Huvudmeny

Swebus 6238 3 Maj.

Startat av Möllers, 03 maj 2008, 20:45:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

:)
Denna lätt som psssssssssssssssssssssss varför gjorde den man trodde att det hade punga det lätt så  ???

Optimal

luftkudde som läcker eller turbolekage, båda har nått sånt ljud

ps. bussarna har ingen pung ds.

Jan

Citat från: Optimal skrivet 03 maj 2008, 20:59:19 PM
luftkudde som läcker eller turbolekage, båda har nått sånt ljud

ps. bussarna har ingen pung ds.

Svaret är en luftkudde.
I branschen i 40 år

Möllers

Okey kan denna köra då om luftkudde är sönter eller får man fixa den först  ???

Optimal

Citat från: Mattias Möller. skrivet 03 maj 2008, 22:05:58 PM
Okey kan denna köra då om luftkudde är sönter eller får man fixa den först  ???

Det är storskillnad på Trasig luftkudde och en som läcker. Är den trasig så är bussen i botten läge hela tiden å det går att köra max 5 km/h då, kör man snabbare så får man njurskador. Läcker den lite så går bussen fortfarande bra att köra

Leif D

Citat från: Optimal skrivet 03 maj 2008, 22:09:55 PM
Det är storskillnad på Trasig luftkudde och en som läcker. Är den trasig så är bussen i botten läge hela tiden å det går att köra max 5 km/h då, kör man snabbare så får man njurskador. Läcker den lite så går bussen fortfarande bra att köra

Nja, de där var väl ändå att ta i, det finns ju förare som inte ens märker att de kör omkring med trasig luftkudde, däremot går är de ju inte speciellt skönt att åka i en sådan buss. Oftast så lutar ju fordonet betänkligt åt något håll också, men det går att köra i relativt god fart ändå. Den trasiga kudden är ju ändå förbrukad, så den behöver man ju inte akta.

Det troliga är ju att bussen på bilden nyss parkerats, så den håller nog bara på att utjämna lite i nivåregleringen.
Tryckluftsystem har ju egenheten att de ofta läcker lite, men det är liksom lite normalt att det är så, däremot får det ju aldrig bli onormalt stora läckage.
;-)

Optimal

Citat från: Leif D skrivet 03 maj 2008, 22:38:15 PM
Nja, de där var väl ändå att ta i, det finns ju förare som inte ens märker att de kör omkring med trasig luftkudde, däremot går är de ju inte speciellt skönt att åka i en sådan buss. Oftast så lutar ju fordonet betänkligt åt något håll också, men det går att köra i relativt god fart ändå. Den trasiga kudden är ju ändå förbrukad, så den behöver man ju inte akta.

Det troliga är ju att bussen på bilden nyss parkerats, så den håller nog bara på att utjämna lite i nivåregleringen.
Tryckluftsystem har ju egenheten att de ofta läcker lite, men det är liksom lite normalt att det är så, däremot får det ju aldrig bli onormalt stora läckage.

Alla jag känner som kör buss säger att går en luftkudde fram sönder så går den inte att köra, men är det bak så känner man inte lika mycket. stängs motorn av så fungerar inte nivå regleringen, å som vi ser så är det ingen förare i bussen och motorn ser avstängd ut, så då är det lekage i luftkudden, eller nån ventil som inte håller tätt

Möllers

Minns en DAB hade det i Landskrona en gång då fick man inte sitta bak alls :P
Men gjorde jag men gick knappt sitta där man kunde hoppa av stolen så snabbt körde han efter 2 timma kört fick han lämmna bussen på buss stationen.Och en MAN har haft det med en gång var swebus 6243 den var inte stabil alls ten tog i mott hårt ner den körde alla i bussen hoppa till sog roligt ut.

Leif D

Citat från: Optimal skrivet 03 maj 2008, 22:44:33 PM
Alla jag känner som kör buss säger att går en luftkudde fram sönder så går den inte att köra, men är det bak så känner man inte lika mycket. stängs motorn av så fungerar inte nivå regleringen, å som vi ser så är det ingen förare i bussen och motorn ser avstängd ut, så då är det lekage i luftkudden, eller nån ventil som inte håller tätt

Visst visst, jag har ju bara kört buss under 25 år, så mina erfarenheter är väl inte så mycket värda då kanske. Att jag även är tekniker och jobbat med el, tryckluft och hydralik en hel del, är förståss inte heller värt något gissar jag.
Att en avstängd buss nivåreglering inte fungerar, ja det vet jag också, men däremot så fungerar ett tryckluftsystem som stängs av efter utjämningsprincipen, dvs i detta fallet så strävar bussens kaross att stålla sig i det läge den vill p.g.a. G-kraften (jordens dragningskraft). Detta sker ju då eftersom luft alltid läcker ut lite i tryckluftsystem (i allafall luftsystem av den här klassen). Vill man ha läckfria system, brukar man nu för tiden istället välja hydrauliska system.
tryckluft och hydraulik fungerar i stort sätt lika, men luftsystemen är oftast mjukare i funktion, medan hydraulik alltid är helt tätt.
Sedan är det ju självklart svårt att såhär sitta och säga att det är just det och det som läcker. Skulle ju t.ex. lika gärna kunna vara en dörrcylinder eller handbromsventilen.
;-)