Huvudmeny

Vovlo Bussar

Startat av Stefan P, 25 april 2008, 16:50:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilket år kom Volvo med iden att ställa motorn på högkant?

För respektive vanlig buss och ledbuss?

mvh Stefan P

Frippe Fribas

Det var väl när 7-litersmotorn sattes in i Säffles new-look karosser under sent 90-tal?
Att bussarna blev bullriga, sega att köra och inte tålde SL-lands tveksamma underhåll visade sig göra dem olämpliga i SL-trafiken iaf...
//Fredrik

Martin Maltkvist

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 april 2008, 17:04:54 PM
Det var väl när 7-litersmotorn sattes in i Säffles new-look karosser under sent 90-tal?
Att bussarna blev bullriga, sega att köra och inte tålde SL-lands tveksamma underhåll visade sig göra dem olämpliga i SL-trafiken iaf...
//Fredrik
Vad menas med högkant resp. det andra?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Frippe Fribas

Jag tror att Stefan undrar när Volvo började leverera bussar med stående motor.
Bl a Swebus har/hade ett antal Volvobussar med stående bakmotor som började sin bana i Göteborg och Blekinge innan de landade i SL-land där de blev relativt kortlivade.
//Fredrik

Martin Maltkvist

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 april 2008, 17:36:59 PM
Jag tror att Stefan undrar när Volvo började leverera bussar med stående motor.
Bl a Swebus har/hade ett antal Volvobussar med stående bakmotor som började sin bana i Göteborg och Blekinge innan de landade i SL-land där de blev relativt kortlivade.
//Fredrik
Jo men jag lånade tråden och ställde en ny fråga.
Vad menas alltså med en stående motor?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

JB

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 25 april 2008, 20:05:25 PM
Jo men jag lånade tråden och ställde en ny fråga.
Vad menas alltså med en stående motor?

Jag har ingen aning men gissar att det kan röra sig om att vevaxeln inte är vågrät.

/Jonas