Huvudmeny

Street Tåg.

Startat av Möllers, 01 maj 2008, 01:08:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Sog denna bild ner jag cyklade förbi igår  ;)

David S

Haha jag har också sett den här i Gävle där jag bor. Tycker att bilden passar bra till budskapet.

Nico

Verkar vara två av de nederländska järnvägarnas (NS) motorvagnståg av typen Mat64. I övrigt en kul bild i sig som ju säkert kan vara tacksam i reklamsammanhang.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Tågtypen kallas väl även Hundöron eller Hundhuvud..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Nästan Micke, det är den äldre varianten Mat54 som kallas för 'Hondekop', dvs. hundansikte. Om jag inte minns helt fel så fanns det även blålackade motorvagnståg av bägge varianterna och den blå färgen betydde här att de även kunde trafikera det belgiska järnvägsnätets kontaktspänning. Det sista är dock bara ett svagt minne så jag kan som sagt ha fel.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Patrik

Citat från: Nico skrivet 01 maj 2008, 11:57:51 AM
Nästan Micke, det är den äldre varianten Mat54 som kallas för 'Hondekop', dvs. hundansikte. Om jag inte minns helt fel så fanns det även blålackade motorvagnståg av bägge varianterna och den blå färgen betydde här att de även kunde trafikera det belgiska järnvägsnätets kontaktspänning. Det sista är dock bara ett svagt minne så jag kan som sagt ha fel.

Är det inte Hondekopf? Kopf är ju ansikte men kop vet jag inte  :)

Nico

Citat från: Patrik skrivet 01 maj 2008, 12:10:51 PM
Är det inte Hondekopf? Kopf är ju ansikte men kop vet jag inte  :)

Nja, kopf betyder ju huvud på tyska... men språket som talas i Nederländerna är inte tyska och 'hondekop' är alltså det nederländska smeknamnet på dessa tåg från Nederlandse Spoorwegen.  ;)

Alfred E. Neuman

Patrik

Citat från: Nico skrivet 01 maj 2008, 12:18:17 PM
Nja, kopf betyder ju huvud på tyska... men språket som talas i Nederländerna är inte tyska och 'hondekop' är alltså det nederländska smeknamnet på dessa tåg från Nederlandse Spoorwegen.  ;)

Aha, okej då  :)