Trafikledningen i Gävle [Swebus]

Startat av Fredde, 26 maj 2007, 17:58:31 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Fredde

Fullfart in mot Rådhuset (City HPL)

//Fredde

Zella

Häftigt med samma uniform som bussarna...  :)

Ersa

Tack för en bild på en TL-bil med annorlunda lack. Alla foton på TL-bilar är högst intressanta.

Ersa

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 maj 2007, 19:45:21 PM
Ja!
Inv nr visar f.ö att det är en gammal "Diligens" gissningsvis från Västerbotten.

//Lars

Hur ser man att det är en gammal diligens? Krävs det specialkunskaper a la Ödlund eller ligger dom i speciella nummerserier? Gärna fler bilder på fordon utöver bussar som finns hos bussbolagen!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niclas Wennerlid

Och jag som trodde vi på Busslinks radiotrafikledning hade gamla bilar, vår äldsta är en 945 från -95.
9018 verkar dock vara i gott skick, det är mer än vad man kan säga om vår gammelbil på RTL men vår V70:a är i alla fall fin.

Mvh Niclas

Oskar A

Ja, i Enköping hade KR åtminstone för ett-två år sedan en Volvo 744 från 1986/1987 som gick som avlösningsbil.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Åke

9018 är ingen gammal "Diligensfordon.  Den var förut tjänstebil till platschefen vid Wasatrafik i bollnäs  bl.a  på 90-talet

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 maj 2007, 20:28:13 PM
Gamla personbilar verkar vara vanligt hos bolagen numera, även KR har några riktigt gamla Volvo 745:or med skiftande bakgrunder.
Låga kapitalkostnader och går något sönder kan man köpa en likadan för 8-10tkr istf att reparera.

Eftersom det ju inte direkt rör sig om utryckningsfordon går det ju bra med äldre fordon. Ingen värdeminskning och gott om reservdelar. Dessutom låg skatt på gamla bensinbilar utan katalysator till skillnad från nya dieselbilar med kat. Dessutom är det oerhört enkelt att flytta takramper melan fordon med en gammal hederlig dropplist. De andra alternativet är väl att leasa nya bilar. Då slipper man oftast bekymmra sig om försäljning och värdeminskning. Detta med att flytta och fästa sin egen orange takramp löser man med att enbart leasa kombibilar med "rails" på taket.

Och... ja, självklart skulle jag vilja se en bild på en bil i gul diligenslack!  ;D

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2007, 12:37:46 PM
Tack!

Sammanblandning med "70"18 kanske?

//Lars

Ja, fordon i Swebus 7xxx- (och 6xxx) serie kan man ju gott misstänka vara gamla diligenser.

Walter

Johan Hansson

Citat från: Fredde skrivet 26 maj 2007, 17:58:31 PM

Fullfart in mot Rådhuset (City HPL)

//Fredde

Är denna bil fortfarande drift ledare bil i Gävle?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Fredde

Jo den används fortfarande även ofta som avlösarbil till S1:an i Bomhus (Karskär)

//Fredde

RoTe

Japp, jag såg den för ett tag sedan. Tycker dom borde kosta på ett dimljus och fyra finare fälgar... Jag menar, har dom kostat på sådan lack kan dom väl köpa beg fälgar på blocket oxå.  ;D