Greyhound har köpt nästan-Volvo

Startat av Staffan Sävenfjord, 25 april 2008, 15:35:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Samma dag som vi fick veta att Volvo Bussar gick med 122 miljoner kronor i förlust under det första kvartalet i år kom denna lite gladare nyhet:

Greyhound i USA har för första gången köpt bussar av Volvoägda Prevost Car. Av ordern på 50 Prevost X3-45 skall de flesta användas för Greyhounds nya expresstrafik BoltBus.
Greyhound är störst i Nordamerika när det gäller linjetrafik mellan stora städer. Företaget kör till fler än 3 100 olika destinationer och har en bussflotta på 1 250 bussar. Av ordern på 50 bussar kommer 33 att användas i BoltBus-verksamheten och övriga 17 i den vanliga linjetrafiken.
"Vi är stolta över att få Prevosts X3-45 bussar i vår BoltBus-flotta", säger David Leach, VD för Greyhound Lines, Inc. X3-45 är en fantastiskt välgjord buss med ett stort antal egenskaper som kommer att hjälpa oss att transportera våra passagerare på ett säkert, bekvämt och lyxigt sätt.
Bussarna till BusBolt-trafiken är utrustade med trådlöst Internet, videoanläggning och eluttag vid sätena.
BoltBus-verksamheten startade i slutet av mars. Affärsidén är att erbjuda resenärerna snabba, täta och säkra transporter till låga priser. Bokning sker företrädesvis på nätet och det går att få biljetter till ett så lågt pris som 6 kronor (plus en liten bokningsavgift). Övriga biljettpriser beror på resdatum, hur många passagerare som vill resa just då och hur tidigt man bokar biljetten.
BoltBus går idag i trafik mellan New York, Washington DC, Philadelphia och Boston. I konceptet ingår lyxiga komfortabla säten, extra utrymme för benen och fri Internetanslutning. Alla BoltBus-bussar är tillgängliga för rullstolsburna passagerare.
(pressmeddelande från Volvo Bussar)

Frippe Fribas

Trevligt för Volvo även om det inte är Volvos snurra som sitter i bussen.

/Fredrik

Moderator edit: Fredriks bildlänk togs bort då jag hann ändra filnamnet innan jag såg att han lagt ut den/ Staffan [size]

Nupski

michael k

det blir stadigt och bra i de farter som jänkarna blåser omkring i(120)

vad är det för motor cummins eller dd?

Frippe Fribas

Citat från: Tomas skrivet 25 april 2008, 16:30:33 PM
Vilket grymt axelavstånd.
Japp, 8.5m vilket är marknadens längsta enligt deras hemsida...

Citat från: michael k skrivet 25 april 2008, 16:38:31 PM
...vad är det för motor cummins eller dd?
Detroit som standard, men med Volvo D13(!) som tillval.

Jag vill minnas att jag tidigare läst någonstans att Volvo skulle introducera TX-plattformen stegvis även på Prevostbussarna, hoppas det går bättre än det gjorde för 9700:orna...

För den som vill förkovra sig ytterligare i ämnet som Staffan tog upp från början kommer här två länkar:

Det är intressant att Volvo erbjuder en egen motor som valmöjlighet, Jänkarna är väl annars extremt konservativa när det gäller bussarna?
Jag tänker t ex på Neoplan, Setra och Van Hool som endast erbjuds med Amerikanska motorer på den Amerikanska marknaden.
//Fredrik

Martin Maltkvist

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 april 2008, 16:59:13 PM
Klipp klipp...

Det är intressant att Volvo erbjuder en egen motor som valmöjlighet, Jänkarna är väl annars extremt konservativa när det gäller bussarna?
Jag tänker t ex på Neoplan, Setra och Van Hool som endast erbjuds med Amerikanska motorer på den Amerikanska marknaden.
//Fredrik
Kommer I-shift att finns som tillval eller finns det redan?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Frippe Fribas

Jag är tveksam till det, Jänkarna är väl inte så förtjusta i manuella lådor överlag och de bussar jag åkt med har så gott som uteslutande haft automatlådor.
I nuläget erbjuds X3-45 antingen med Allison automatlåda som standard och ZF automatlåda som tillval.

På Volvo 9300 och 9700 i Mexico är det dock åttaväxlad manuell låda som gäller (gamla hederliga pneumatiska?)
//Fredrik

michael k

Ersa

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 25 april 2008, 19:05:31 PM
Trevligt, men fattas det inte ett "/" i den sista img-koden för att bilden ska synas?

Jag vet inte vad som händer men den där slashen har försvunnit två gånger av någon oförklarlig anledning. Hoppas den sitter där för gott nu.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 april 2008, 15:35:52 PM

Det syns på stilen att det är en amerikansk buss. Det är vissa saker i formen som gör att man ser at den inte är europeisk

Bara en dörr förvånar mig på en så lång buss. Ser att den också på vanligt amerikanskt vis har delad frontruta. Hel frontruta som vi är vana vid verkar inte existera där borta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Walter

Boltbus svenska motsvarighet måste alltså vara Bus4You?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!