En hel hög f.d. SL-vagnar......

Startat av Janne Rickman, 04 maj 2008, 08:48:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Cero

Den i mitten ser ut att vara en f.d. Busslink Söderort H17 i serien 6831-6866. De fick ju burkarna på taket målade i samband med renovering för några år sedan. Det ser dessutom ut som att man smällt på ett framdäck med lite för hög profil på den vagnen. Annars ser de ju ut att vara i ganska bra skick.

Karsten

Citat från: Cero skrivet 04 maj 2008, 10:52:57 AM
Den i mitten ser ut att vara en f.d. Busslink Söderort H17 i serien 6831-6866. De fick ju burkarna på taket målade i samband med renovering för några år sedan. Det ser dessutom ut som att man smällt på ett framdäck med lite för hög profil på den vagnen. Annars ser de ju ut att vara i ganska bra skick.

Snävare intervall går att få till. Det rör sig ej om 6831-6850, de hade Vogel-stolar vilket denna inte har.

Oskar A

Och bussen längst till höger borde vara någon av fd. Swebus 1540-1544 (Dock inte 1542 som är skrotad).
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Karsten

Citat från: Oskar A skrivet 04 maj 2008, 15:37:32 PM
Och bussen längst till höger borde vara någon av fd. Swebus 1540-1544 (Dock inte 1542 som är skrotad).

Hur kommer du fram till det? Det levererades ett stort gäng sådana bussar till SL 1989. 6704-6741(?), de flesta gick över till Swebus.

Cero

Citat från: Karsten skrivet 04 maj 2008, 15:39:39 PM
Hur kommer du fram till det? Det levererades ett stort gäng sådana bussar till SL 1989. 6704-6741(?), de flesta gick över till Swebus.

Med reservation för att någon satt dit lampor bredvid destinationsskylten senare hade inga i den serie du nämner sådana. Däremot har nästan alla Swebus CN113 i SL-land dylika lampor. Med ledning av dessa lampor samt destinationsskylt av typ väv talar dock för att det inte är en f.d. Busslink. Alla deras byggdes om med matrisskyltar.

Oskar A

Citat från: Karsten skrivet 04 maj 2008, 15:39:39 PM
Hur kommer du fram till det? Det levererades ett stort gäng sådana bussar till SL 1989. 6704-6741(?), de flesta gick över till Swebus.

Bygger det främst på att bussen har Vogelstolar i kombination med rullbandsskyltningen. 6737-6741 som sedermera blev Swebus 1540-1544 kom nämligen något år senare än 6704-6736.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Kvarne

Citat från: Karsten skrivet 04 maj 2008, 15:39:39 PM
Hur kommer du fram till det? Det levererades ett stort gäng sådana bussar till SL 1989. 6704-6741(?), de flesta gick över till Swebus.

Den största majoriteten 15xx-vagnar skickades till skrot. 1495, 1544, 1543 gick på export....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Oskar A

Citat från: Kvarne skrivet 04 maj 2008, 21:47:29 PM
Den största majoriteten 15xx-vagnar skickades till skrot. 1495, 1544, 1543 gick på export....

Det var några till som gick på export, däribland 1504 och 1506. Annars var det som sagt mest Hölö för dessa vagnar vilket kanske inte var så konstigt med tanke på att de var ganska nerkörda när de avyttrades. Var ju förövrigt likadant med de jämnåriga Scanialedvagnarna i 12-serien där de flesta gick till skrot.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Oskar A

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 maj 2008, 22:48:13 PM
Även 1504 o 1506 kan uteslutas i det aktuella fallet av samma orsak som 1496

Var väl det jag misstänkte. Svarade mest på Kvarnes inlägg om vilka bussar som gått på export.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/