SL-linjer med en 7a i mitten...

Startat av Fredde, 01 maj 2008, 01:19:01 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bengt Lindstein

Citat från: Bussmicke skrivet 31 oktober 2008, 20:33:20 PM
Nu är du ute och cyklar. Linje 770 har aldrig gått mellan 9 och 14:30 så länge jag kan minnas.Mitt på dagen har den uppehåll.

Du har helt rätt, det var jag som läste tidtabellen galet  :-[

Hälsar
Bengt

at1981

Hejsan!



Var ifrån kom valet att ha en 7:a i mitten på de tresiffriga blåbussarna? Egentligen borde det va en 0:a i mitten istället eftersom SL:s första stomlinje var 004 och där är det just en nolla i mitten och inte en 7:a i mitten.

Tror ni att SL:s stomlinjer kommer at hålla i sig för tid och evighet, eller tror ni att man någon gång i framtiden kommer återgå till tiden innan stomlinjerna existerade?

Det kommer ju med åren som går att satsas på spårtrafik, och då blir det ju lokalbussar till resp. slutdestination ifrån de olika kommande järnvägsstationerna.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

JDS

Citat från: at1981 skrivet 23 november 2008, 20:13:19 PM
Var ifrån kom valet att ha en 7:a i mitten på de tresiffriga blåbussarna? Egentligen borde det va en 0:a i mitten istället eftersom SL:s första stomlinje var 004 och där är det just en nolla i mitten och inte en 7:a i mitten.

Nollor finns det gott om här i världen, dock inte i början på tal som är större än eller lika med 1. Stomlinjerna i stan har helt enkelt ensiffriga nummer. Eftersom man inte kan ha ensiffriga nummer på alla stomlinjer (såvida man inte övergår till ett talsystem med typ 70 som bas, hur nu dessa tecken skulle se ut) så var man ju tvungen att ha någonting på de andra.

Min tro är att man valde 170-serien för stomlinjer i närförorterna helt enkelt därför att man då slapp att ändra en massa andra nummer.

Citat från: at1981 skrivet 23 november 2008, 20:13:19 PM
Tror ni att SL:s stomlinjer kommer at hålla i sig för tid och evighet, eller tror ni att man någon gång i framtiden kommer återgå till tiden innan stomlinjerna existerade?

Nja, jag tror nog att indelningen i "lite finare" och "lite mindre fina" busslinjer kommer att bestå, även om några av de lite finare linjerna konverteras till spårtrafik och några av de lite mindre fina linjerna blir lite finare. Det är ovanligt att utvecklingen går rakt baklänges!

Olle

Citat från: at1981 skrivet 23 november 2008, 20:13:19 PM
Hejsan!



Var ifrån kom valet att ha en 7:a i mitten på de tresiffriga blåbussarna? Egentligen borde det va en 0:a i mitten istället eftersom SL:s första stomlinje var 004 och där är det just en nolla i mitten och inte en 7:a i mitten.



Första stomlinjen var väl 640, nuvarande 676,det var i alla fall den första SL-linjen med blåa bussar

Linje 004, menar du inte linje 4 ?

at1981

Hejsan!


4 och 004 är samma sak, men nollor skirvs ju inte ut. För där är i alla fall en 0:a i mitten i en serie av tre siffror. Så t.ex. 474 kunde heta 404 och 471 kunde heta 401 och då behöver ju förstås Jarlaberg (t.ex. 416) och Älta (t.ex. 412) nya linjenummer (403 blir 415) , (408 blir 419) i nämnt exempel. Annars borde ju 4 heta 74 (074, och då har vi 7:an i mitten igen) och dagens 74 kunde heta något annat.

För alla linjer med X7X är ju som sagt inte stomlinjer men däremot är alla bussar med 00X stomlinjer (och 0:orna anges inte på skylten, men ändå) så då kan man fråga sig varför SL valde att bryta det mönstret och ange stomlinjer som X7X.

SL kan däremot slopa speciella linjenummer för stomlinjer, utan döpa 474 till 435 (435X får då trafikeras som nutida 435) och 471 till 416 och 676 till 640 för alla bussar är ju inte blåa på alla turer på stomlinjerna ändå. Tankesättet med stomlinjer kommer nog finnas kvar, men man behöver itne ha avvikande linjenummer för just stomlinjer.


Om man nu skall ha något speciellt system för en viss typ av bussar, i det här fallet stomlinjer så borde det va enhetligt länet igenom utan avvikelser tycker jag. Just nu finns det gott om avvikelser, så då kunde man lika bra göra som i ovanstående stycke.


När kommer SL:s nästa X7X-stomlinje i bruk? (Var ska den gå i sådana fall?)
När kommer det någon ev. linje 5 i Stockholms innerstad eller räcker det med linje 1 till 4?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Max W

Citat från: at1981 skrivet 24 november 2008, 07:56:10 AM
Hejsan!


När kommer SL:s nästa X7X-stomlinje i bruk? (Var ska den gå i sådana fall?)
När kommer det någon ev. linje 5 i Stockholms innerstad eller räcker det med linje 1 till 4?
Som framgått av mitt tidigare inlägg i denna tråd var jag själv engagerad i linjenumreringsproblematiken påSL i början på 2000-talet. Som pensionär är det med visst nöje jag ser vilket engagemang Ni yngre lägger ned på olika teorier och förslag till omnumrering av linjer. Jag har dock lite svårt att se Er motivering för varför t.ex. 676 skulle återgå till 640 eller 474 heta något i 430-serien.
För att få struktur och helhet i det hela, beslutade SL:s styelse  i slutet på 1970-talet att t.ex x9x-numren skulle reserveras för nattbusslinjer. Det har jag inte sett några reaktioner på här på Buss Snack.
I slutet på 1980-talet kom planerna upp på att inrätta 5 stomlinjer i innerstaden. Jo, det fanns planer på en stomlinje 5 som planerades gå mellan Karlbergs station och Djurgården.
Dessa stomlinjer var en slags ersättning för spårvagnslinjer som lades ner i samband med  högeromläggningen i september 1967. Linje 5 skulle ersätta dels spårvagn 7, dels busslinje 50, som ju tidigare ersatte spårvagnslinje 5.
Tyvärr fanns det av orsaker jag inte känner till motstånd mot planerna på dessa linjer inom kommunen, varför det dröjde flera år innan linjerna 1 och 2 kom igång och som sagt linje 5 har ännu ej inrättats.
Stomlinjerna i ytterstaden och angränsande kommuner skall ses som en slags "ersättningslinjer för spårtrafik som  ännu inte kunnat inrättas".
Jag personligen (ävenom jag är optimist i grunden) lär inte få se slutet på utbyggnaden. Man talar ju nu om införandedatum som år 2030 eller år 2050 för vissa spårutbyggnader och jag tror inte att jag kommer att bli 107 år gammal.

Andy

Ska man vara konsekvent i linjenumreringen i Nacka/Värmdö behövs nog fler rockader. Som jag förstått är linjerna ordnade utefter när de först avvek (när systemet upprättades) från "huvudspåret". Vid Lugnet sticker 401-422 (typ...) av mot Värmdövägen, 432-434 viker av vid Ålstäket, etc.

401-403 är i inbördes oordning men som grupp stämmer det att de viker av innan de andra.
405-407 saknas, men jag gissar att de skulle betjäna Fisksätra och Saltsjöbaden när Saltsjöbanan skulle läggas ner.
413, 414 är i oordning men det kommer väl från nedläggningen av 412 gissar jag.
415?
416-419, 421 gick från Slussen förut.
419 gick till Orminge Centrum. Passar inte riktigt in...
420 passar inte heller in i mönstret...
423 fanns förut...
424-440 gick genom Gustavsberg förr.
427?
429, 430 är i oordning.
431 fanns förut och passade bra då den gick via Hålluddsavfarten.
437 var förr kortturer till Ängsvik
439 gick förr även till Lillsved.
440 betjänades förut av 436.

440-serien är motorvägslinjer till Nacka och Boo. Slutsiffran ser ut att i någon mån försöka avspegla motsvarande lokallinje.
450-serien är skolturer till Nacka Gymnasium.
460-serien är linjer som aldrig trafikerar Slussen.
470-serien är de två blåbusslinjerna.
480-serien var servicelinje(r?), senare trängellinjer med X efter.
490-serien är nattbussar. Slutsiffran ser ut att i någon mån försöka avspegla motsvarande lokallinje.

Detta är helt och hållet min egna bild av systemet. Någon som har kompletteringar eller synpunkter?

Max W

Citat från: Andy skrivet 24 november 2008, 15:10:07 PM
Ska man vara konsekvent i linjenumreringen i Nacka/Värmdö behövs nog fler rockader. Som jag förstått är linjerna ordnade utefter när de först avvek (när systemet upprättades) från "huvudspåret". Vid Lugnet sticker 401-422 (typ...) av mot Värmdövägen, 432-434 viker av vid Ålstäket.
------
437 var förr kortturer till Ängsvik
439 gick förr även till Lillsved.
440 betjänades förut av 436.
450-serien är skolturer till Nacka Gymnasium.
460-serien är linjer som aldrig trafikerar Slussen.
------
490-serien är nattbussar. Slutsiffran ser ut att i någon mån försöka avspegla motsvarande lokallinje.

Detta är helt och hållet min egna bild av systemet. Någon som har kompletteringar eller synpunkter?
1971-08-24 infördes tresiffrigt linjenummersystem för busstrafiken Nacka/Värmdö. Den reformen föregicks av en mycket nogrann genomgång av dittillsvarande system. Man ville konstruera ett hållbart linjenummersystem som skulle "stå pall" vid framtida utbyggnadsplaner.
Jag arbetade själv den sommaren på kontoret i Björknäs tillsammans med en mycket bra pedagogisk planerare som sedermera blev VD för Kalmar läns kollektivtrafik. Han lärde mig både TS gamla nät och det nya "SL-nätet" i dessa kommuner.
Min uppgift var att planera linjemätningarna som skulle följa på alla de linjeändringar som genomfördes samtidigt.
Det är helt rätt gissat att 450-numren användes för "rena skolbusslinjer", medan 461, 462 och 463 som var de enda i "460-serien" då var "skolbusslinjer öppna för allmänheten". Dessa tre linjer kördes av Wasatrafik och var på den tiden de enda linjerna SL lagt ut på entreprenad! Jämför det med dagens Busslink och Swebus och "what ever"!
Rätt gissat också att linjer med "yttre ändstation" närmast Slussen fick lägsta numret 401. och högsta numret fick den med ändhållplats längst från stan (439).Linjer som 440 är av senare datum.
Sedan har linjesträckningar ändrats. Linjedelar slagits samman eller hopkopplats med andra linjer så systemet håller inte 100%-igt längre.
Nattbusslinjerna 491 och 492 tillkom sex, sju år senare ungefär. Jag minns inte exakt när, men det var senare än beslutet i SL:s styrelse om x9x-numren jag berättade om i tidigare inlägg.
Linjenumret 415 har funnits. Det är nuvarande 414 om jag inte missminner mig helt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Max W skrivet 24 november 2008, 15:58:55 PM
1971-08-24 infördes tresiffrigt linjenummersystem för busstrafiken Nacka/Värmdö. Den reformen föregicks av en mycket nogrann genomgång av dittillsvarande system. Man ville konstruera ett hållbart linjenummersystem som skulle "stå pall" vid framtida utbyggnadsplaner.
Jag arbetade själv den sommaren på kontoret i Björknäs tillsammans med en mycket bra pedagogisk planerare som sedermera blev VD för Kalmar läns kollektivtrafik. Han lärde mig både TS gamla nät och det nya "SL-nätet" i dessa kommuner.


Jag minns när jag tog del av linjenummersystemet på Nacka/Värmdö att jag blev imponerad över hur genomtänkt det var. Därmed vill jag inte uttala någon uppfattning om det håller än i dag. Men det var förbaskat bra på sin tid.
Det skulle ta många år innan jag lärde känna Daniel, han som blev VD för Kalmar Läns Trafik AB. Men det är en av de kunnigaste i branschen jag någonsin lärt känna. Och inte bara när det gäller buss utan även tåg. Och inte minst flyg: han var en skicklig privatflygare också.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Andy

Jo, det är ett vackert system, och självklart vore det korkat att kasta om linjenumrena som felar bara för syns skull. Det kostar mycket mer än det smakar. Och precis som med stavningsreformer tappar man mycket historia med sådana revisioner.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Andy skrivet 25 november 2008, 00:36:34 AM
Jo, det är ett vackert system, och självklart vore det korkat att kasta om linjenumrena som felar bara för syns skull. Det kostar mycket mer än det smakar. Och precis som med stavningsreformer tappar man mycket historia med sådana revisioner.

För att inte tala om vilken förvirring det skapar bland trafikanterna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kristofer

412 gick Slussen - Tollare och vek av direkt efter Skurubron
414 gick Slussen - Lännerstavägen - Lännersta - Boo gård.

Sedan slogs 412 och 414 ihop till 414 Slussen - Tollare - Lännersta - Boo gård - Lännersta - Orminge C, och under en period hette den linjen 415 i riktning mot Slussen för att inte förvilla trafikanterna mellan Lännersta och Boo gård. Sedan återuppfanns destinationsskyltarna och behovet av olika linjenummer försvann.

422 tillkom 1979(?) när 424-440 började gå motorvägen mellan Henriksdal och Lagnövägen.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Karsten

Citat från: Kristofer skrivet 26 november 2008, 09:14:41 AM

Sedan slogs 412 och 414 ihop till 414 Slussen - Tollare - Lännersta - Boo gård - Lännersta - Orminge C, och under en period hette den linjen 415 i riktning mot Slussen för att inte förvilla trafikanterna mellan Lännersta och Boo gård. Sedan återuppfanns destinationsskyltarna och behovet av olika linjenummer försvann.


Psst, tvärtom var det. 415 ut och 414 in..

Kristofer

Citat från: Karsten skrivet 26 november 2008, 11:44:00 AM
Psst, tvärtom var det. 415 ut och 414 in..
Se där ja. Så kanske det var. Tack för påpekandet!
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.