Fler BL-bussar avställda [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 28 april 2008, 12:21:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Som framgått av ett antal inlägg har Borås Lokaltrafik nu satt in ett antal Scania OmniLink i trafik. Samtidigt har man börjat ställa av Volvo B10BLE/Säffle från 1995. Den 23 april ställdes även vagnarna 009, 013 och 015 av vilket innebär att av den ursprungliga serien 008-017 är nu bara 011, 012 och 017 kvar i trafik. Dessutom då de något nyare 034-036.

Bilden nedan visar 013 på Trandaredsgatan den 13 april innan jag steg på denna. Jag anade att det kunde bli sista resan med denna buss som under tidtabellsperioden varit tursatt på "min" linje 2 på vardagar. Att den som här gick där på en söndag var inte lika vanligt.


Svemicke

Dessa bussar har haft egna personligheter. 009 har inte betett sig som 010 till exempel och 014:s vinande ljud då den körde får man aldrig uppleva mer. 008 tände förarbelysningen när man öppnade bakdörrarna och den ansåg tydligen att Sverige inte var ett kallt land för den värmde varken sina passagerare eller sin förare på vintern.

011 är den buss jag kommer att sakna mest. Hade den en gång när jag körde linje 1 Extra mellan Södra Torget och Knalleland. Det var nog en av de roligaste dagarna jag haft på BL. Kompisarna brukar säga: "Titta, nu kommer din flickvän", till mig när 011 ramlar ner på torget.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Rickard_

Hejsan.

Kommer Borås lokaltrafik köra med 013 på bilden?Eller ska alla dom bussarna bort?

Jan Sjöberg

Dem är väl sålda ...flesta iaf  ;)             

Länk till en av dem: http://www.busexport.com/buy3.html?id=692
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Rickard_

Var det något fel på säffle-bussarna egentligen eller var dom för gamla? Jag kan tänka mig att dom har vart med sen 1995 eller ngt?

Trafikar´n

Ålder är skälet, avtalen kräver ju en viss ålder, även o bussar eller båtar är okej, nu var BLs säfflevagnar satta på undantag sen länge så det var inte några bra bussar. Men generellt är det fruktansvärd att ålder ska gälla före kvalité..
Resursslöseri kallas i normala branscher

Cero

Citat från: Trafikar´n skrivet 10 augusti 2008, 14:44:36 PM
Ålder är skälet, avtalen kräver ju en viss ålder, även o bussar eller båtar är okej, nu var BLs säfflevagnar satta på undantag sen länge så det var inte några bra bussar. Men generellt är det fruktansvärd att ålder ska gälla före kvalité..
Resursslöseri kallas i normala branscher

Håller med. Frågan är dock om det finns några normala branscher numera? Antingen styrs det av EU:s konkurrenslagstiftning, är offer för offentliga upphandlingar med många gånger tveksam nytta eller också är man fast i kvartalsekonomernas halsboja. Bra produkt och kundnytta kommer ganska långt ner på listan liksom långsiktigt företagande. Det är väl snart bara IKEA, MAX och ett fåtal icke börsnoterade eller statliga verksamheter som ännu lyckats överleva som kan kosta på sig sådan lyx som att låta kundernas behov och långsiktig lönsamhet styra verksamheten.


yngrot

Jo visserligen slits bussar i stadstrafik men sköts underhåll som det ska så visst håller de längre . Men vad gäller Borås Säfflevagnar så har ju underhållet verkligen varit dåligt i många år eftersom stadstrafik eg skulle upphandlats för länge sen... och då är det ju inte ide gör så mkt...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Rickard_

Okej.Ja,det var varit väldigt dåligt underhåll på dom säffle-bussarna. men samtidigt har dom börjat laga upp dom gamla scania bussarna nu ju.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 10 augusti 2008, 15:13:17 PM
Jo visserligen slits bussar i stadstrafik men sköts underhåll som det ska så visst håller de längre . Men vad gäller Borås Säfflevagnar så har ju underhållet verkligen varit dåligt i många år eftersom stadstrafik eg skulle upphandlats för länge sen... och då är det ju inte ide gör så mkt...

Utan tvekan började man komma till det stadium då Säffle-bussarna hade gjort sitt. Ålderdomskrämporna var påtagliga men det har ju inte märkts så mycket eftersom de nyare MAN-bussarna krånglat ännu mer. Förr i världen gjorde Stadsbussar i Borås, BL:s föregångare, storrevision på bussarna efter cirka 12 år. Ibland karosserade de till och med om dem. Och så fick de cirka 10 års livstid till. Visst skulle man kunna göra så än i dag om det inte vore för det där med miljökraven.
Tidigare pratades det om att behålla tre Säffle-bussar i serien 008-017 eftersom Västtrafik ville ha utökad trafik på framför allt linje 1. Men nu har vinterturlistan kommit och trafiken på linje 1 är som tidigare medan linje 2 har fått en buss till i omloppen.
De något nyare Säffle-bussarna 034-036 skall enligt vad som tidigare sagts gå kvar åtminstone fram till årsskiftet. De har dock varit avställda under sommaren i likhet med många MaxCi och de fyra Lundabussarna.




Trafikar´n

BL kommer säkert, fel har troligen lämnat in anbud på den trafiken, kommunbunden är trafik ju omstritt ämne men tror de gjort det ändå. Beträffande vagnparken behöver kanske BL de tre eller några fler bussar i reservparken, men var det inte så att man gått till ägaren om att köpa ytterligare vagnar?

Skulle ju dessutom passa bra in på Borås kommuns skapade profil av den fossilbränslefria staden-Vet att orten kallar sig stad, men det är o förblir en kommun.

Staffan Sävenfjord

#12
Citat från: Trafikar´n skrivet 10 augusti 2008, 18:09:24 PM
BL kommer säkert, fel har troligen lämnat in anbud på den trafiken, kommunbunden är trafik ju omstritt ämne men tror de gjort det ändå. Beträffande vagnparken behöver kanske BL de tre eller några fler bussar i reservparken, men var det inte så att man gått till ägaren om att köpa ytterligare vagnar?

Skulle ju dessutom passa bra in på Borås kommuns skapade profil av den fossilbränslefria staden-Vet att orten kallar sig stad, men det är o förblir en kommun.

Jo, men det gäller leverans tidigast augusti 2009 tillsammans med de tio redan beslutade inköpen. Jag vet inte om ägaren beviljat det här extrainköpet än men det skulle alltså i så fall bli 13 nya bussar, sannolikt Scania OmniLink, då.
Utvidgningen i tätortstrafiken med tre omlopp skulle alltså ha gällt redan denna höst. Vilket det dock inte blev, om man skall tro de tidtabeller som sändes ut i början av veckan.


Trafikar´n

Vad menar Staffan?
bara citat eller "fingerslapp" eller ngt mer??

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trafikar´n skrivet 10 augusti 2008, 18:17:44 PM
Vad menar Staffan?
bara citat eller "fingerslapp" eller ngt mer??

Fingerslapp. Inlägget är på plats nu.