åkarns Kalle

Hej Svensson Buss i Gnarp körde dagligen Malmö-Stockholm-Malmö den linjen hette Sydpilen men bytte sedan namn till Sydlinjen orsak har jag glömt
turlistan jag har gäller Fr.o.m 5/8-94 och den står det Sydpilen på jag har även en skjorta men den står det Sydlinjen på
det gick också bussar Stockholm-Mo I Rana den turen hette Lapplandspilen

åtminstone Lapplandspilen (men säkert Sydpilen också) hade stolar på övervåningen som gjordes om till sängar så man kunde sova
bla Svenssons NAM151 gick på dom turerna den var vitlackad men gröna dekaler också stog det Lapplanspilen eller Sydlinjen/Sydpilen med orange/röd text har en bild någostans

mvh Åkarns Kalle (vars far körde Lapplandspilen åt Svensson)
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Jan

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 04 maj 2008, 20:19:31 PM
I mitten av 90-talet fanns det expressbussar? med namnet Sydpilen. Dessa tror jag gick mellan Stockholm och Malmö. Vad var det för bolag som körde, och vad hände, varför slutade de köra?. / Henrik

Helt rätt att dessa blev uppköpta av swebus express. Under en övergångsperiod körde företaget några av Swebus expresss avgångar på linje 831, 833, 849.
I branschen i 40 år

Ulf Rådeström

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 05 maj 2008, 10:38:18 AM
Hej Svensson Buss i Gnarp körde dagligen Malmö-Stockholm-Malmö den linjen hette Sydpilen men bytte sedan namn till Sydlinjen orsak har jag glömt
turlistan jag har gäller Fr.o.m 5/8-94 och den står det Sydpilen på jag har även en skjorta men den står det Sydlinjen på
det gick också bussar Stockholm-Mo I Rana den turen hette Lapplandspilen

åtminstone Lapplandspilen (men säkert Sydpilen också) hade stolar på övervåningen som gjordes om till sängar så man kunde sova
bla Svenssons NAM151 gick på dom turerna den var vitlackad men gröna dekaler också stog det Lapplanspilen eller Sydlinjen/Sydpilen med orange/röd text har en bild någostans

mvh Åkarns Kalle (vars far körde Lapplandspilen åt Svensson)

Kan fylla på med att Årjängsbussarna körde på entreprenad under sista tiden, och även under första tiden när Swebus Express hade tagit över linjen Malmö-Stockholm.
Årjängsbussarna hade dels en dubbeldäckare, och dels en Spaceliner man körde med...båda Neoplan.

Åkarns Kalle

Frågade Pappa igår varför dom bytte namn från Sydpilen till Sydlinjen han sa att han inte minns riktigt men han minns att det var bråk med en grönsakshandlare och han trodde (pappa alltså inte grönsakshandlarn) att det företaget hette Sydpilen och då bytte Svensson namn till Sydlinjen

mvh Åkarns Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Jan

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 07 maj 2008, 20:31:51 PM
Frågade Pappa igår varför dom bytte namn från Sydpilen till Sydlinjen han sa att han inte minns riktigt men han minns att det var bråk med en grönsakshandlare och han trodde (pappa alltså inte grönsakshandlarn) att det företaget hette Sydpilen och då bytte Svensson namn till Sydlinjen

mvh Åkarns Kalle

Stämmer bra det, det var samma sak när Kustlinjen startade mellan Halmstad och Köpenhamn faktisk idag 8 maj 1989. Efter något år fick namnet ändra till Kystlinien, då ett rederi på ostkusten inte godkände det första.
I branschen i 40 år