Förarplatsens höjd /direktgolvare?

Startat av Buss-Anders, 03 maj 2008, 11:25:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Anders

Hej alla busskunniga bussnackare!

Jag skickar ut en fråga rakt ut i forumet!
Efter sommaren så får vi nya bussar till Swebus i Kalmar både vad gäller stad och landsbygd.

I stadstrafiken blir det MAN med låggolv och gasdrift.
När jag åkt  nya MAN låggolvare i andra städer så har om jag minns rätt föraren suttit "  direkt på golvet" utan förhöjning. Vad detta innebär förstår ju alla och en var: att titta upp på passagerarna och att ha sämre överblick över trafiken längre fram.

Finns det någon här som har sådan koll att de vet vilken " golvhöjd" vi bussförare får i våra nya stadsbussar i Kalmar?
Jag hoppas  verkligen att vi inte får "direktgolvare" utan med förhöjning som i våra gamla hederliga Volvostadsbussar!
Vad har ni andra förare för erfarenheter av MAN´s nya stadsbussar vad gäller golvhöjd och annat?


Mvh
Buss-Anders

Nico

#1

Förutom fallrisker och risk att trampa snett så är ett annat krux hur väl tilltaget utrymmet blir i förhållande golv och innertak. Själv avskyr jag t.ex. Scania OmniCity då jag med mina 191 cm ofta lyckas slå skallen i taket när jag 'kliver upp' på förarplats.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mattias Andersson


Jag för min del vad gäller MAN är egentligen inget positivt alls..

Som här i göteborg som f.ö har sanslöst dålig vägstandard med hål i asfalten som aldrig görs vid,å farthinder om
vart annat..Då får ryggen ta enormt mycke slag,jämfört när man kör Volvos B9S.
När jag körde i skåne så existerade bara Volvo hos Veolia.
Tänkte de skall bli kul å prova på MAN när man flyttar till Göteborg :)
Många hade ju pratat så gott om MAN,å att dem inte hade samma problem med "ryckande" som Volvos gasbussar.
Perfekt tänkte jag!! Ryckfri färd med en gasbuss!!

..Men vilken besvikelse det blev... :(

Samma problem som Volvo..Inte ett dugg bättre..
Tillomed tycker jag Volvo fått bra ordning på dem gasbussar som rullar på Kruthusgatan :)

Nu går jag en utbildning till spårvagnsförare,så har inte kört buss på länge.
Till hösten kanske jag kör lite buss,när jag blivit varm i kläderna på spåret ;D

IntresseTrafik

#3
Mina erfarenheter av biogasdrivna MAN är i stort sätt bara positiva. I och för sig har jag inte kört MAN så jättemycket. De bussar jag har kört har varit nästan helt nya vilket helt klart påverkar min syn på fordonen. De fördelar jag ser är en väl genomtänkt förarplats med riktiga instrument istället för displayer. Min längd är ungefär 187. Min sittställning är näst intill perfekt. Kan ha ratten i alla normalavinklar utan att det käns konstlat. Dock kan jag inte vända stolen mot trafikanterna utan att stolen fastnar mot väggen. Bussen är riktigt pigg dock slår bussen i växlarna ganska så hårt. Det är svårt att parrera detta med gasen ungefär som SL`s gamla H3:or. Annars e bussen väldigt lätt körd. Både styrning och bromsar är bra vilket gör att bussen är väldigt lättkörd. Att man sitter lågt på förarplatsen direkt på golvet har jag faktikskt inte tänkt på. Däreimot är dörrarna ett riktigt sorligt kapitel. Dörrar som inte vill gå igen någon summer tjuter i bland konstant utan någon anledning. När dörrarna är öppna. Det går att få bort dessa problem genom att återställa alla databoxar genom huvudströmmen. Men det är ganska irreterande och stressande när man kör i tät stadstrafik. För öppnar man dörrarna ofta uppstår dessa problem ganska ofta ca 1 ggr per pass?. Bussens inredning är ganska spartansk så som det ska vara i en stadsbuss. Det gör att en hel del skrammel inte uppkommer när bussen har gått några år på dåliga gator. Så mitt betyg är att MAN Lion´s City är snäppet bättre än sina konkurrenter i stadsbussmarknaden.

Ivo

 ;D I Söderhallen har vi tyvärr bara 10 st, MAN bussar men det är de bästa cityledbussar jag har kört.
Volvo är inte lyckade som citybussar.   8)

Leif D

Citat från: Mattias Andersson skrivet 03 maj 2008, 13:41:04 PM
Nu går jag en utbildning till spårvagnsförare,så har inte kört buss på länge.
Till hösten kanske jag kör lite buss,när jag blivit varm i kläderna på spåret ;D

Får väl önska dej lycka till med det nya inslaget i ditt arbete då, klokt val, om man är trött på dåligt fungerande "leksaksfordon".
Välkommen bland oss på spåren allafall !!!
;-)

Mattias Andersson

Man får tacka :)

Jo att jobba på spår är ju en helt ny utmaning,å riktigt roligt.

Kvaliten på stadsbussar har ju blivit sanslöst dålig bara på 5-6 år..
Gasbussar är ju de sämsta hitentills.
Jag tappade en hel del glädje å köra buss när låggolvsbussarna gjorde
entre på landsbygden....I innerstan helt ok,men på landet skall
de enbart vara höggolv anser jag.
Men men..Läget är som de är.

Var tuffar du på nånstans i sverige?

Får väl inte vika bort för mycke om ämnet här nu... :)


Buss-Anders

Hej Mattias!

Välkommen att vika bort från ämnet så mycket du vill, i alla fall på det fröet jag sådde.
Det är alltid intressant att se vart ett ämne tar vägen.
Nya trådar i samma väv ger nya mönster vilket kan vara mycket givande.
"Nya väger nya utsikter".
Just att hitta nya saker med nya inlägg är så givande.

Intressant inlägget om låggolvare på landsbygden. Det införs ju nu här i Kalmar med omnejd.
Det har bl.a inneburit att flera mindre bussföretag har förlorat trafiken efter att ha kört den i massor av år ibland i årtionden. De kan inte ha låggolvare till att köra beställningstrafik under helgerna vilket innebär att de om de inte  kunde konkurrera i upphandlingen. En del la in anbud  och förlorade och andra helt enkelt la av.

Jag började tråden med en undran om att sitta på ett en förhöjning eller inte. Själv föredrar jag det. Det är bättre att komma i samma ansiktsnivå som kunderna och slippa titta upp. Det är lättare att se vad som händer och vad som är på G vid ingången till bussen. Även sikten framåt måste ju försämras av att sitta lägre. Men det har ingen kommenterat!

Inläggen om arbetsskador för att kan kliver upp eller ner ett eller två trappsteg förundrade jag mig över. Hur kommer man då upp i en vanlig höggolvsbuss när det är dags att köra en sådan? Hur kan man gå i trappor? Att man kan trampa snett när man går ner det kan hända vem som helst varsom helst.Obs! Det är inget förringande av personen och skadan som sådan. Jag bara förundrade mig över att det kan vara så skadebringande att kliva upp på förarplatsen.

Mvh
Buss-Anders

Leif D

#8
Citat från: Mattias Andersson skrivet 03 maj 2008, 20:51:02 PM
Man får tacka :)

Jo att jobba på spår är ju en helt ny utmaning,å riktigt roligt.

Kvaliten på stadsbussar har ju blivit sanslöst dålig bara på 5-6 år..
Gasbussar är ju de sämsta hitentills.
Jag tappade en hel del glädje å köra buss när låggolvsbussarna gjorde
entre på landsbygden....I innerstan helt ok,men på landet skall
de enbart vara höggolv anser jag.
Men men..Läget är som de är.

Var tuffar du på nånstans i sverige?

Får väl inte vika bort för mycke om ämnet här nu... :)



Just nu är jag ombordare på SJ-tåg som bemannas från Linköping , dock bara några dagar till, ska sedan lära mej köra dessa istället.
Har tidigare (från 77till- 05), kört buss och spårvagn som timanställd i Norrköping, parallellt med heltidsjobb som signaltekniker.
Åkte f.ö. min sista tur till Kalmar igår, vi lämnar ju snart trafiken Lp-Kac till Veolia.


Appropå bussarnas kvalitet, så behöver ju nya bussar i princip bara hålla ett normalt kontrakt (5-8 år kanske), istället för som förr då de oftast fick gå 15-20 år. Det påverkar både tillverkning och underhåll, var så säker.
Vad gäller gasbussar och deras gång, så betyder gasen mycket, Linköping och Norrköping tillverkar egen biogas med mycket hög kvalite, vilket gör att bussarna faktiskt fungerar relativt väl, numera, när första generationerna är borta.

Spårfordon räknar man fortfarande ska hålla 25-40 år, ibland mer. Av de spårvagnar som går i Norrköping idag, är hälften mer än 40 år gamla i grunden.
;-)

Leif D

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 03 maj 2008, 22:03:42 PM
Jag började tråden med en undran om att sitta på ett en förhöjning eller inte. Själv föredrar jag det. Det är bättre att komma i samma ansiktsnivå som kunderna och slippa titta upp. Det är lättare att se vad som händer och vad som är på G vid ingången till bussen. Även sikten framåt måste ju försämras av att sitta lägre. Men det har ingen kommenterat!

Min åsikt i frågan är, att i stadstrafik, ska man inte ha något med kunderna att skaffa, biljetter odyl ska förköpas, i automat eller på annat sätt. Av och påstigning ska ske i alla dörrar. Allt för att körningen ska kunna ske så snabbt som möjligt och föraren ska kunna koncentrera sig på just att köra.
Detta gör ju att du inte behöver sitta så högt för att komma i ögonhöjd med resenärer. Sikten utåt, blir bara något lite sämre något som inte kan spela nämnvärd roll i stadstrafik.

Sedan tror jag ju inte man sitter ner på golvet i MAN och andra rena låggolvare från tyskland (jag borde veta, men har faktiskt inte tänkt på hur det brukar vara), däremot så sitter man mycket högt i just de Volvo-vagnar som ni kör i Kalmar. Tror det handlar om att komma ner på normalnivå igen. Alltså borde det vara en normalhög podester i MAN:s förarplatser, dvs ungefär som i gamla hederliga CR76 ungefär.....
;-)

Walter

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 03 maj 2008, 22:03:42 PM




Intressant inlägget om låggolvare på landsbygden. Det införs ju nu här i Kalmar med omnejd.


Mvh
Buss-Anders


Det är väl förhoppningsvis lågentre ni ska ha på landsbygden, dvs inga trappsteg mellan framdörr och mittendörr. En låggolvare har ju inga trappsteg alls i bussen. Det hoppas jag aldrig blir verklighet i landsbygdstrafik.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Rickardo

Vet du Anders eller någon annan vad för bussar Swebus köpt in för övriga trafiken i länet? Vilka av de gamla får vara kvar?

Eller om någon vet om anskaffningen av bussar i de övriga bolagen? Buss i Väst (Söne, Lysekil, Värnesborg), Nilsbuss Dacke?

Mvh Rickardo

homer

Citat från: Walter skrivet 03 maj 2008, 23:51:07 PM
Det är väl förhoppningsvis lågentre ni ska ha på landsbygden, dvs inga trappsteg mellan framdörr och mittendörr. En låggolvare har ju inga trappsteg alls i bussen. Det hoppas jag aldrig blir verklighet i landsbygdstrafik.

Swebus Södertälje kör väl tyvärr med en del låggolv-led på landbygdslinjer

Walter

Citat från: homer skrivet 04 maj 2008, 01:15:08 AM
Swebus Södertälje kör väl tyvärr med en del låggolv-led på landbygdslinjer

Men SL är ju SL  ;)

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 maj 2008, 01:11:32 AM
Jodå, ett par stycken ledbussar kommer att bli i sådant utförande om jag kommer ihåg rätt skrivning från förfrågningsunderlaget, Mönsterås bla.

Idioti, kan inte komma på en enda vettig anledning. Kravet att även rörelsehindrade ska kunna åka med tillgodoses ju av lågentre, plus att komforten blir ju sämre vid låggolv. Bra i stan men på landsbygd är låggolv galenskap.  Och i så fall varför bara Mönsterås?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Till skolturerna i Mönsterås? Hujedamej.. Dessa går ju bitvis på grusvägar :-\