Förarplatsens höjd /direktgolvare?

Startat av Buss-Anders, 03 maj 2008, 11:25:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Jo skrivet 04 maj 2008, 19:02:46 PMDet kanske inte enbart för att hålla dessa småbolag med jobb det kunde varit bra att fortsatt tillåta normalgolv på vissa mindre trafikerade linjer. Chansen är väl också att det blir billigare om ett litet lokalt bolag kör med några enstaka lite äldre bussar som kan meranvändas på helgerna. Om man istället kräver nya låggolvsfordon som bara används några få mil per dygn innebär detta förmodligen även en rejäl kostnadsökning för huvudmannen.

Möjligen, men jag föreställer mig att det är det som upphandlingarna är till för att avgöra. I vissa lägen så kan ju t.ex. å andra sidan vara billigare med en större aktör som genom synergieffekter kan få ned kostnaderna.

Citat från: Jo skrivet 04 maj 2008, 19:02:46 PMMen visst är det som du säger om man anser det nödvändigt med låggolvsfordon och senaste miljöklassen på en buss som bara används två skolturer per dag.

Vad är det som säger att man bara kommer att köra t.ex. två skolturer per dag? Det bolag som vinner upphandlingen kommer säkert i så fall att kunna nyttja eventuella vagnar till annat när skolturerna är körda.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Det är väl vanligt problem att bussbolagen får en massa bussar som står i garage mellan 8.30 till 14 när barna åker hem igen....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 03 maj 2008, 11:25:36 AM
Hej alla busskunniga bussnackare!

Jag skickar ut en fråga rakt ut i forumet!
Efter sommaren så får vi nya bussar till Swebus i Kalmar både vad gäller stad och landsbygd.

I stadstrafiken blir det MAN med låggolv och gasdrift.
När jag åkt  nya MAN låggolvare i andra städer så har om jag minns rätt föraren suttit "  direkt på golvet" utan förhöjning. Vad detta innebär förstår ju alla och en var: att titta upp på passagerarna och att ha sämre överblick över trafiken längre fram.

Finns det någon här som har sådan koll att de vet vilken " golvhöjd" vi bussförare får i våra nya stadsbussar i Kalmar?
Jag hoppas  verkligen att vi inte får "direktgolvare" utan med förhöjning som i våra gamla hederliga Volvostadsbussar!
Vad har ni andra förare för erfarenheter av MAN´s nya stadsbussar vad gäller golvhöjd och annat?

Mvh
Buss-Anders

Jag håller med dig om att det är bättre sitta lite högre upp MaxCi och även Säffle låg i Borås satt man så man såg påstigande och även i MAN  sitter man ;) på en podester det är vanligt att det under förarplatsen sitter batterier och annan utrustning. Sen kan det ju vara mindre lyckad lösning på stegen upp till förarplatsen de nya Ommni i Borås har ett högt steg som kanske inte är så bra...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina