Huvudmeny

Lite Swebushistoria 2

Startat av Bussmicke, 27 april 2008, 10:56:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Swebus körde linje 303 under något år till Fittja centrum under 1994/1995, under en del av tiden med småbussar.
Varför har jag glömt.

Swebus 7750, se Ekmanbuss KCR230
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 27 april 2008, 10:56:59 AM
Swebus körde linje 303 under något år till Fittja centrum under 1994/1995, under en del av tiden med småbussar.
Varför har jag glömt.

Linje 303 var väl den som gick till Mälaröarna via färjan på Ekeröleden. Och småbussarna vill jag minnas sammanhängde med något problem med färjan. Har ett rudimentärt minne av att det skulle ha haft något med vattenståndet att göra. Långa fordon kunde inte tas ombord.

HB

Staffan är inne på rätt spår. När Mälaren har onormalt högt eller lågt vattenstånd (vilket ofta sker på tidiga vårar och höstar) så blir nivåskillnaden på rampen vid ombordkörning för stor för bussar med långt axelavstånd (och långt överhäng). Då kördes det med den lilla bussen alternativt taxibil. Vissa färjlägen har sk flytande lägen för att undvika dessa problem.   

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 april 2008, 11:10:48 AM
Linje 303 var väl den som gick till Mälaröarna via färjan på Ekeröleden. Och småbussarna vill jag minnas sammanhängde med något problem med färjan. Har ett rudimentärt minne av att det skulle ha haft något med vattenståndet att göra. Långa fordon kunde inte tas ombord.

Som Ni ser står det Hb under 3124 vilket betyder Helsingborg. Vi fick denna tillsammans med systern 3123 till vår skoltrafik 1989. Senare kom även ytterligare en Hino 3224. Dessa bussar var toppen att köra trots att de var studsiga. I halka var de bäst.
I branschen i 40 år

Walter

Varför har jag glömt.

Har alltid tyckt att den lack var snygg och speciell, tyvärr blev ju denna ommålad till expressen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Varför har jag glömt.

[

FD Ingmans buss. Trevliga bilder som vanligt.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.