5 nye busser utenfor fabrikken i Lieto

Startat av Bergenga, 03 maj 2008, 19:11:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

For to uker siden var jeg en tur til Turku/Åbo og en liten avstikker til Lieto (Lundo på svensk). Lieto er en kommune med 15 000 innbyggere som ligger langs riksveg 10, som er hovedveien mellom Turku og Tampere. Lieto er lett å nå fra Turku kollektivt, med buss to ganger i timen selv i helgene. Rett ved veien i tilknytning til sentrum ligger fabrikken. En gang het den Delta Plan, nå heter den Volvo Bus Finland Oy Turku Factory. Utenfor stod det noen nye busser som jeg fikk tatt bilder av.

Om noen vet hvor noen av disse bussene skal hen er det fint om dere forteller, så får jeg plassert dem riktig i listene mine. :)

Først en som ikke helt hørte hjemme der. Den var kjørt dit fra fabrikken i Tampere, og skulle sikkert hentes sammen med etterfølgende buss, siden de har samme hjulkapsler. Detter er en B12B4X2 9700H med byggenummer 3757.

Ajokki#3757 hos Volvo Bus Finland i Lieto/Lundo, 19.04.2006.

Denne er utvilsomt den fineste av bussene som var der. Hvor denne og den forrige skulle til vet jeg ikke, men jeg mener det er noen svenske selskaper som bruker disse hjulkapslene. Dette er byggenummer 6619, en B12B6X2 9700HD som ifølge lappen i vinduet var ferdig 15. april.

Delta#6619 hos Volvo Bus Finland i Lieto/Lundo, 19.04.2006.

Så til en som jeg vet hvor skal hen. Byggenummer 6609 ferdigstilt 16. april, en B12M4X2 9700HD med Nettbuss Lillestrøm som destinasjon.

Delta#6609 hos Volvo Bus Finland i Lieto/Lundo, 19.04.2008.

Ved siden av Nettbussen stod også to andre. De har litt eldre byggenummer, så muligens fungerer de som innbytte- eller demobusser inntil de havner hos en kunde.

Delta#6609, Delta#6595 og Delta#6580 hos Volvo Bus Finland i Lieto/Lundo, 19.04.2006.

Den første er byggenummer 6595, B12M4X2 9700H, ferdigstilt 25. februar.

Delta#6595 hos Volvo Bus Finland i Lieto/Lundo, 19.04.2006.

Den andre er byggenummer 6580, B12M4X2 9700H den også, og ferdigstilt 25. januar.

Delta#6580 hos Volvo Bus Finland i Lieto/Lundo, 19.04.2006.

Så et lite bilde av fabrikken før jeg dro min vei igjen.

Volvo Bus Finland i Lieto/Lundo, 19.04.2006.

Og for at det ikke skal være noe tvil, fabrikken er ikke bortgjemt midt i skogen, men er godt skiltet.

Lieto/Lundo, 19.04.2006.
Mvh.
Øyvind Berg

Walter

Trevligt reportage, hämtade du hem en buss själv?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bergenga

Citat från: Walter skrivet 03 maj 2008, 22:58:18 PM
Trevligt reportage, hämtade du hem en buss själv?

Takk! Nei dessverre, det ville vært litt vanskelig å få plass til den i bagasjen ... ;D ::)

Skulle gjerne vært der for å hente buss, men jeg har ikke noe med noen busselskap å gjøre og har ikke engang busslappen selv. Har bare vært bussgal i halvannet år snart, så lappen får komme senere. Blir gjerne med tilbake dit med andre som skal hente buss. ;)
Jeg var 12 dager i Finland, nærmere bestemt Leppävaara(Alberga) i Espoo(Esbo) utenfor Helsinki. Der var vi samlet 60 data- og elektronikkstudenter fra Norge, Finland, Tyskland, Nederland og Spania for et tettpakket program med mange forelesninger og programmering av LEGO-roboter. Vi hadde fri i helgen, så på lørdagen dro jeg til Turku og på søndagen ble det en tur til Tallinn.
Mvh.
Øyvind Berg

Walter

Citat från: Øyvind Berg skrivet 03 maj 2008, 23:31:25 PM
Takk! Nei dessverre, det ville vært litt vanskelig å få plass til den i bagasjen ... ;D ::)

Skulle gjerne vært der for å hente buss, men jeg har ikke noe med noen busselskap å gjøre og har ikke engang busslappen selv. Har bare vært bussgal i halvannet år snart, så lappen får komme senere. Blir gjerne med tilbake dit med andre som skal hente buss. ;)
Jeg var 12 dager i Finland, nærmere bestemt Leppävaara(Alberga) i Espoo(Esbo) utenfor Helsinki. Der var vi samlet 60 data- og elektronikkstudenter fra Norge, Finland, Tyskland, Nederland og Spania for et tettpakket program med mange forelesninger og programmering av LEGO-roboter. Vi hadde fri i helgen, så på lørdagen dro jeg til Turku og på søndagen ble det en tur til Tallinn.

OK, kunde ju varit så. Trevliga turer under helgen!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Johan Hansson

Om man köper en volvo buss så kanske man kan få köra den från fabriken till den svenska återförsäljaren.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

buss-tobbe

Bergenga

Takk for det, buss-tobbe! ... littegranne sent. :)

Er det noen som vet hvor de to første bussene har blitt av, altså #3757 og #6619? Kan de ha kommet til Sverige eller et annet land?
De tre andre har alle kommet til Norge, så det var nok derfor de stod sammen på plassen utenfor fabrikken.
Mvh.
Øyvind Berg