Första King Long i trafik..

Startat av Bussmicke, 30 april 2008, 20:57:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Så den är redan ute. Mycket trevligt att se den på bild. Du frågade inte föraren vad han tyckte om den?

Bussmicke

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 30 april 2008, 21:10:42 PM
Nej det tänkte jag inte på.

Så han gjorde inte som föraren i Halmstad då som tvärstannade, kom ut och började stormskälla när jag fotograferade bussar vid Norra station. Det var dock inte det vanliga om att han inte ville vara med på bild eller så utan det handlade om bussarna. När jag fick en syl i vädret så avbröt jag honom och berättade att jag fotograferade bussar som hobby.
- Åh tusan, jag trodde att du kom från Volvo. Då ber jag om ursäkt. Varefter han med ett leende och en vinkning körde vidare.

Staffan Sävenfjord

Fick just mejl från Ola på KingKong Scandinavia att detta är den första KingLong som levererats till svensk kund. De två andra som finns i landet levereras nästa vecka. Så då får vi se vad våra rapportörer på Axelssons i Västerås och Flexbuss/Dacke Buss kan ha att komma med.

Hagri

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2008, 22:14:31 PM
Fick just mejl från Ola på KingKong Scandinavia
Med det företagsnamnet bör det ju finnas plats för storvuxna nordbor bakom ratten och gott om benutrymme på passagerareplats. ;D

Var det inte ganska stora förseningar på de första leveranserna. Hur ser det ut med fortsättningen för King Long i Sverige? 

Frippe Fribas

Citat från: Bussmicke skrivet 30 april 2008, 20:57:12 PM
Första dagen i trafik..
Trevligt, men är det första dagen i trafik? (Har inte kollat CBR), jag mötte den nämligen redan i förrgår på Essingeleden två gånger.
Tyvärr hade jag inte tillgång till kameran just då och tror inte familjen hade uppskattat om jag försökt fotografera den samtidigt som jag körde...
//Fredrik

Bussmicke

Första dagen hos Delfinbuss enligt föraren.
//Bussmicke.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hagri skrivet 30 april 2008, 23:34:27 PM
Var det inte ganska stora förseningar på de första leveranserna. Hur ser det ut med fortsättningen för King Long i Sverige? 

Jo, de första bussarna var tänkta att komma i juni förra året så det har alltså blivit en rejäl försening, vilket lär bero på att man haft höga krav på att bussarna skall uppfylla nordiska krav.
Enligt uppgifter i somras var ytterligare ett par mindre KingLong sålda till Sverige. Annars är avsikten nu att man skall använda de tre levererade bussarna som referensbussar och hoppas givetvis på fler kunder när man nu kan visa upp bussarna i Sverige. Bussarna säljs fortsättningsvis från Uppsala men samarbetet med Nyttofordon i Kalmar fortsätter.

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 maj 2008, 09:09:57 AM
Jo, de första bussarna var tänkta att komma i juni förra året så det har alltså blivit en rejäl försening, vilket lär bero på att man haft höga krav på att bussarna skall uppfylla nordiska krav.

Hoppas inte förseningarna fortsätter. I trafik alltså! ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 01 maj 2008, 12:01:02 PM
Hoppas inte förseningarna fortsätter. I trafik alltså! ;D

Det var väl just för att undvika det som leveranserna drog ut på tiden.

robbes

de var inget vidare då det gäller lastvikten

48 passagerare är den godkänd för   48*70 som vägverket räknar är 3360 kg. då gäller det att det ej är någon överviktig perosn meed och inget bagage:

Max lastvikt: 3950

590 kg kvar till bagage vid full buss

robbes

räcker inte ens till skolresor ju då det är 12 kg baagare somv arje pas får ta med sig men ärligt talat hur många väger 70 kg i dag skule nog gissa på max 40 pass i bussen samtidigt o redan då risk för överlast ju

Johan Hansson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2008, 21:30:28 PM
Så han gjorde inte som föraren i Halmstad då som tvärstannade, kom ut och började stormskälla när jag fotograferade bussar vid Norra station. Det var dock inte det vanliga om att han inte ville vara med på bild eller så utan det handlade om bussarna. När jag fick en syl i vädret så avbröt jag honom och berättade att jag fotograferade bussar som hobby.
- Åh tusan, jag trodde att du kom från Volvo. Då ber jag om ursäkt. Varefter han med ett leende och en vinkning körde vidare.

Trevligt med nytt bussmärke i Sverige och att kvaliten på bussen är bra.
När var du i Halmstad Staffan?
Var det en buss från Swebus du fotade då?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 maj 2008, 13:49:03 PM
Det var väl i samband med alla barnsjukdomar på främst levererade 8500LE till Halland, Volvo stod inte värst högt i kurs då.

Precis. Det var i maj 2003 som detta hände, så även om bussarna hade mer än att halvår på nacken var det mycket krångel.