Huvudmeny

5555 på 55 [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 24 april 2008, 23:01:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Swebus 5555 gick idag passande nog på linje 55 i Karlstad. Här kommer den på Brogatan på väg från Nobelgymnasiet mot centrum och därefter Skåre.


Mange_buss


Bussmicke

En sån bild vore inte dum att själv lyckas med, grattis
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Martin Maltkvist

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 24 april 2008, 23:01:15 PM

Tänk att det är 12-literssnurror i dessa vagnar, hur vanligt är det med såna i bussar i stadstrafik och hur blir bränsleekonomin med dessa motorer?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bussmicke

Dessa bussar gick ej i stadstrafik tidigare, snarare förortstrafik.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 27 april 2008, 00:09:45 AM
Tänk att det är 12-literssnurror i dessa vagnar, hur vanligt är det med såna i bussar i stadstrafik och hur blir bränsleekonomin med dessa motorer?

Ett av syften med att skaffa en helt ny bussflotta i Karlstad var just att man skulle släppa ut mindre föroreningar. När det senare visade sig att vissa istället ökade så gjorde man snabbt kopplingen till att man istället fått 12l motorer.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Det verkar lite bakvänt att ha en stor 12-litersmotor i en liten kortvagn, medan tunga ledbussen B9S klarar sig bra uppför backarna med en 9-litersmotor.

homer

#7
Fördelen med dessa väldigt trevliga motorer är att dem inte behöver jobba så hårt, medans b9:orna pressas till max varje gång man trycker ner gaspedalen

och dessutom var väl alternativet på 7 liter inte aktuellt när dem beställdes, jag kan tycka det är väldigt märkligt att de inte finns någon motor där emellan, men tanken från volvo var väl att just 12 liters motorn skulle bli standard, tyvärr blev den och är den väldigt törstig

Fredde

#8
Gävle har många Volvo B12 i 57xx serien & det behövs med dom körtiderna som är, bla för att få snabb start fr hållplatserna samt dom slipper varva så förbannat innan dom växlar för att få ut så mycket av motorstyrkan på högre varv..

Ska bli roligt nu när tekniska kontoret (Gävle Kommun) blir klara med kraven på upphandlingen som ska avgöras nästa år..

Gästrikland finns ju nu redan ute till andbud via http://www.x-trafik.se/pages.asp?PageID=203&MenuID=151 dock inget om kraven på hemsidan, dock dimper det nog ner ett brev i lådan till veckan så jag medelar då vad som blir som krav i den trafiken...

Stomlinje 1 i dagensläge så är ju delen Gävle Centrum-Valbo-Forsbacka-Sandviken en landsortslinje enligt tidigare upphandlingen, dock antager jag att den innefattas i Stadstrafiks upphandlingen framöver då den överiga delen Centrum-Brynäs-Bomhus är sådan & linjen ingår i stadstrafiken sedan 2004...

//Fredde

Svemicke

Citat från: Bussmicke skrivet 27 april 2008, 07:40:44 AM
Dessa bussar gick ej i stadstrafik tidigare, snarare förortstrafik.


Hur ser man skillnad på det som icke-stockholmare? Eller det är som här i Västra Götaland; alla bussar har samma lackering oavsett de går i stan eller på "landet"?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Cero

Citat från: Svemicke skrivet 29 april 2008, 12:51:20 PM
Hur ser man skillnad på det som icke-stockholmare? Eller det är som här i Västra Götaland; alla bussar har samma lackering oavsett de går i stan eller på "landet"?

Att den inte går i stadstrafik? Det är ingen skillnad i SL-land. Det som brukar skilja är dörrställningen men denna har i likhet med många andra som köptes samtidigt till Botkyrka 2-2-1 eller 2-2-2. Dubbel sista bakdörr är väl lite overkill åtminstone för Huddinges och Botkyrkas linjer. De nyaste Omnilink till Botkyrka har 1-2-1. Förr i tiden skiljde ju även sätenas placering, motorstyrka och utväxling (och antalet våningar ;D) mellan innerstad, närförort, förort längre bort från city respektive landsbygd men så är inte fallet numera.