Huvudmeny

Låggolvens återkomst

Startat av IntresseTrafik, 27 april 2008, 14:29:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IntresseTrafik

Hej!

Varför verkar det som låggolvens återkomst är på gång? I det nya anbudsunderlaget för Visby stadstrafik verkar det vara krav på låggolv. Nu går det även rykten om Umeå? Varför denna vänding? Hittills är det väl bara tätortstrafiken i Uppsala Norrköping Linköping och Malmö som helt har krävt låggolv. Hur är det i Helsingborg? SL kräver låggolv på de tunga blåbusslinjerna i Stockholmsinnerstad. Vilket jag tycker är den enda befogade låggolvskravet som finns. Resten skulle gått duga med lågentré av samhällsekonomiska skäl. Då en lågentré buss är betydligt billigare i både inköp och drift än en låggolvsbuss.

Jo

Nu har jag inte läst de aktuella upphandlingarna men har man beskrivit att man vill ha lågt golv genom hela bussen eller är det bara så att man har använt termen "låggolvsbuss" i enlighet med bussdiriktivets definition.

"Låggolvbuss – Bussdirektivet 2 001/85/EG
På den svenska marknaden tillämpas distinktionen mellan låggolvbuss
- med plant, lågt golv i hela bussens längd från ingångsdörren framtill vid
förarplatsen till bakersta sittplatserna – och lågentrébuss – med plant, lågt golv
från ingångsdörren framtill vid förarplatsen till andra dörren mitt på bussen
(utgångsdörren i ledbussens främre del).

Bussdirektivets definition av låggolvbuss lyder som följer:
Fordon i Klass I, II eller A i vilket minst 35 % av utrymmet för ståplatspassagerare
(eller den främre sektionen när det gäller ledade fordon, eller den nedre våningen
när det gäller tvåvåningsfordon) utgör ett område utan trappsteg och ger
möjlighet att nå minst en på- och avstigningsdörr.

För att inte vålla oklarheter vid referenser till bussdirektivets bestämmelser
eller andra föreskrifter används fortsättningsvis i detta dokument därför endast
begreppet låggolvbuss.
3 Exteriör / interiör
3.1 På- och avstigning
Det skall vara säkert och bekvämt att stiga på respektive av buss i linjetrafik. Påoch
avstigningstrappor skall ha låg steghöjd och tillräckligt stegdjup.
Hänvisning: Bussdirektivet 2001/85/ EG, Bilaga VII. VVFS 2003:22, kap. 40 och
VVFS 2005:65, kap 40, 2 §.
1. Buss av Klass I samt låggolvbuss av Klass II och A skall uppfylla kraven i
direktiv 2001/85/EG, Bilaga VII.
2. Annan buss av Klass II och A än låggolvbuss samt buss av Klass III och B skall
uppfylla kraven i direktiv 2001/85/EG, Bilaga VII, utom punkterna 3.6, 3.7 och 3.8.

Huvudmannens krav:
Vid upphandling skall Operatören beskriva hur stor del av bussen som består av
låggolv och var detta låggolv finns i bussen."



Källa: Buss 2000 SLTF
http://www.sltf.se/fileupload/pubdok/Buss%202000%20version%202006.pdf

Ersa

#2
Jag har hört annorlunda om Umeå stad, nämligen att det inte ska levereras en enda ny låggolvare. Allt nylevererat ska visst vara lågentré, med barnvagns/rullstolsplats i främre delen samt steg/trappa upp till normalgolv bakom mittdörren.

Rena låggolvare kan man köra på stomlinjerna i Stockholm (inkl Solna) och Göteborg, men inte i mellanstora och små städer.

yngrot

Varför inte lågentre överallt?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Frippe Fribas

Kanske för att barnvagnar, rullstolar och rullatorer då skulle få det ganska besvärligt att komma ombord på bussen samtidigt?
I Stockholms innerstadstrafik är det näst intill otänkbart att köra med lågentré på många linjer, men det förkommer faktiskt att så sker.
Jag såg senast idag en Omnilink (Busslink 3702) på 47:an från Sergels Torg till Skansen.
Detta var visserligen bara en planerad förstärkningstur, men det rullar även lågentrébussar planerat på vissa linjer.
Men som det konstaterades längre upp i tråden är det troligen olämpligt med något annat än genomgående låggolv på tunga linjer i större städer...
//Fredrik

Cero

Citat från: Verspieder skrivet 27 april 2008, 16:50:21 PM

Rena låggolvare kan man köra på stomlinjerna i Stockholm (inkl Solna) och Göteborg, men inte i mellanstora och små städer.

Håller med, men anser att även övriga linjer i Stockholms innerstad mycket väl kan köras med låggolv också. Speciellt de med hög belastning, typ 47:an. Dock gör det inte någon större negativ skillnad av ha lågentré på den typen av linjer om man så vill.

yngrot

Låggolvsbussar rymmer ju inte fler barnvagnar än lågentre iaf inte de vi har i Borås..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina